Redo för nya Google Consent Mode v2 ? LÄS MER »

Modified Shop Cookie Banner

verktyg för en
GDPR-kompatibelt dataskydd

Butikssystemet modifierad butik eller modifierad e-handel är butiksprogramvara med öppen källkod som har funnits sedan slutet av 2008. Sedan dess har butikssystemet kontinuerligt utvecklats och blivit allt mer utbrett. Butikssystemet fokuserar på säkerhet, användarvänlighet och framför allt stabilitet. Att designa din modifierade butik GDPR-kompatibel är avgörande för att butiksdriften ska kunna följas enligt lag. Med en modifierad butikscookie-meddelande från en samtyckesansvarig kan du enkelt implementera detta krav.

Consent Solution Retail & E-Commerce

Vi har redan hjälpt mer än 25 000 webbplatser att följa GDPR, TTDSG och ePrivacy

Våra kunder inkluderar några av de största webbplatserna och de mest kända varumärkena i världen.

… och många fler.

Ändrad butik i ett ögonkast

  • Den modifierade e-handelsmjukvaran är ett gratis butikssystem som utvecklades under GPL (GNU General Public License). Modifierad e-handel var tidigare känd som xtcModified. Sedan den första presentationen 2008 har det skett en ständig vidareutveckling. Utvecklingsteamet bakom modifierad eCommerce uppdaterar och optimerar ständigt butikssystemet. Kunder och användare bör därför hitta ett felfritt butikssystem som erbjuder bästa möjliga användarupplevelse. Genom att reagera på nya marknadsförhållanden så snabbt och snabbt som möjligt ska butikssystemet alltid vara uppdaterat och säkerställa användarnas konkurrenskraft. Utvecklarna bakom modified lägger särskild vikt vid ett stabilt program, säkerhet och enkel hantering .

    Den modifierade e-handelsmjukvaran har många mallar och designmallar som enkelt kan anpassas. Eftersom det är en lösning med öppen källkod, modifierade livet bland annat från en stark och aktiv gemenskap . Detta samverkar med förbättringar, tillägg och nya funktioner. Denna community ansvarar också för ett snabbt och långsiktigt underhåll av butikssystemet så att en stabil drift är möjlig på lång sikt. Dessutom, i samarbete med användare och utgivare av butikssystemet, utvecklar communityn regelbundet olika demobutiker från olika sektorer och branscher. Därför drar du som butiksoperatör nytta av redan befintliga lämpliga lösningar för ditt eget företag.

    Som användare eller butiksoperatör har du möjlighet att delta i utvecklingen av open source-lösningen . På så sätt kan du till exempel delta i utvecklingen av nya funktioner eller tillägg i forumet.

    Engagemanget från många externa företag gör det också möjligt att erbjuda många tilläggstjänster. Dessa kan integreras i modifierad e-handel. Dessa och andra alternativ möjliggör ett nästan obegränsat utbud av möjligheter att sätta upp och ständigt utöka ditt eget butikssystem.

    Modifierad Shop kan i princip användas av företag av alla branscher och storlekar som är verksamma inom onlinehandel. Det bör noteras att användningen kräver know-how . Ingripanden krävs för mindre ändringar och anpassningar. På grund av den aktiva gemenskapen ges dock tillräcklig hjälp. Vårt eget wikisystem och forum hjälper användare att snabbt hitta rätt. En viss utbildningstid måste dock beaktas tills din egen butik uppfyller dina egna krav och behov.

    Med funktionaliteten och mängden data som samlas in ökar vikten av en legalt kompatibel implementering av cookiehantering . Vid denna tidpunkt spelar ett meddelande om ändrad butikscookie en viktig roll.

  • Meddelande om ändrad butikscookie

    Varje operatör av en modifierad butikssida är skyldig att göra sin modifierade butik GDPR-kompatibel . Detta inkluderar även hantering av cookies samtycke i betydelsen samtycke till användningen av cookies . I princip får cookies (som inte är tekniskt nödvändiga) endast sättas om dina användares tydliga och uttryckliga samtycke har getts. Detta följer senast av EG-domstolens (Europeiska domstolens) dom i ämnet cookies. Det praktiska genomförandet av samtycket måste ske i form av en dubbel opt-in. Dina besökare måste därför ha möjlighet att gå med på insamlingen av ändrade butikscookies eller avvisa dem omedelbart när de besöker din butik. Detta kan implementeras med en modifierad butikscookie. Å ena sidan måste denna banner innehålla en tydlig indikation om typen och omfattningen av insamling och bearbetning av cookies. Dessutom måste det ändrade butikscookiemeddelandet ge dina användare möjlighet att antingen bevilja eller avslå deras samtycke. Endast med denna opt-in är det möjligt att samordna den modifierade butiken och GDPR.

    Cookies samtyckeshanterare kan användas för att implementera cookie-samtycket på ett rättssäkert sätt . CMPs (Consent Management Providers) erbjuder dessa. De hjälper till att säkerställa att användare har ett samtyckesalternativ varje gång de besöker din ändrade butikssida. Inställningen av den första kakan är endast tillåten efter samtycke.

  • Meddelande om ändrad butikskaka: behov och krav

    I princip behöver varje kommersiellt driven webbplats (inklusive nätbutiker) inspelning av cookies. Behovet går utöver de tekniskt nödvändiga cookies. Analys- och spårningsverktyg fungerar också med cookies. Konkurrenskraftig drift av onlinebutiken är knappast tänkbar utan dessa verktyg. I princip måste en separat cookie skapas för nästan varje datainsamling. Användningen av cookies kräver ditt uttryckliga samtycke från dina användare. Senast sedan EG-domstolens avgörande har det därför varit viktigt att be om detta samtycke. Detta kan implementeras med en tydlig modifierad butikscookie-meddelande. Detta meddelande i form av en banner ger användarna möjlighet att acceptera eller avvisa tekniskt onödiga cookies.

    En bra modifierad butikscookie kan helst enkelt integreras i butiken utan att det påverkar funktionaliteten. Samtyckeshantering ska alltid vara utan tekniska hinder vara handlingsbar. När du väljer samtyckeshanterare bör du också vara uppmärksam på gränssnitt till andra system och lösningar som kan komma att användas. Om du är en internationell leverantör är flerspråkigheten i det ändrade butikscookiemeddelandet av stor betydelse. Efter framgångsrik integrering av koden för Cookie Consent i din modifierade e-handelsbutik, blockeras varje cookie som inte är absolut nödvändig automatiskt. Cookies samlas in och analyseras endast efter att samtycke har givits.

Modified Shop Cookie Notice och dess fördelar

Användningen av det ändrade butikscookiemeddelandet är ett viktigt steg för att göra den ändrade butiken GDPR-kompatibel. En bra cookie manager har dock en rad andra fördelar för butiksdriften. Detta inkluderar en positiv användarupplevelse och en längre uppehållstid. En bra modifierad butik skräddarsys exakt efter din målgrupps behov . Målet är en utmärkt användarupplevelse.

Mobile Consent Solution für höhere Akzeptanzraten

Dina fördelar på ett ögonblick

    Uppehållstid och acceptansgrad

  • Användarupplevelsen kan uttryckas i mätvärden som acceptansfrekvens och avvisningsfrekvens . Båda parametrarna är nära relaterade till hur länge dina användare vistas på webbplatsen. Avvisningsfrekvensen ska vara så låg som möjligt, medan acceptansfrekvensen ska vara så hög som möjligt.

    Med en bra samtyckeshanterare kan du uppnå högre acceptansfrekvens och lägre avvisningsfrekvens . Som ett resultat ökar vistelsetiden för dina kunder eller besökare. Detta ökar sannolikheten för en konvertering, till exempel i form av ett köp eller annan transaktionsgenomförande. De viktiga målen med kundförvärv och långsiktig kundlojalitet kan endast uppnås på lång sikt om avvisningsfrekvensen är låg. En modifierad butikscookie-tips hjälper till att uppnå lägre avvisningsfrekvens och högre acceptansfrekvens. Meddelandet om modifierad butikscookie ger således ett viktigt bidrag till att fullt ut utnyttja potentialen i din modifierade butik i enlighet med GDPR.

    Fördelarna finns både på din sida som operatör av butiken och på dina kunders sida. Även om kunderna har säkerheten att deras behov av dataskydd tas på allvar, drar de nytta av rättssäkerheten i implementeringen . Denna positiva användarupplevelse gör att kunderna stannar längre och ökar konverteringsfrekvensen. På samma sätt gynnar denna positiva användarupplevelse kundnöjdheten . Detta påverkar i sin tur kundlojaliteten och bidrar till att kunderna gärna kommer tillbaka till dig. En positiv användarupplevelse är också fördelaktig med hänsyn till sökmotoroptimering (SEO): Eftersom sökmotorer inkluderar användarupplevelsen i rankingen kan en positiv upplevelse ha en gynnsam effekt på placeringen i sökresultatlistorna.

    Med en bra samtyckeshanterare har du en konstant överblick i realtid över aktuella acceptans- och avvisningsfrekvenser på din onlinebutik. Detta ger dig en inblick i det nuvarande beteendet hos dina kunder när de besöker din butik när som helst. Med denna värdefulla insikt om nuvarande kundbeteende kan du också dra viktiga slutsatser om möjlig optimeringspotential .

  • Meddelande om modifierad butikscookie på flera språk

    Om du driver en butik med internationell inriktning är flerspråkighet ett väsentligt krav. De flesta butiksoperatörer anpassar sina butiker till kunder på olika språk och i olika länder. Därför bör ett ändrat butikscookiemeddelande alltid kunna visas på flera språk, åtminstone på språken i länderna i GDPR-området. Samtyckshanteraren är lämplig för mer än 30 språk och kan automatiskt visa det ändrade butikscookiemeddelandet för dina kunder på deras språk.

  • lyhördhet

    Med tanke på den utbredda användningen av mobila enheter och den frekventa mobila tillgången till butiker är responsiv anpassning av visningen av webbinnehåll standard idag. Detta påverkar också visningen av det ändrade butikscookiemeddelandet. Allt innehåll måste anpassas till den slutenhet som används, samt till operativsystemet och skärmstorleken. Typen av visning i cookie-samtyckeshanteraren anpassas automatiskt till de enheter som används av dina kunder från vilka de kommer åt din butik. Utseendet anpassar sig till både respektive operativsystem (t.ex. Android eller iOS) och den slutenhet som används (t.ex. smartphone eller surfplatta). På så sätt är samtyckeshanteraren lämplig för alla vanliga enheter och det ändrade butikscookiemeddelandet kan användas i nästan alla situationer. Oavsett vilken typ av åtkomst, är modifierad butiks GDPR-efterlevnad säkerställd.

Rekommenderas av jurister och dataskyddsombud

Meddelande om ändrad butikscookie

Ytterligare fördelar

  • Användningen av en genomtänkt samtyckeshanterare erbjuder dig också en rad anpassningsbara designalternativ. Den modifierade butikscookienotisen kan vara individuellt utformad och därmed anpassad till exempelvis din egen företagsidentitet.

    Dessutom erbjuder en leverantör av samtyckeshantering dig fördelarna med annonsblockering . Detta innebär att allt reklammaterial som används på butikens webbplats effektivt kan förhindras tills dina besökare har gett sitt samtycke.

  • Förutom dataskydd och samordning av modifierad butik och GDPR bidrar en samtyckeshanterare även till datasäkerhet . Skyddad lagring av informationen är möjlig på de (endast europeiska) servrarna. Dessutom säkerställer automatiserade uppdateringar av samtyckeshanteraren att nuvarande säkerhetsstandarder alltid finns på plats.

    En annan fördel kan hittas i de integrerade A/B-testprocedurerna . A/B-testningen används för att hitta de optimala inställningarna (t.ex. bästa möjliga design) för det ändrade butikscookiemeddelandet. Detta optimerar automatiskt cookie-bannern.

Vanliga frågor

Är du osäker på om du behöver en CMP?

För att hjälpa dig med saker som GDPR, CMP och samtycke har vi samlat de vanligaste frågorna här.

Om en besökare vägrar att samtycka till användningen av cookies kommer dessa cookies inte att ställas in. Till exempel har du inte längre några spårnings- eller analysdata , eftersom dessa inte samlas in eller överförs. Som en banner innehåller det ändrade butikscookiemeddelandet flera alternativ för typ och omfattning av samtycke.

I princip kan tekniskt nödvändiga cookies även ställas in utan samtycke . Alla andra kräver uttryckligt samtycke. Den första icke-nödvändiga cookien kan bara ställas in efter att dina besökare har valt att delta.

Med en modifierad butikscookienotis kan du visa en banner som uttryckligen ber om ditt samtycke. Så fort en potentiell kund besöker din webbplats kommer han att konfronteras med bannern. Den första icke-tekniskt nödvändiga cookien kan endast ställas in efter att samtycke har givits. Det handlar om genomförandet av ett opt-in-förfarande, vilket har tillhandahållits och krävs åtminstone sedan EG-domstolens dom när det gäller samordningen av modifierad butik och DSGVO.

GDPR och EG-domstolens avgörande föreskriver att cookies endast får användas efter uttryckligt medgivande . De enda undantagen från detta är cookies som är tekniskt nödvändiga för driften. Alla andra (t.ex. spårningscookies) får endast ställas in efter att användaren uttryckligen har valt att delta. Som butiksoperatör är du ansvarig för att erbjuda dina användare möjlighet att invända.

Observera att vi inte kan ge juridisk rådgivning. Vissa punkter i denna FAQ kan också ändras med tiden eller tolkas annorlunda av domstolar. Det är därför du alltid bör rådfråga din advokat!