Cookiebot-alternativ från consentmanager
Cookiebot-alternativet från consentmanager låter dig kontrollera din webbplats för lagligt kompatibla cookies. Vår cookie-crawler är en webbläsare som kontrollerar din webbplats dagligen. Du kommer att meddelas via e-post när nya cookies eller leverantörer dyker upp på din webbplats. Dessutom har Cookie Crawler som ett Cookiebot-alternativ ytterligare fördelar : Den är lätt att integrera, blockerar automatiskt cookies och är naturligtvis GDPR och nu även CCPA-kompatibel.
Vad är webbplatscookies?
- Cookies: Om du stöter på denna term när du surfar på Internet är det osannolikt att det handlar om läckra kakor. Cookies är filer som lagras på din dator när du besöker en viss webbplats. Cookies tjänar faktiskt till att göra surfandet lättare. Tack vare cookies behöver du inte ange dina inloggningsuppgifter varje gång du besöker en viss webbplats. Cookies spelar en viktig roll, särskilt för nätbutiker . De gör det möjligt att spara en kunds varukorg. Detta påverkar kundens köpbeteende. Om han återvänder till webbplatsen och ser kundvagnen är det mer sannolikt att han slutför köpet.
Cookies lagrar inloggningsdata, surfbeteende och annan information om en specifik användare. I stort sett tillåter cookies ett företag att analysera den data som det samlar in och dra slutsatser från den. Dessa är oumbärliga, särskilt inom marknadsföringsområdet. På grund av risken för dataintrång utgör cookies också en potentiell sårbarhet . GDPR har varit i kraft här sedan 2018, vilket tydligt anger hur personuppgifter ska hanteras. Användare har möjlighet att hantera cookies och bestämma vilka cookies de vill tillåta.
Cookiebot-alternativ: automatisk genomsökning av cookies
Vår integrerade Cookie Robot är ett Cookiebot-alternativ och utför automatiska genomsökningar på din webbplats dagligen. Varje cookie utsätts för en automatisk GDPR-kontroll. Du kommer att meddelas om nyfunna leverantörer. Cookies klassificeras automatiskt. Cookie-crawlern tillhandahåller en detaljerad rapport om varje cookie. Detta talar om för dig om det är en funktionell cookie eller om den har ställts in för marknadsförings- och analysändamål. Du kan exportera cookielistan via CSV, JSON, XML eller API.
Vad betyder GDPR för användningen av cookies?
GDPR föreskriver hur en företagare ska sätta cookies. Användaren måste därför ge sitt samtycke till cookies. Användare måste kunna acceptera eller avvisa individuella cookies. Dessutom får cookie-bannern inte ha några förmarkerade kryssrutor.
Självklart arbetar consentmanager också med…
Teman och anpassningar
Cookie-samtyckesbannern bör definitivt matcha din webbplats. Många användare tycker ändå att cookie-bannern är irriterande, men som företagare kan man inte undvika det. Det är därför det är värt att anpassa bannern . Du kan brännmärka den med din företagslogotyp eller komma igång direkt med någon av våra färdiga designs. Naturligtvis har du också möjlighet att skapa din egen design. Du kan
- textstorlek
- Färg
- stil
- knappar
- bakgrund
- avstånd
- ram
Ändra enligt din företagsdesign. Olika boxpositioner är tillgängliga för dig. Du kan konfigurera cookie-bannern så att användare kan klicka på en ”acceptera + avvisa”-knapp eller bara en acceptera-knapp. Dessutom kan du välja en valfri stängningsknapp.
Hög kompatibilitet
Vår Cookie Crawler, ett Cookiebot-alternativ, har en hög nivå av kompatibilitet med Googles produkter som Google AdSense, Google DFP, Google Analytics och Google Tag Manager. Den är också kompatibel med Tealium Tag Management och nästan alla datahanteringsplattformar (DMP) och annonsservrar. Samtycke skickas till SSP, DSP, AdExchanges och Trading Desks. Kompatibilitet inkluderar även stöd för Google ATP List (Google Godkända tredjepartsleverantörer samt stöd för Facebook Pixel / Remarketing.
Tydliga rapporter
Filtren låter dig se vem som besöker din webbplats. Du ser sidvisningar och avvisningsfrekvens. Det här är antalet besökare som lämnar din webbplats. Naturligtvis kan du exportera all information för att få en tydlig bild av dina användare. Detta gör att viktiga ändringar kan göras för att hålla avvisningsfrekvensen så låg som möjligt.
Cookiebot-alternativ: GDPR och CCPA
Utöver GDPR har CCPA också varit i kraft sedan 2020. Detta är California Consumer Privacy Act, som är utformad efter GDPR. Men till skillnad från EU finns det ingen enhetlig dataskyddslag i USA. CCPA är endast relevant för företag eller andra organisationer som gör affärer i Kalifornien eller som samlar in personlig information från invånare i Kalifornien.
Vanliga frågor
Är du osäker på om du behöver en CMP?
För att hjälpa dig med saker som GDPR, CMP och samtycke har vi samlat de vanligaste frågorna här.
År 2023 kommer ändringar i dataskyddslagar att träda i kraft i fem amerikanska delstater. Detta påverkar följande tillstånd:
- CCPA/CPRA (Kalifornien)
- VCDPA (Virginia)
- CPA (Colorado)
- UCPA (Utah)
- CAPDP (Connecticut) samt
- USA:s nationella integritet
Om ditt företag är verksamt i någon av dessa regioner är du på den säkra sidan med användningen av samtyckeshanteraren CMP. Som en av de första samtyckeshanteringslösningarna har vi redan integrerat den nya tekniska standarden IAB GPP (Global Privacy Platform) i vår CMP. GPP är en vidareutveckling av IAB TCF v2. Den nya standarden stödjer dig på vägen mot efterlevnad av de ändrade amerikanska dataskyddslagarna.
En CMP är en förkortning för Consent Management Provider eller synonymen Consent Management Platform. I vissa fall används också Choice Management Platform eller Choice Management Provider. I alla fall är det samma: Det är en programvara eller en tjänst som erbjuder webbplatsbesökaren transparens kring databehandling och ger möjlighet att ge samtycke för vissa ändamål såsom cookies, marknadsföring, analys eller personalisering.
När 5 000 sidvisningar har uppnåtts på en månad kommer CMP automatiskt att sluta visa samtyckeslagret och dina besökare kommer inte längre att kunna ge samtycke. Vi kommer INTE att fakturera dig automatiskt eller uppgradera dig till ett högre paket – Grundpaketet kommer alltid att vara gratis.
Vårt baspaket är gratis med upp till 10 000 sidvisningar per månad. Vårt standardpaket börjar på 50 EUR per månad och inkluderar 2,5 miljoner sidvisningar. Från 2,5 miljoner sidvisningar debiterar vi 0,02 EUR per 1000 ytterligare sidvisningar.
Ja. Vår samtyckeslösning kan integreras i alla CMS (Content Management Systems) och butikssystem. CMS och shoppingsystem som stöds inkluderar WordPress, Joomla, Typo3, Dupal, eZ Publish, Magento, phpWiki, PrestaShop, osCommerce, OXID eShop, WooCommerece och många fler.
Ja. Vår GDPR-lösning skickar JavaScript-variabler och så kallade datalager som kan användas med de flesta tagghanteringsprogram. För många Tag Managers har vi även speciella datalager och strukturer som gör interaktionen ännu enklare. Tagghanterare och analysprogram som stöds inkluderar AT Tasty, Adbobe Anyyltics, Adometry, Chartbeat, CXsense, Google Analytics, Eulerian, Hitjar, Hubspot, Salesforce, LinkedIn, Mouseflow, Nielsen, Parse.ly eller Webtrekk.
Ja. Vår samtyckeslösning följer IAB TCF-specifikationen och är certifierad av IAB. Detta gör det möjligt för leverantörer att automatiskt ta emot samtyckesinformationen från vårt API och använda den därefter. Vi tillhandahåller också en automatisk blockeringsmekanism för att blockera koder om inte användarens samtycke ges. Detta fungerar med många leverantörer, som Google Analytics, Piwik, DFP/Google Ads eller SSP:er som Google Adsense, Pubmatic, Rubicon, OpenX eller Appnexus.
Nej! I det enklaste fallet är det bara att bädda in vår kod på din webbplats – det är allt!
Genom att bädda in en CMP på din webbplats 😉 Vår CMP kommer att visa ett meddelande till dina besökare som ber dem att ge sitt samtycke. Vi kommer att spara besökarens beslut och göra det tillgängligt för dina annonsörer och deras andra partners så att de vet om/hur de får behandla personuppgifter.
De flesta webbplatser och appar fungerar med applikationer som faller under tillämpningsområdet för California Consumer Privacy Act (CCPA). Detta inkluderar redan tjänsterna från Google. En hänsynstagande till motsvarande lagkrav är därför väsentligt i Borlabs-alternativet från samtyckeshanteraren.
Om en besökare inte samtycker till insamling och användning av cookies kan inga motsvarande cookies samlas in eller data skapas. Detta gäller i synnerhet spårningsdata som ger information om användarbeteende. Sådana uppgifter ger företagswebbplatser särskilt viktiga ledtrådar för att optimera webbplatsen. Du drar därför nytta av rättssäkert samtycke via samtyckeshanteraren.
Cookiesamtycke krävs i allmänhet så snart tekniskt icke-nödvändiga cookies ska användas på en sida. Detta börjar med användningen av enkla spårnings- och analysverktyg. Dessa fungerar alltid med spårningscookies. De är mycket viktiga för företagswebbplatser och butiker eftersom de ger information om användarbeteende. Med samtyckeshanterarens cookie-banner har användare möjligheten till juridiskt säkert samtycke.
Med consentmanagers Borlabs Cookie Alternative har du en kraftfull lösning för att be om samtycke från dina användare att använda cookies. Cookiemeddelandet visas automatiskt när du besöker webbplatsen. Den dyker upp igen varje gång du besöker din webbplats. Besökare informeras om användningen av cookies och har möjlighet att acceptera eller avvisa dem. Detta möjliggör GDPR-kompatibelt samtycke via en dubbel opt-in.
Cookiesamtycke är dina besökares samtycke till behandlingen av vissa cookies. Detta samtycke måste ges uttryckligen och frivilligt senast sedan EG-domstolens avgörande om cookies. Det är endast tillåtet att sätta den första tekniskt icke-nödvändiga cookien efter att samtycke har givits. Cookies som inte är tekniskt nödvändiga för drift är undantagna från denna regel.
Observera att vi inte kan ge juridisk rådgivning. Vissa punkter i denna FAQ kan också ändras med tiden eller tolkas annorlunda av domstolar. Det är därför du alltid bör rådfråga din advokat!