Redo för nya Google Consent Mode v2 ? LÄS MER »

HubSpot cookie banner

GDPR-kompatibelt dataskydd med samtyckeshanteraren

Med Consentmanager gör du din HubSpot-webbplats GDPR-kompatibel:

  • Lätt att integrera
  • GDPR och ePrivacy-kompatibel
  • Officiell IAB TCF v2 CMP
  • Kompatibel med alla annonsservrar (inkl. GAM/AdSense)
  • Helt anpassningsbar till din design
  • integrerad cookie-crawler
  • Visa på över 30 språk
Cookie Banner

Lagligt kompatibel marknadsföring med Hubspot

HubSpot Cookies och GDPR

HubSpot är ett marknadsföringsprogramvaruföretag med huvudkontor i Boston, MA. Företaget grundades 1999 och har sedan dess vuxit till en global ledare inom marketing automation . Under 2015 hade HubSpot över 1 miljard dollar i årliga intäkter och över 50 000 kunder över hela världen.

Marknadsföringsplattformen hjälper företagen att bygga bättre relationer med sina kunder. Det tillhandahåller verktyg för försäljning, marknadsföring, kundservice och supportteam för att automatisera repetitiva uppgifter, spåra prestanda och skapa personliga upplevelser. Företagets produkter inkluderar:

  • Marketing Automation : En uppsättning marknadsföringsverktyg som hjälper företag att hantera alla aspekter av marknadsföringskampanjer. Dessa verktyg är designade för att göra livet lättare för marknadsförare genom att automatisera många manuella processer så att de kan fokusera på arbete med högre värde.
  • CRM (Customer Relationship Management): Ett verktyg för att spåra potentiella kunder, prospekt, kunder och annan viktig affärsinformation. Detta inkluderar lead scoring, nurturing, segmentering och analys.
  • Salesforce-integration : En integration mellan HubSpots CRM och Salesforce som tillåter användare att importera kontakter från ett system till ett annat.
  • Innehållsstrategi : Ett verktyg som hjälper dig att planera, schemalägga och publicera innehåll över flera kanaler.

HubSpot har hjälpt tusentals företag att växa genom att förse dem med mycket bra marknadsföringsprogram. Men hur hanterar verktyget personuppgifter?

Vi har redan hjälpt mer än 25 000 webbplatser att följa GDPR, TTDSG och ePrivacy

Våra kunder inkluderar några av de största webbplatserna och de mest kända varumärkena i världen.

… och många fler.

Hubspot och personuppgifter

  • Samlar HubSpot in personuppgifter?

    HubSpot samlar in information från sina användare, inklusive e-postadresser, telefonnummer, namn, jobbtitlar, företagsnamn och IP-adresser. Den använder denna information för att skicka riktade e-postmeddelanden och textmeddelanden och för att leverera riktade annonser på sin webbplats. Företaget delar också användardata med tredje part , inklusive Facebook , Twitter , Google och LinkedIn.

  • Verktyget använder cookies för att spåra besökare över webbplatser. Om kunder vill blockera HubSpot-cookies, se Hubspots sekretesspolicy för mer information. Observera att delar av en webbplats kanske inte fungerar korrekt om besökare stänger av alla HubSpot-cookies.

  • Vad säger integritetspolicyn om HubSpot cookies?

    HubSpot cookies används för två syften:

    1. för att tillhandahålla funktionalitet för webbplatsen
    2. för att analysera hur besökarna använder webbplatsen
  • Företaget har utvecklat ett antal verktyg för att hjälpa sina användare att spåra konverteringar från olika källor. Detta inkluderar till exempel Google Analytics , som gör det möjligt att se vilka sidor folk besöker och om de konverterar. Den kan sedan generera rapporter baserat på den informationen.

Vem reglerar hanteringen av personuppgifter?

Den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) , som antogs 2016, ger individer mer kontroll över hur deras personuppgifter hanteras . Denna förordning gäller alla EU-medlemsstater och länder utanför EU som tillhandahåller varor och tjänster till medborgare i Europeiska unionen. GDPR kräver också att organisationer informerar användare om ändringar i deras integritetspolicy.

Den nya lagen får långtgående konsekvenser för företagen. Enligt detta ska företag utse ett dataskyddsombud som ska rapportera brott mot lagen inom 72 timmar. Företag som bryter mot reglerna får böter på 20 miljoner euro eller 4 % av den årliga globala omsättningen, beroende på vilket som är störst.

CMP Consent Management

Rättsläge i förhållande till GDPR

Vad säger GDPR om cookies?

Den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR), som trädde i kraft den 25 maj 2018, kräver att alla företag som samlar in data från EU-medborgare ska vara transparenta med vad de gör med den informationen. Organisationer måste också ge tydliga instruktioner om hur användare kan radera insamlad personlig information. Detta inkluderar cookies. Cookies är små textfiler som placeras på din dator när du besöker vissa webbplatser.

De tillåter webbplatsen att känna igen din enhet. Cookies används för att lagra dina preferenser såsom språkinställningar, innehåll i kundvagnen och annan liknande information. Vissa cookies krävs dock för att webbplatser ska fungera korrekt, t.ex. B. de som hjälper till att identifiera ditt konto, spara dina inloggningsuppgifter och spåra din surfaktivitet.

GDPR inför ytterligare skyldigheter för organisationer relaterade till säkerheten för kunddata. Utöver de allmänna kraven som beskrivs ovan måste organisationer vidta lämpliga tekniska åtgärder för att skydda kunddata från oavsiktlig förlust eller obehörig åtkomst, ändring eller avslöjande. Dessutom måste organisationer vidta rimliga åtgärder för att säkerställa att deras anställda endast använder uppgifterna för auktoriserade ändamål.

Till exempel, om en affärsprocess innebär att känsliga uppgifter skickas utanför EES, bör företaget se till att mottagaren följer samma dataskyddslagar som organisationen själv. Det betyder: Om du använder HubSpot har du som företag en skyldighet.

HubSpot och GDPR

För att HubSpot ska vara GDPR-kompatibelt har företaget utvecklat en ny version av sin mjukvara som innehåller ett antal funktioner för att säkerställa efterlevnad av förordningen. Dessa inkluderar följande:

  • En ny sekretesssida där användare kan hitta all relevant information om hur HubSpot hanterar personuppgifter. Detta inkluderar information om vilka uppgifter företaget samlar in, varför det behandlar det, hur länge det behåller det, om det lämnar ut det till tredje part och hur det skyddar det.
  • En ny HubSpot Cookie Notice som ger användare information om hur HubSpot använder cookies och hur man inaktiverar dem.
  • En länk till den uppdaterade integritetspolicyn är nu synlig längst ner på varje sida.
  • HubSpot-cookies som används för analys lagras endast i 30 dagar.

Till skillnad från de flesta amerikanska mjukvaruföretag har HubSpot haft ett starkt engagemang för europeiska kunder i flera år. Företaget lägger därför stor vikt vid efterlevnad av EU-förordningar såsom GDPR (General Data Protection Regulation). Hubspot har certifierats av EU:s artikel 29-arbetsgrupp under Privacy Shield Framework för att skydda de individer vars personliga uppgifter det innehar.

HubSpot cookies

HubSpot cookies används för att spåra besökarnas beteende och förbättra dess tjänster. Detta inkluderar att lagra personlig information som e-postadresser, IP-adresser och webbläsartyper. Den lagrar också sessions-ID:n så att användare inte behöver logga in varje gång de besöker webbplatsen. Användare kan när som helst välja bort spårning via sina sekretessinställningar. Som operatör är du ansvarig för att använda HubSpot i enlighet med GDPR. Det är därför viktigt att visa tydlig cookieinformation för dina besökare och att inhämta samtycke till behandling av personuppgifter.

Mobile Consent Solution für höhere Akzeptanzraten

HubSpot cookie banner

För att följa de nya reglerna har HubSpot introducerat en cookie-banner som informerar användare om insamling av personuppgifter och deras rättigheter enligt GDPR.

Detta innefattar rätt till information, rättelse, radering, begränsning av behandling, överförbarhet och invändning mot behandling av personuppgifter. Företaget säger också att det kommer att ge mer information om hur dess produkter använder HubSpot-kakor i framtiden.

Cookie-banners är (med några få undantag) obligatoriska för webbplatsoperatörer och måste uppfylla strikta krav. För att vara på den säkra sidan tar Consent Management Providers (CMP) över dessa uppgifter (Consent).

Consentmanager hjälper organisationer att skapa och underhålla samtyckesformulär för olika typer av datainsamling. Vi tillhandahåller mallar, guider och andra verktyg för att hjälpa användare att följa bestämmelser som GDPR.

Du kan enkelt koppla HubSpot till vår samtyckeshanterare för att erbjuda en avancerad funktion för samtyckeshantering: Detta gör det möjligt för dina HubSpot-kunder att enkelt hantera användarsamtycke över flera webbegenskaper. Consentmanager låter dig erhålla användarens samtycke innan du registrerar dig för tjänster. På så sätt behöver du inte längre oroa dig för att få samtycke manuellt.

Vår flexibla prismodell

Basic

0
Permanent gratis för
en hemsida
  • 5 000 visningar / månad inkl.
  • GDPR-kompatibel
  • Färdiga mönster
  • 1 crawl/vecka
  • Support: biljetter
  • ytterligare Visningar bokningsbara
  • IAB TCF-kompatibel CMP
  • IAB GPP-standard
  • A/B-testning och optimering
  • ytterligare användarkonton

Beginner

19
Månatlig för
en hemsida
  • 100 000 visningar/månad inkl.
  • ytterligare Visningar:0,1  / 1000
  • GDPR-kompatibel
  • Anpassningsbara mönster
  • 3 krypningar/dag
  • Support: biljetter
  • A/B-testning och optimering
  • IAB TCF-kompatibel CMP
  • IAB GPP-standard
  • ytterligare användarkonton
Mycket populär

Standard

49
Månatlig i upp till
3 webbplatser eller appar
  • 1 miljon visningar/månad inkl.
  • ytterligare Visningar:0,05  / 1000
  • GDPR-kompatibel
  • IAB TCF kompatibel CMP
  • IAB GPP-standard
  • Anpassningsbara mönster
  • A/B-testning och optimering
  • 10 krypningar/dag
  • Support: Biljett & E-post
  • ytterligare användarkonton

Agency

195
Månatlig i upp till
20 webbplatser eller appar
  • 10 miljoner visningar/månad inkl.
  • ytterligare Visningar:0,02  / 1000
  • GDPR-kompatibel
  • IAB TCF kompatibel CMP
  • IAB GPP-standard
  • Anpassningsbara mönster
  • A/B-testning och optimering
  • 100 kryp/dag
  • 10 extra användarkonton
  • Support: Biljett, e-post & telefon
  • Personlig kontoansvarig

Enterprise

På begäran
Månadspris enligt individuell överenskommelse
  • Alla visningar/månad
  • ytterligare Visningar:0,02  / 1000
  • GDPR-kompatibel
  • IAB TCF kompatibel CMP
  • IAB GPP-standard
  • Anpassningsbara mönster
  • A/B-testning och optimering
  • Eventuella krypningar/dag
  • något tillägg. användarkonton
  • Support: Biljett, e-post & telefon
  • Personlig kontoansvarig

Samtyckshanterare som en lösning för HubSpot-kakor

Med Consentmanager kan du använda HubSpot enkelt och alltid GDPR-kompatibelt. Med automatiserade uppdateringar och lagstadgade texter på över 30 språk är du alltid på den säkra sidan.

Det handlar inte bara om att uppfylla alla juridiska krav i GDPR, utan också om att göra en dygd av nödvändighet: En HubSpot-cookiebanner bidrar till en positiv användarupplevelse. Dina besökare kommer att informeras omedelbart och uttömmande om användningen av HubSpot-kakor och ombeds om samtycke. Du tar dataskyddet på allvar – och dina kunder kommer att märka detta positivt och skapa förtroende.

Detta är ingen självklarhet, eftersom HubSpot är ett amerikanskt företag och faktiskt är baserat i andra dataskyddsstrukturer. Du kan få ännu fler poäng hos dina kunder om du strikt följer GDPR-specifikationerna och garanterar säkerheten.

Den individualiserade HubSpot-cookiebannern optimeras också automatiskt av Consentmanager: Med A/B-tester och systemkontrollerade justeringar av HubSpot-cookiemeddelandet förbättrar du acceptansen för dina besökare och minskar avvisningsfrekvensen.

På så sätt får du inte bara mer nöjda kunder som sysslar mer intensivt med dina produkter eller tjänster, utan också mer data för ytterligare konverteringsoptimering.

HubSpot som en möjlighet

  • Se HubSpot och GDPR som en möjlighet

    Leads för nya kunder är dyra. En kostnadsreduktion i kundförvärv och bibehållande är därför en konkurrensfördel som inte bör underskattas. Samla dina besökare med en automatiskt optimerad HubSpot-cookiebanner individuellt designad för din företagsidentitet och du kommer att uppnå ännu djupare effekter: De parametrar som redan nämnts, som avvisningsfrekvens och vistelsens längd, är också rankningsfaktorer för de stora sökmotorerna som t.ex. Google, Bing & Co.

  • Det betyder att du samtidigt förbättrar dina SEO-värden och drar nytta av en bättre placering i de organiska sökresultaten. Detta ger dig i sin tur fler kunder utan kostnad – och gladare.

  • Samtidigt finns betydligt mer och bättre data tillgänglig för dig, som du till exempel kan använda för att optimera din webbutik eller för annonspartners. Detta gör att du kan adressera din målgrupp mer exakt och undvika dåliga investeringar. Eftersom du ser data i realtid kan du dra slutsatser när som helst.

  • HubSpot Cookie Banner: internationellt och modernt

    Consentmanager ser till att du inte bara följer lagen, utan använder den till din fördel: HubSpot-cookiebannern kan visas på över 30 språk och anpassar sig till ett brett utbud av dina besökares modersmål. Du uppnår ett mer personligt bemötande och ser igen till att kunderna får alla alternativ och information.

  • Dessutom ökar Consentmanager acceptansgraden genom att visa HubSpot-cookiemeddelandet på ett responsivt sätt: Detta innebär att besökare får banners optimerade för deras respektive enheter och webbläsare. Detta förenklar och påskyndar samtycket till HubSpot-cookies enormt. Det som kallas ”mobil först” inom sökmotoroptimering är ännu inte standard för många samtyckeshanteringsleverantörer.

  • Automatisk blockering av HubSpot-cookies

    HubSpot anses vara ett av de mest kraftfulla verktygen för marknadsföringsautomatisering som finns. Och varhelst marknadsföring görs är data avgörande. Det betyder att ju mer kraftfullt ett verktyg är och ju mer information det samlar in, bearbetar och lagrar, desto mer benäget är det för fel eller sårbarheter. Och desto mer arbete skulle kräva att manuellt hantera eller säkerställa GDPR-policyer.

  • Automatisera därför inte bara dina marknadsföringsprocesser, utan även samtyckeshanteringen. Med vår samtyckeshanterare har du alltid rättssäkerhet: I synnerhet är den automatiska blockeringen av alla HubSpot-cookies och koder som det inte finns någon opt-in för nödvändig. Enligt GDPR måste det först finnas ett cookie-samtycke innan den första icke-essentiella cookien kan ställas in. Nödvändiga cookies är sådana som är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera av tekniska skäl.

  • Det är viktigt att förstå vad GDPR-reglerna betyder för ditt företag när du använder HubSpot. Om du driver en webbplats, e-posttjänst, mobilapp eller molnlagringstjänst måste du vidta åtgärder för att säkerställa att du är GDPR-kompatibel. Med Consentmanager får du en heltäckande, flexibel lösning med rättssäkerhet för din automatiserade marknadsföring.

Vanliga frågor

Är du osäker på om du behöver en CMP?

För att hjälpa dig med saker som GDPR, CMP och samtycke har vi samlat de vanligaste frågorna här.

Den allmänna dataskyddsförordningen gäller för alla som samlar in, lagrar, behandlar och använder personuppgifter från intresserade parter eller potentiella kunder. Typiska exempel är alla onlineaktiviteter relaterade till webbplatser, nätbutiker och sociala medier, som att registrera sig för ett konto, prenumerera på ett nyhetsbrev, delta i en tävling, efterforska produkter eller använda formulär.

HubSpot är ett mjukvarusystem för marknadsföring och försäljning som hjälper företag att få fler besökare till sin webbplats och omvandla dem till potentiella kunder. Dataskydd inom försäljning och marknadsföring spelar naturligtvis en viktig roll när man använder verktyg för marknadsföringsautomatisering. För att kunna adressera potentiella kunder individuellt krävs stora mängder personuppgifter. Liksom andra verktyg för marknadsföringsautomatisering lagrar HubSpot olika användardata, såsom namn, IP-adress, e-postadress, kontaktadress och liknande. Hanteringen och lagringen av dessa uppgifter är därför särskilt känslig och omfattas av bestämmelserna i den europeiska allmänna dataskyddsförordningen och andra nationella bestämmelser.

HubSpot-kakor och andra spårare från tredje part används för att samla in användarinformation. Användare bör informeras om detta och ges möjlighet att samtycka eller dra tillbaka sitt samtycke. En HubSpot-cookiebanner krävs för detta.

Observera att vi inte kan ge juridisk rådgivning. Vissa punkter i denna FAQ kan också ändras med tiden eller tolkas annorlunda av domstolar. Det är därför du alltid bör rådfråga din advokat!