Redo för nya Google Consent Mode v2 ? LÄS MER »

Magento cookie banners

Lagligt kompatibla lösningar för samtycke till cookies för ditt e-handelserbjudande

Magento hemsida och samtyckeshanterare – rätt kombination

Magento är ett av de största innehållshanteringssystemen (CMS) för onlinebutiker. E-handelsoperatörer värdesätter det för dess enkelhet, kraft och flexibilitet. Dessa har dock behövt bemästra en särskild utmaning i flera år: besökare måste ge sitt samtycke till användningen av cookies på ett rättssäkert sätt. Vår Magento Cookie Consent Plugin är den bästa lösningen för detta.

Mobile Consent Solution für höhere Akzeptanzraten

Vi har redan hjälpt mer än 25 000 webbplatser att följa GDPR, TTDSG och ePrivacy

Våra kunder inkluderar några av de största webbplatserna och de mest kända varumärkena i världen.

… och många fler.


Magento, GDPR & cookies – du bör känna till dessa punkter

  • I maj 2018 trädde GDPR i kraft. Den reglerar hanteringen av data. Enkelt uttryckt reglerar den tre saker som är väsentliga för e-handelsoperatörer och därför kräver en Magento-lösning för samtycke för cookies:

    • Användare måste öppet informeras om vilken data som samlas in.
    • Du måste också godkänna insamlingen och behandlingen.
    • De har också rätt att ”bli bortglömda”. Du kan därför begära radering av dina uppgifter.

    Särskilt mot bakgrund av hur cookies fungerar innebär dessa regler särskilda utmaningar . De små verktygen övervakar och loggar användarbeteende. Å ena sidan är detta nödvändigt för att garantera bästa möjliga användarupplevelse (”funktionella cookies”). Å andra sidan kan data också samlas in på detta sätt för att kunna marknadsföra erbjudanden på ett riktat sätt (”marknadsföringscookies”).

    Speciellt i Magento-butiker är gränsen ganska flytande . Är till exempel rekommendationer baserade på tidigare köp bara marknadsföring, eller är de också en förbättring av användarupplevelsen? Användare ska kunna välja i detalj vilka leverantörer och cookies som ska accepteras. Det är därför vettigt att förlita sig på en professionell lösning som ett Magento-cookie-samtyckessystem. Det skyddar trots allt din butik juridiskt. Som din leverantör av samtyckeshantering (CMP) ser vi också till att våra cookie-banners för Magento-butiker alltid är lagliga.

  • Teman och anpassningar i cookie-bannern för Magento-sidor

    Du kan anpassa utformningen av cookie-bannern för en Magento-butik. Det är till exempel möjligt att placera din egen företagslogotyp . Du kan också skapa dina egna mönster. Alternativt finns det även färdiga mönster som du kan använda för att komma igång direkt. Om så önskas fungerar vår Magento-lösning för samtycke för cookies direkt.

    Om du inte gillar teckenstorlek, färg, stil, knappar, mellanrum, ram eller bakgrund, kan dessa också anpassas. Du kan också välja placeringen av rutan som visar din Magento cookie-banner. Det är också möjligt att dölja butiken så länge samtyckeslösningen står i förgrunden.

    Du har också ett val när det kommer till knapparna. Du kan integrera en ”acceptera” och en ”avvisa”-knapp. Det senare kan dock också utelämnas. Det är också möjligt att valfritt visa en ”Stäng”-knapp.

  • Texter i Magento cookie banner: många möjligheter

    Texterna i Magento-lösningen för samtycke för cookies är tillgängliga på över 30 språk. Internationellt orienterade butiker kan också använda cookie-bannern för Magento-butiker. Valfritt är du också fri att anpassa texter.

  • Enkel integration

    Vår Magento Cookie Consent-lösning är designad för att integreras så enkelt som möjligt i alla former av webbnärvaro som fungerar med CMS. Detta gäller skrivbordsvy, mobilversioner (med responsiv design) och AMP-webbplatser. Alternativt kan integration göras via TagManager. Om du vill använda inbyggda appar för Android och iOS får du lämpligt mjukvaruutvecklingspaket (SDK) från oss.

Översikt

Magento som ett innehållshanteringssystem

Magento släpptes första gången 2008. Butikssystemet hittade snabbt många entusiastiska användare. Ett framstående företag lade därför märke till: Mellan 2011 och 2015 var Magento ett 100 procent dotterbolag till eBay . Båda sidor drar nytta av det. Det synliga tecknet var ”Version 2” Magentos, som dök upp 2015. Hittills är e-handels-CMS skrivet i PHP officiellt bara en uppdaterad variant av denna.

Magento har varit en del av Adobe sedan 2018. Därefter introducerades nya funktioner som förbättrad dokumentation . CMS är tillgängligt för intresserade parter i tre versioner:

  • Öppen källkod (tidigare: Community; gratis)
  • Handel (tidigare: Enterprise)
  • Commerce Cloud (tidigare: Enterprise Cloud

Dina fördelar på ett ögonblick

    Magento, e-handel och dataskydd – vad gäller?

  • Mot bakgrund av dataskyddslagstiftningen är Magento en så kallad ”databehandlare”. Denna roll faller på dig som butiksoperatör. Det innebär att du måste se till att hantera dina besökares information i enlighet med lagen. För Magento-cookiebannern betyder detta: Opt-in-proceduren är avgörande för dig. Dina användare måste ge sitt samtycke för att programmen ska köras.

  • Cookie-bannern för Magento-sidor skapar tydliga rapporter

    Rapportering är också en av nyckelfunktionerna som erbjuds av vår Magento Cookie Consent-lösning. Du kan till exempel filtrera eller gruppera efter datum, webbläsare, domän, tema och operativsystem. Systemet informerar även om sidvisningar, trafik med samtycke och avvisningsfrekvens. Du får också en rapport som visar vilka skärmar som visades och hur besökarna fattade sina beslut. Ombord finns också en exportfunktion. Du kan därför enkelt göra rapporterna tillgängliga för medarbetarna för att kunna använda dem som underlag för optimeringsprocesser.

  • Samtyckeshanteraren mot bakgrund av GDPR och CCPA

    Vår Magento-lösning för samtycke för cookies är alltid GDPR-kompatibel och även CCPA-kompatibel . Vi säkerställer automatiskt att den oumbärliga rättssäkerheten alltid garanteras .

    Slutsats: Du är på den säkra sidan med vår Magento Cookie Consent-lösning

    En cookie-banner för Magento-butiker är oumbärlig i tider av GDPR. Med vår kraftfulla och lättintegrerade samtyckeshanterare är du på den säkra sidan. Den fungerar i enlighet med lagen och passar in sömlöst tack vare sin höga nivå av kompatibilitet. Men bara övertyga dig själv och testa vår Magento-lösning för samtycke för cookies nu gratis.

Självklart arbetar consentmanager också med…

Vanliga frågor

Är du osäker på om du behöver en CMP?

För att hjälpa dig med saker som GDPR, CMP och samtycke har vi samlat de vanligaste frågorna här.

Termerna kan användas synonymt. Men de betyder inte nödvändigtvis samma sak. En cookienotis kan också bara vara en banner med text i din butik. Ett hanteringssystem för samtycke för cookies erbjuder individuella anpassningsalternativ och har ett rapporteringssystem.

Nej, vi har kontinuerligt optimerat vår Magento-lösning för samtycke till cookies och gör det fortfarande. Utbildningstiden är därför kort. Driften är vanligtvis intuitiv.

CCPA gäller för alla användare i Kalifornien. Ett företag som behandlar data från kalifornier måste därför följa CCPA korrekt. Gränsen för detta är relativt låg: bara 50 000 dataposter per år räcker. Eftersom en webbplats redan behandlar många datamängder under ett enda besök, gäller CCPA mycket ofta för ett stort antal webbplatser.

Magento är databehandlare. Faktum är att den här rollen faller på dig. Utvecklarna är dock inte helt ansvarsfria. Du måste tillhandahålla den tekniska grunden så att du kan arbeta i enlighet med lagen. Magento måste också hålla sitt eget system GDPR-kompatibelt. Du måste till exempel få information om vilka cookies som körs när du använder butikssystemet.

Observera att vi inte kan ge juridisk rådgivning. Vissa punkter i denna FAQ kan också ändras med tiden eller tolkas annorlunda av domstolar. Det är därför du alltid bör rådfråga din advokat!