Redo för nya Google Consent Mode v2 ? LÄS MER »

Cookie Consent Manager för detaljhandel/ e-handel

Ökningen av mobilappar har ökat mängden data som samlas in från konsumenter. Detta har väckt oro för detaljhandelns integritet och säkerhet. För att kunna erbjuda bättre detaljhandelstjänster behöver företag samla in och utvärdera kunddata på sina webbplatser. Så hur kan återförsäljare få sina kunder att samtycka till spårning och cookies? Med Consentmanager kan du göra detta effektivt och i enlighet med lagen hela tiden.

Consent Solution Retail & E-Commerce

Rekommenderas av många e-handelswebbplatser

GDPR Retail: Hur får jag ett giltigt samtycke?

  • Du måste se till att folk förstår vad de går med på när de ger dig sin personliga information. Enligt GDPR ska samtycket vara fritt, specifikt, informerat och entydigt .

    • Samtycke är gratis om sidan även kan användas av kunden utan analyscookies (logiskt sett kan tekniskt nödvändiga cookies inte avmarkeras). Consentmanager blockerar automatiskt alla cookies utan samtycke . Detta säkerställer att du är på den säkra sidan.

    • Samtycke är specifikt om enskilda cookies kan tillåtas och samtycke behöver inte vara generellt. Detta innebär också att det specifika valet måste kunna ändras av användaren när som helst. Med samtyckesbannern för cookies från Consentmanager är separata samtycken lätt möjliga och administrerbara. Enligt GDPR har kunder även rätt till information och radering. Det betyder att du måste kunna hitta eller radera enskilda cookies på begäran. Tänk bara på den tid och arbetsresurser som krävs för detta lagstiftningskrav. Consentmanager förenklar och påskyndar denna process.

    • Samtycke informeras om du instruerar kunden helt och öppet om de exakta uppgifterna och deras användning (bearbetning/överföring till tredje part). Consentmanagers cookiemeddelanden är alltid lagliga och tillgängliga på över 30 språk.

    • Samtycke är entydigt om det är ett opt-in-förfarande och kunden uttrycker aktivt sin vilja genom att kryssa i alternativen. Förvalda kryssrutor är inte tillåtna. Consentmanagers cookiebanner följer den internationella standarden TCF 2.0 (Transparency Consent Framework).

  • Många cookie-banners är inte utformade för att vara lagliga och medför en hög risk för varningar. Om du driver en onlinebutik i detaljhandeln eller är helt beroende av din webbplats under coronapandemin bör du säkerställa en hög nivå av juridiskt och dataskydd inom e-handel med Consentmanager.

Rekommenderas av jurister och dataskyddsombud

Var kan vi hämta dig?

Marknadsansvariga, CRM-ansvariga och återförsäljare är ofta skeptiska till datainsamling på grund av de många reglerna i GDPR. Datainsamlingen måste göras ordentligt, annars kan detta leda till förlust av integritet och därmed till böter. Att inte samla in data är inte ett alternativ eftersom marknadsföringskampanjer måste skräddarsys för målgrupper.

Detaljhandelns utmaningar med samtyckeshantering

Att lära känna och analysera målgruppen är mycket bättre för handlare inom e-handel än i stationär handel på grund av mängden data och databeredning. Där kommer och går kunderna anonymt utan att lämna några spår.

Tack vare Google Analytics, cookies & Co. har du en mer heltäckande inblick i din webbutik och kan därför lägga upp dina kampanjer och strategier mer effektivt. Samtidigt är kunderna glada över rätt produkter eller erbjudanden. Med personliga kampanjer som matchar kundernas preferenser kommer du att uppnå mycket bättre resultat och kan även använda ditt kunnande för lokal handel.

Hela utmaningen med samtyckeshantering ligger i personalisering . Du anpassar dig efter dina kunders val och ber dem välja hur de vill interagera med dig. Detta ger dem kontroll över sina preferenser. Kundcentrerad marknadsföring är en viktig del av alla företag.

Ett företag måste förstå hur man använder rätt verktyg för att nå sina mål. Ett företag behöver också veta vilken typ av information det behöver samla in från sina kunder.

Skapa förtroende med samtyckeshantering

Behandlingen av personuppgifter på Internet är en av de mest känsliga frågorna vad gäller dataskydd i detaljhandeln. Bedöm därför inte regelverket inom dataskydd som ett nödvändigt ont, utan använd dem som en konkurrensfördel: Visa dina kunder att du skyddar personuppgifter och stödjer till fullo din målgrupps behov. Bygg förtroende.

Naturligtvis börjar detta med efterlevnad av GDPR-bestämmelserna om cookie-banners. Men med Consentmanager kommer du längre: Du designar designen efter dina önskemål och visar dina företagsidentitetsinställningar vid första kontakten. Gör cookie-bannern till en del av ditt varumärke. Detta säkerställer ett igenkänningsvärde för ditt varumärke.

Vidare är databehandling endast tillåten med uttryckligt samtycke. Kunder kan när som helst återkalla detta samtycke. Ett enkelt e-postmeddelande räcker för detta. Rätten till databehandling kvarstår efter att samtycket har återkallats. Begränsningen av databehandling kan också begäras.

Tack vare den enkla administrationen av samtycke till cookies kan du behandla kundförfrågningar snabbt och tillförlitligt. Även om samtycket återkallas för stunden har du passat på att göra ett utmärkt och professionellt intryck. Detta är modern kundlojalitet.

Ge din kund kontroll

Dataskydd är mer än bara skydd av personuppgifter. Det handlar om att ge kunder kontroll över hur deras data används. Se till att du samlar in användarfeedback och använder den för att förbättra din produkt . Dina användare bör vara nöjda med din produkt, och om de inte är det, gör ändringar för att åtgärda problemet

Consent-Lösung für DSGVO, TTDSG, CCPA, PIPEDA

Användbarhet och kundnöjdhet tack vare Consentmanager

Med Consentmanager förbättrar du kundfeedback och användarupplevelsen på flera sätt. Vi har många års erfarenhet av optimal utformning, placering mm av cookie-banners. A/B-tester med automatiserad optimering och utvärdering ökar godkännandefrekvensen och minskar avvisningsfrekvensen.

Precis som i fysisk detaljhandel kan du bara sälja när kunder går in genom dörren och går in i din butik, så måste din hemsida också gå in. Med Consentmanager ökar du antalet potentiella kunder som passerar tröskeln.

Den ökade acceptansen av cookies och den längre vistelsen ger dig detaljerade insikter om användarnas beteende på din webbplats. På så sätt kan du både förbättra din hemsida och samla kunskap om din målgrupps intressen och preferenser.

En bättre kundupplevelse leder till en högre konverteringsfrekvens, det vill säga mer försäljning, och i kombination med vistelsens längd och en låg avvisningsfrekvens skickar det viktiga signaler till sökmotorer som Google eller Bing. Bra samtyckeshantering blir därmed en del av sökmotoroptimering (SEO). Den positiva upplevelsen av din webbplats märks sedan i stationär handel, eftersom ditt varumärke förknippas med förtroende, användbarhet, säkerhet och tillgänglighet.

Förresten: Consentmanager kan integreras snabbt och enkelt

Ingen förändring i ditt butikssystem är nödvändig för att använda Consentmanager: Vårt cookieverktyg är kompatibelt med alla vanliga system: från WordPress till Typo3, WooCommerce och Shopware till Drupal, Joomla och många fler. Consentmanager interagerar också enkelt med alla viktiga analysverktyg som Google Tag Manager, Google Analytics och många andra.

Vanliga frågor

Är du osäker på om du behöver en CMP?

För att hjälpa dig med saker som GDPR, CMP och samtycke har vi samlat de vanligaste frågorna här.

Samtyckeshantering är en process som hjälper återförsäljare att förstå vad kunderna vill ha av dem och hur de interagerar med dem . Denna information används för att skapa bättre kundupplevelser, vilket i slutändan leder till högre försäljning.

Cookiesamtycke handlar om användarens samtycke till inställning och behandling av tekniskt onödiga cookies och personuppgifter. Kunder kan till exempel förhindra eller specifikt begränsa spårning av tredje part. Ett cookiemeddelande låter användarna veta exakt vad som samlas in, hur det behandlas och deras rättigheter.

Med Consentmanager är en Consent Management Provider (CMP) har du rättssäkerhet med avseende på Cookie Consent och GDPR. Du kommer också att öka kundnöjdheten och godkännandegraden. Detta ger dig djupare insikter i din målgrupp, gör att du kan optimera din webbplats och produkter eller tjänster och uppnå bättre konverteringsfrekvenser.

Observera att vi inte kan ge juridisk rådgivning. Vissa punkter i denna FAQ kan också ändras med tiden eller tolkas annorlunda av domstolar. Det är därför du alltid bör rådfråga din advokat!