Redo för nya Google Consent Mode v2 ? LÄS MER »

GDPR, cookies och co – Vad du behöver veta inom e-handel!


Dataskydd har alltid varit ett hett ämne i affärsvärlden, men GDPR, cookies och andra ämnen har varit obligatorisk läsning för företagare sedan den 25 maj 2018. Oavsett om du driver e-handel, erbjuder en blogg eller till och med en komplett plattform är din produkt – förödande straff hotas om data inte hanteras korrekt. I det här inlägget får du lära dig allt om dataskyddsförordningen, vad cookies är och varför en samtyckeshanterare är en del av varje webbutgång.

Samtyckeslösning för onlinebutiker

GDPR: Fem bokstäver som förändrar allt

Bakom denna förkortning, som du säkert har märkt tidigare, ligger begreppet General Data Protection Regulation. Denna förordning har utfärdats av EU och reglerar behandlingen av personuppgifter. GDPR gäller både i det offentliga och privata sammanhanget och i hela EU. Dess mål är att skydda alla personuppgifter i EU , samtidigt som det garanterar fri datarörelse på den europeiska inre marknaden. Fram till dess hade många företag inte hanterat dataskydd på ett tillfredsställande sätt eller varit oförsiktiga med uppgifterna från sina användare eller kunder.

GDPR satte äntligen stopp för detta och tvingade många företag att ta itu med detta ämne specifikt för första gången. Enligt GDPR är behandling av personuppgifter endast tillåten med uttryckligt samtycke. Det som låter enkelt är särskilt explosivt på Internet. För tack vare sofistikerad spårningsprogramvara kan personlig användardata enkelt erhållas även om användaren inte själv lämnar ut några uppgifter, till exempel i ett formulärfält.

Faktum är att möjligheterna med modern onlineteknik går mycket längre, eftersom användare också kan identifieras indirekt med sin IP-adress och kombineras med andra personliga egenskaper för att bilda en individuell profil. Avsiktliga överträdelser av GDPR kommer att straffas hårt. I det här fallet måste företagen räkna med höga böter eller fängelse i upp till två år.

Vad exakt är cookies?

Den som besöker en webbplats för första gången kommer med största sannolikhet att få frågan om sajtens cookies ska accepteras. Det är inget annat än små textfiler som kan lagras i webbläsaren och samla in personlig information där. Deras användning är inte begränsad till konventionella stationära eller bärbara datorer, utan är också möjlig på mobila enheter som smartphones och surfplattor. De kan tjäna olika syften, men används mest för att identifiera webbplatsanvändare.

Ist Ihre Webseite konform? Finden Sie es heraus mit unserer Checkliste

Checkliste herunterladen

Detta kan vara fördelaktigt av många anledningar. Om du till exempel vill att en webbplats ska komma ihåg din kundvagn, söktermer eller din användarinformation, gör de små textfilerna precis det. Å andra sidan kan de även spara webbläsarhistoriken, som i sin tur ger information om personliga intressen och vanor. Den här typen av information är förstås oerhört intressant för annonsörer, speciellt inom e-handel. För här får du en absolut autentisk profil som individuell reklam idealiskt kan anpassas till.

Eftersom känsliga personuppgifter uppenbarligen lagras i de små textfilerna är det enligt den allmänna dataskyddsförordningen absolut nödvändigt att användaren personligen samtycker till detta.

Vad händer härnäst för dataskydd?

Den allmänna dataskyddsförordningen är endast tänkt som det första steget i en bredare kampanj för ännu mer skydd av personuppgifter. Direktivet om e-integritet kommer att träda i kraft inom en snar framtid. Detta är en ännu mer exakt utdelning för skydd av personuppgifter i elektronisk kommunikation i och utanför e-handel. Eftersom e-integritetsdirektivet ännu inte har slutförts är vissa förändringar att vänta.

Lös många uppgifter med ett enda verktyg

Med den allmänna dataskyddsförordningen blev det standard att användare var tvungna att lämna ett uttryckligt samtycke innan deras data sparades.
Så om du tidigare har förlitat dig på användningen av cookies för att marknadsföra dina produkter, måste dina användare uttryckligen samtycka till att cookies sätts i deras webbläsare. Lagring av ytterligare personuppgifter för ändamål som marknadsföring eller analys, såsom IP-adressen, är inte längre möjligt utan samtycke.

 

Hålla sig uppdaterad!

Prenumerera på nyhetsbrev

Detta är dock bara några av de faktiska faktorer som måste beaktas för att följa den allmänna dataskyddsförordningen. Entreprenörer som i första hand vill sköta sin dagliga verksamhet behöver en kraftfull och lättanvänd lösning vid det här laget. Företag kan därför inte undvika en samtyckeshanteringsleverantör. Detta är en tjänsteleverantör som hanterar samtycke från webbplatsbesökare för sina användare och som samtidigt förbereder data för användning i marknadsföring. Huvudmålet för en samtyckeshanterare är dock att göra kundens hemsida regelbunden.

Samtyckshanteraren ger dessa fördelar

Consentmanager är ett helt integrerat verktyg som gör det mycket lättare för företag att följa alla bestämmelser i den allmänna dataskyddsförordningen och ändå samla in data för reklambruk. Samtyckesverktyget är kompatibelt med annonsservrar som GAM/AdSense och andra, erbjuder en omfattande portfölj av sekretessfunktioner och finns i fyra olika paketstorlekar. För den allmänna dataskyddsförordningen och CCPA (California/USA Privacy Policy) inkluderar detta verktyg samtyckesloggar, en säker databas med serverplats i EU och automatisk blockering av koder och cookies.

Utöver övervakning är kärnan en cookie-crawler, som automatiskt genomsöker din webbplats en gång om dagen och utför en automatisk överensstämmelsekontroll med den allmänna dataskyddsförordningen samt automatisk cookieklassificering. Cookie-sökroboten identifierar också nyfunna leverantörer och exporterar cookielistan via ett flertal gränssnitt. Consentmanager erbjuder dig många alternativ för att göra din webbplats GDPR-kompatibel och för att vara på den säkra sidan. Du kan anpassa verktyget efter din design och lägga till din logotyp.

Dessutom erbjuder samtyckeshanteraren dig många rapporter och A/B-tester samt optimeringsförslag. Dessutom är verktyget lätt att integrera, tillgängligt på över 30 språk och helt säkert i Europa.

Säkra nu och implementera Consent Manager!

Är du ansvarig för dataskyddet i ett företag eller vill du ytterligare förbättra ditt små och medelstora företags överensstämmelse med den allmänna dataskyddsförordningen? Då är det nu rätt tid att implementera en helt integrerad lösning som Consent Manager – oavsett om du verkar inom e-handel eller är aktiv inom ett annat segment. Skydda ditt företag från hårda sanktioner, eftersom knappast någon mänsklig dataskyddsombud kan arbeta med precisionen hos ett högpresterande verktyg. På så sätt kan du skydda dig från dyra misstag och vara på väg mot framgång. Lär känna Consent Manager nu och dra nytta av det!


fler kommentarer

New regulations US 2024
Höger

Nya amerikanska integritetslagar träder i kraft 2024: Uppdatera dina USA-specifika sekretessinställningar

I USA kommer nya dataskyddslagar att träda i kraft under andra halvan av 2024 – i Florida, Texas, Oregon och Montana . Företag som verkar i dessa delstater eller har kunder i dessa delstater måste se över sina dataskyddspraxis för att säkerställa efterlevnad av de nya dataskyddslagarna. För att göra denna process enklare för dig […]
Allmän, Ny

consentmanager Tool Spotlight: Integrationsalternativ i CMP-instrumentpanelen

I denna månads Tool Spotlight tar vi en närmare titt på integrationsfunktionerna du hittar i din consentmanager CMP-instrumentpanel. Dessa är resultatet av ett utökat utvecklingsarbete mellan consentmanager och motsvarande verktyg, vilket innebär att vi kan erbjuda våra användare möjligheten att aktivera integrationen med ett enkelt klick direkt i deras CMP-dashboard. De senaste alternativen inkluderar integrationen […]