Googles samtyckesläge v2

Obligatoriskt för webbplatser och appar från mars 2024

Google kommer att kräva att alla webbplatser och appar använder Google Consent Mode v2 från mars 2024 . En CMP certifierad av Google är då viktig. consentmanager hjälper annonsörer med det integrerade samtyckesläget v2 att registrera sina kunders konverteringsdata samtidigt som integriteten skyddas. consentmanager erbjuder dig bland annat:

  • Google-certifierad CMP
  • Fullständigt stöd för Google Consent Mode v2
  • Fullständigt stöd för IAB TCF 2.2
  • För webbplatser, appar och CTV
  • +30 språk och anpassningsbar design
  • Integrerad sökrobot med mera
Google Consent Mode und consentmanager ein zertifizierter Partner

Rekommenderas av många e-handelswebbplatser

Vanliga frågor om Googles samtyckesläge v2

För att hjälpa dig att bättre förstå Googles samtyckesläge, cookies, GDPR och den juridiskt överensstämmande användningen av Googles tjänster har vi sammanfattat de vanligaste frågorna för dig här.

  • Vad är Googles samtyckesläge?

    Google Consent Mode är en funktion från Google som fungerar med cookie-bannern eller sekretesswidgeten på din webbplats. Denna teknik skickar automatiskt signaler från din cookie-banner till Googles verktyg som är integrerade på din webbplats. Den kan därför tillhandahålla data för att hjälpa Google att förstå din webbplats omvandlingar, även under begränsade dataskyddsförhållanden. Signalerna som cookie-bannern skickar till Google innehåller information om analyser, annonser, personalisering och datadelning. Utan dessa signaler kan Google inte spåra användar- eller e-handelsdata eller göra anpassningar. Och för att kunna skicka dessa signaler är det viktigt att använda en Google-certifierad CMP.

  • Hur fungerar samtyckesläget exakt?

    När en användare ger sitt samtycke skickar consentmanager cookie-banner Google Consent Mode-signalen till Google-taggarna på din webbplats och allt fungerar som vanligt. Om en användare inte ger sitt samtycke begränsar Google datainsamlingen för den kategorin av användare och räknas inte längre. Genom att använda Googles samtyckesläge skickar cookiebannern en signal till Google så att Google förstår användarens beslut. Google använder sedan bland annat konverteringsmodellering med maskininlärning för att skapa kopplingar mellan specifika interaktioner och konverteringshändelser. För annonsörer betyder det att de bättre kommer att kunna förstå hur deras konverteringsmål spåras – tack vare modellering kommer detta att vara fallet även om besökaren inte har gett sitt samtycke.

  • Vad är uppdateringen av Google Consent Mode v2? Och vad är EUUCP?

    Alla utgivare och annonsörer som placerar annonser i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och använder Googles tjänster kommer i framtiden att omfattas av ”Googles policy för användarsamtycke i Europeiska unionen” eller EUUCP. Google dikterar alltså till webbplatsoperatörer hur Googles tjänster får användas när det gäller dataskydd. Den viktigaste förordningen: Från mars 2024 kommer webbplatser att vara skyldiga att en samtyckesbanner från t.ex en Google-certifierad plattform för samtyckeshantering (CMP) och att använda Googles samtyckesläge v2. Dessutom förändras Googles beteende vid räkning av reklamkampanjer (t.ex. spårning av beställningar): räkning sker endast om användaren har gett sitt samtycke och Motsvarande signal returnerades till Google via Google Consent Mode v2. Om du vill mäta konverteringar i framtiden är en certifierad CMP med Google Consent Mode v2 viktigt.

  • För att du inte ska missa några viktiga uppdateringar , prenumerera på vårt nyhetsbrev .

Jämförelse av Googles samtyckesläge

De viktigaste skillnaderna mellan det gamla och det nya Google Consent Mode v2 i ett ögonkast:

Gammalt Googles samtyckesläge

🔴 Google Consent Mode är valfritt och används för att aktivera modellering

🔴 Att använda en Google-certifierad plattform för samtyckeshantering är valfritt

🔴 Räkning sker när användaren har gett sitt samtycke, antingen via Googles tjänster eller andra tredjepartstjänster

Googles samtyckesläge v2

✅ Googles samtyckesläge krävs för spårning

Det är nu obligatoriskt att använda en Google-certifierad plattform för hantering av samtycke. Implementeringsperioden sträcker sig till mars 2024 .

✅ En räkning sker endast om användaren har gett sitt samtycke och motsvarande signal har skickats tillbaka till Google via Google Consent Mode

Rekommenderas av jurister och dataskyddsombud

Vem är Google Consent Mode (GCM) relevant för?

Google Consent Mode är relevant för publicister, annonsörer, marknadsföringsbyråer, webbbyråer och företag som implementerar samtyckesbanner och använder Google Analytics eller Google Ads.

  • Annonsörer

    Annonsörer kan effektivt spåra resultatet av sina annonser. Läs mer om utgifter för annonskampanjer och optimera dina budgivningsstrategier för annonser.

  • Digitala marknadsförare, byråer

    Onlinemarknadsförare som behöver få användarens samtycke för annonsering och analyser kan använda samtyckesläge och fortsätta att samla in viktig data. Detta leder till bättre resultat inom marknadsföring.

  • Webbplatsoperatörer som ställer in Google Ads eller Analytics på sin webbplats

    För webbplatsägare innebär detta en bättre förståelse av användarens resa genom mer samlad data om konverteringar på deras webbplats.

Hur fungerar denna konverteringsmodellering?

Google Consent Mode v2 erbjuder ett antal nya optimeringar för att få ut så mycket som möjligt av dina annonskampanjer. Dessa inkluderar särskilt:

  • Beteendemodellering i Google Analytics 4
    Google använder AI för att återskapa beteendet hos användare som inte har godkänt Analytics-cookies och jämför detta med användare som har godkänt Analytics-cookies. Detta gör mer data tillgänglig i GA4.
  • Konverteringsmodellering i Google Analytics 4 och Google Ads
    Omvandlingar (t.ex. beställningar eller registreringar av nyhetsbrev) från användare som inte har gett sitt samtycke modelleras utifrån erfarenheter med andra användare. Detta innebär att fler konverteringar kommer att synas i GA4 och Google Ads.
Diagram of Conversion Modeling Google Consent Mode

I genomsnitt återvinns cirka 65 % av konverteringarna med samtyckesläge som skulle ha gått förlorat utan samtyckesläge om användaren inte samtyckte. Denna datapunkt belyser effektiviteten av konverteringsmodelleringsmetoden för att återställa förlorade konverteringar utan uttryckligt medgivande. Annonsörer måste dock vara medvetna om att det krävs minst 100 annonsklick per dag för att använda modellering. Därför bör annonsörer se till att deras reklamkampanjer når denna tröskel.

Användare av Google Consent Mode v2 har också möjlighet att välja mellan alternativen ”Avancerat” (utan blockering) och ” Basic ” (med ”hård” blockering) i Google Consent Mode. Genom att välja mellan dessa alternativ kan annonsörer skräddarsy sitt användarsamtycke och spårningsinställningar efter deras specifika integritetsbehov.

PDF-nedladdning: Google Consent Mode v2

Få din kostnadsfria sammanfattning nu – klicka här!

Fördelar för annonsörer

  • Högre datakvalitet

    Endast med Googles samtyckesläge kan du spåra och mäta all din data. Med inbyggd konverteringsmodellering kan du dessutom spåra data som går förlorade på grund av valet av användarens samtycke. Konverteringsmodellering används för att stänga dessa dataluckor.

  • Bättre efterlevnad

    Google Consent Mode v2 kan hjälpa webbplatser att bättre följa GDPR och ePrivacy. Eftersom Google har valts ut som en av ”portvakterna” för den nya Digital Markets Act som tillämpas av Europeiska kommissionen, måste högre dataskyddskrav implementeras här. Google Consent Mode v2 krävs därför av Google för alla besökare/appanvändare från EES + Storbritannien (oavsett vilket land webbplatsen eller appägaren har).

  • Enkel integration

    Googles samtyckesläge kan användas med följande Google-tjänster.

    • Google Ads (inklusive Google Ads konverteringsspårning och remarketing)
    • Google Analytics
    • Google Floodlight
    • Google Conversion Linker
  • Använd en Google-certifierad CMP
    Observera att enligt Googles krav är det viktigt att använda en Google-certifierad CMP som stöder Google Consent Mode v2.

Så här aktiverar du Google Consent Mode v2

Detta är väldigt enkelt med consentmanager . Följ helt enkelt den här videon steg för steg genom din consentmanager instrumentpanel. Med bara några inställningar har du redan aktiverat Googles samtyckesläge och gjort din webbplats eller app helt laglig. Klicka här för en detaljerad beskrivning av varje steg.

JURIDISKT RAMVERK

Vilken juridisk ram är relevant för Googles samtyckesläge?

Alla dataskyddslagar över hela världen är inte relevanta för användningen av Googles samtyckesläge, men i allmänhet är dataskyddslagar som ställer betydande krav på webbplatser och företag i hur de samlar in, behandlar och hanterar användardata relevanta för Googles samtyckesläge. Därför bör företag som följer dessa regler snarast se över sin användning av Googles samtyckesläge:

  • General Data Protection Regulation (GDPR) & ePrivacy Regulation

    Denna dataskyddslagstiftning gäller i hela Europeiska Unionen, även om företag inte nödvändigtvis är baserade i EU utan har kunder eller besökare i EU. GDPR eller dess ”syster”, e-integritetsförordningen, kräver att webbplatsanvändare i vissa fall ger uttryckligt, informerat samtycke till databehandling.

  • EU:s direktiv om användarsamtycke (EUUCP)

    EU:s policy för användarsamtycke (EUUCP) är en Google-policy som kräver att användare av Googles tjänster avslöjar användningen av cookies på sin webbplats eller app och ska inhämta samtycke från slutanvändare i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och Storbritannien. Denna policy återspeglar kraven i de två viktigaste europeiska dataskyddslagarna, den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) och ePrivacy-direktivet, samt de relevanta brittiska dataskyddslagarna.

  • Googles samtyckesläge hjälper till att följa denna policy genom att tillåta utgivare och annonsörer att dynamiskt justera beteendet hos Google-taggar baserat på användarnas samtyckespreferenser, samtidigt som det säkerställs att ingen identifierbar information skickas till Google om samtycke inte har lämnats .

 

Observera att användning av Googles samtyckesläge inte betyder att din webbplats/app är GDPR-kompatibel. För att avgöra om du är kompatibel med GDPR kan du köra en snabbskanning med vår GDPR-efterlevnadsskanner här.

.

  • Vad är consentmanager och hur kan consentmanager hjälpa ditt företag?

    consentmanager är ett Google-certifierat CMP-verktyg – helt enkelt en ”cookiebanner”. Det hjälper dig att följa alla viktiga dataskyddsbestämmelser världen över. consentmanager har särskilt arbetat nära Google för att säkerställa efterlevnad av de nya Consent Mode v2-kraven och för att säkerställa Consent Mode-stöd för sina kunder. Med servrar exklusivt placerade i EU är consentmanager redo att stödja dig som annonsör i dina annonseringsaktiviteter. Med Cookie Website Scanner kommer din webbplats att meddelas om eventuella ändringar av integritetspolicyn.

    consentmanager CMP finns på över 30 språk och passar företag av alla typer och storlekar, från publicister och annonsörer till marknadsföringsbyråer, marknadsförare och e-handelsoperatörer. De omfattande funktionerna i vår CMP sträcker sig från mycket anpassningsbara banners, liverapporter eller en integrerad sökrobot till funktioner som hjälper dig att öka din acceptansfrekvens för cookies. Tack vare integrerad A/B-testning och optimering med maskininlärning uppnår våra kunder vanligtvis upp till 15 % högre acceptansgrader.

  • consentmanager , Google-partner och Google-certifierad CMP

    Som en samtyckeshanteringsplattform (CMP) certifierad av Google har consentmanager mycket att erbjuda dig som webbplatsoperatör eller apputvecklare. Vårt verktyg integreras sömlöst i Googles tjänster. Vi förser dig med ett användarvänligt gränssnitt som ger dig detaljerad kontroll över användarens samtycke och möjliggör efterlevnad av globala dataskyddsbestämmelser. Tack vare många års erfarenhet inom annonsteknikbranschen, med tillsynsmyndigheter eller standardiseringsorgan som IAB, erbjuder vi anpassning, kompatibel dataregistrering och håller jämna steg med ändrade juridiska krav. Vi erbjuder våra kunder olika integrationsalternativ, inklusive plugins för WordPress, Magento och Shopify, samt omfattande övervaknings- och rapporteringsverktyg med över 12 dimensioner och mer än 30 mätvärden i vårt rapporteringsverktyg.

    Låt consentmanager vara din betrodda Google CMP för att hjälpa dig uppnå dina annonseringsmål och maximera din acceptansfrekvens för cookies.

Vi har redan hjälpt mer än 25 000 webbplatser att följa GDPR, TTDSG och ePrivacy

Våra kunder inkluderar några av de största webbplatserna och de mest kända varumärkena i världen.

… och många fler.

Vanliga frågor

Är du osäker på om du behöver en CMP?

För att hjälpa dig med saker som GDPR, CMP och samtycke har vi samlat de vanligaste frågorna här.

Det nya Google Consent Mode v2 är en teknik för att skicka besökarens beslut till Google-koderna som är inbyggda i din webbplats. Det möjliggör bättre datainsamling såsom så kallad konverteringsmodellering.

Du kan ta reda på mer om consentmanager som officiell Google CMP-partner på den här länken. Hos oss är du på den säkra sidan!

Implementeringen av Googles samtyckesläge kan göras med några rader kod ovanför den globala webbplatstaggen eller Tag Manager-behållaren. Om du letar efter sätt att följa sekretessbestämmelser och mäta konverteringar, har du kommit till rätt ställe. Få mer exakta rapporter och se till att du maximerar dina annonsinvesteringar. Besök vår implementeringssida för steg-för-steg-instruktioner.

Ja, om du samlar in och bearbetar användardata och visar Google-annonser till användare i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet måste du aktivera samtyckesläget för att fortsätta samla in målgruppsdata.

För att kontrollera om Googles samtyckesläge är aktiverat kan du använda vår kostnadsfria sökrobot. Ange bara din webbadress här och scrolla till botten av sökrobotens resultat, där du kan se om Googles samtyckesläge är aktiverat.

Googles samtyckesläge är GDPR-kompatibelt, men du bör veta att detta inte är den enda åtgärden du behöver vidta för att vara helt GDPR-kompatibel. För att ta reda på vilka krav du behöver uppfylla och om din webbplats klarar efterlevnadstestet , prova vår kostnadsfria skanner.

Enligt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) krävs inte användarens uttryckliga samtycke för viss databehandling. Detta inkluderar databehandling för legitima intressen, avtalsmässiga behov, rättsliga förpliktelser, vitala intressen, offentliga uppgifter och historisk, statistisk eller vetenskaplig forskning. Även om dessa rättsliga grunder inte kräver samtycke, måste GDPR-principer som dataminimering och transparens följas och företag måste föra register för att visa efterlevnad.

Observera att vi inte kan ge juridisk rådgivning. Vissa punkter i denna FAQ kan också ändras med tiden eller tolkas annorlunda av domstolar. Det är därför du alltid bör rådfråga din advokat!