Redo för nya Google Consent Mode v2 ? LÄS MER »

PIPEDA/CPPA-samtyckeslösning

Samtyckeshanteringslösning för Kanada

Bli PIPEDA- och CPPA-kompatibel med vår lösning för samtycke för cookies för webbplatser, onlinebutiker och varumärken.

C

Vi har redan hjälpt mer än 25 000 webbplatser att följa GDPR, TTDSG och ePrivacy

Våra kunder inkluderar några av de största webbplatserna och de mest kända varumärkena i världen.

… och många fler.

Cookiesamtycke som en del av PIPEDA

Samtycke att samla in personuppgifter i PIPEDA

  • Information om insamling, användning och utlämnande av personuppgifter ska lämnas i fullständig form. För att underlätta förståelsen av samtycke till cookies i lagen om personlig informationsskydd och elektroniska dokument (PIPEDA) Kanada, bör några element lyftas fram.
  • Lagen om skydd av personuppgifter och elektroniska dokument kräver att konsumenter snabbt förstår arten och syftet med vad de samtycker till via cookie-samtycket i PIPEDA. För att samtycke ska anses vara giltigt och meningsfullt måste organisationer tillhandahålla information om sina integritetsregler och bestämmelser på ett heltäckande och begripligt sätt. Detta innebär i sin tur att organisationer måste tillhandahålla information om sina integritetsregler och -föreskrifter i en form som är lättillgänglig för individer.
  • Tyvärr visar verkligheten att viktig information om integritetspolicyer ofta döljs i villkoren. De som har lite tid och energi att granska sekretessinformation får ingen praktisk användning av informationsöverbelastningen. För att erhålla meningsfullt samtycke måste organisationer göra det möjligt för webbplatsbesökare att snabbt och direkt granska viktiga delar av integritetspolicyn. Detta är viktigt, till exempel om användningen av tjänsten eller produkten som erbjuds kräver köp eller nedladdning av en app.
  • Konsumenter och kunder förväntar sig att även med cookie-samtycke i PIPEDA kommer deras personuppgifter inte att vidarebefordras till en annan organisation utan deras vetskap och samtycke. Denna aspekt måste också beaktas för samtycke till cookies i PIPEDA Canada. Av denna anledning måste avslöjande till tredje part tydligt identifieras. Särskild uppmärksamhet bör ägnas åt utlämnande till tredje parter som kan använda informationen för sina egna syften snarare än att bara tillhandahålla tjänster.
  • För vilka ändamål samlas, används eller vidarebefordras personuppgifter? Kunder och konsumenter måste informeras om alla ändamål för vilka information samlas in och används. De måste kunna förstå vad de tillfrågas om samtycke att göra. Detta syfte bör beskrivas i klartext. Vaga syften och fraser som ”tjänstoptimering” bör undvikas. Det som är väsentligt för tillhandahållandet av en tjänst bör särskiljas från data som inte är det. Alla tillgängliga alternativ bör tydligt förklaras.

Självklart arbetar consentmanager också med…

Risker för datamissbruk och dataförlust

  • Skador & konsekvenser

    När ett företag eller en organisation utformar potentiella scenarier för förluster som kan bli resultatet av insamling, användning eller avslöjande av personlig information, kräver lagen om skydd av personuppgifter och elektroniska dokument att den risken minimeras på ett ansvarsfullt sätt. I vissa fall kan proaktiva begränsningsåtgärder minska riskerna avsevärt. I andra fall är dock risken nästan oförändrad.

  • Konsumenten ska alltid informeras om betydande kvarstående risker med betydande förluster. När det gäller lagen om skydd av personuppgifter och elektroniska dokument är en betydande risk en risk vars sannolikhet är mer än minimal. Betydande risk inkluderar fysisk skada, förnedring, skada på rykte, förlust av jobb, affärs- eller karriärmöjligheter och ekonomisk förlust.

  • Identitetsstöld och negativa effekter på kreditpoäng är också bland dessa risker. Skaderisken bör därför definieras brett. Utöver direkt skada är det lämpligt att inkludera förutsebara skador som kan orsakas av illvilliga aktörer eller andra parter.

  • Ge tydliga sätt för individer att säga ”ja” eller ”nej”.

  • Konsumenter måste få ett val innan de använder en produkt eller tjänst. Detta val ska vara tydligt förklarat och lättillgängligt. Huruvida varje val bäst beskrivs som ”opt-in” eller ”opt-out” beror på de faktorer som specificeras med Cookie Consent i PIPEDA.

  • Var innovativ och kreativ

    Organisationer bör utforma och/eller implementera innovativa samtyckesprocesser för cookie-samtycke i PIPEDA som kan implementeras just-in-time, är kontextspecifika och passar den typ av gränssnitt som används.

Rekommenderas av jurister och dataskyddsombud

Cookiesamtycke i PIPEDA

Ändringar av sekretesspolicyn

Informerat samtycke i form av att ändra cookie-samtycke i PIPEDA är en pågående process som kommer att utvecklas i takt med att omständigheterna förändras; Organisationer bör inte förlita sig på statisk timing, utan behandla samtycke som en dynamisk och interaktiv process.

  • Om en organisation avser att göra väsentliga ändringar i sina dataskyddsregler och -föreskrifter enligt GDPR för Kanada, måste den meddela användarna och inhämta deras samtycke innan ändringarna träder i kraft. Ändringar i innehåll inkluderar användning av personuppgifter för ett annat ändamål som inte ursprungligen överenskommits, eller utlämnande av personuppgifter till tredje part för ett annat ändamål än det som krävs för att tillhandahålla tjänsten.
  • Sekretesspåminnelser

    Organisationer bör överväga att med jämna mellanrum påminna individer om deras integritetsval enligt GDPR för Kanada och be dem att granska dem. Slutligen, som en bästa praxis, bör organisationer regelbundet se över sina regler och bestämmelser för informationshantering för att säkerställa att personuppgifter fortsätter att behandlas enligt överenskommelse med individen.

  • visa efterlevnad

    På begäran bör organisationer kunna visa efterlevnad och i synnerhet en tydlig och otvetydig karaktär av samtyckesprocessen de implementerar ur det allmänna perspektivet för sin(a) målgrupp(er) för att säkerställa ett giltigt och meningsfullt samtycke.

  • För att få uttryckligt samtycke och uppfylla sina skyldigheter enligt Canada Data Protection Act bör organisationer kunna:
    • Tillhandahåll integritetsinformation i ett fullständigt formulär och lyft fram eller uppmärksamma fyra nyckelelement:
      • Vilka personuppgifter samlas in?
      • Vem delas personuppgifter med?
      • För vilka ändamål samlas, används eller vidarebefordras personuppgifter?
      • Vilka är riskerna för skador och andra konsekvenser?
    • Form för samtycke – Cookiesamtycke i PIPEDA Kanada.
    • Få uttryckligt samtycke för att samla in, använda eller avslöja information.

Vanliga frågor

Är du osäker på om du behöver en CMP?

För att hjälpa dig med saker som GDPR, CMP och samtycke har vi samlat de vanligaste frågorna här.

Privatsektorns integritetslagstiftning kräver att företag skapar och publicerar lättillgängliga sekretesspolicyer. Detta bör förklara hur personlig information om kunder samlas in, används och delas. Detta innebär också att integritetspolicyer bör delas online om företaget har en onlinenärvaro.

Lagen om personlig informationsskydd och elektroniska dokument (PIPEDA) är den federala integritetslagen för organisationer i den privata sektorn. Den fastställer de grundläggande reglerna för hur företag ska behandla personuppgifter i samband med affärstransaktioner.

Personal Information Protection and Electronic Documents Act (PIPEDA) är den federala integritetslagstiftningen för kommersiella organisationer i Kanada. PIPEDA tjänar till att anpassa Kanadas rapporteringsskyldigheter till landets handelspartner, nämligen EU.

Lagen om skydd av personuppgifter och elektroniska dokument

Observera att vi inte kan ge juridisk rådgivning. Vissa punkter i denna FAQ kan också ändras med tiden eller tolkas annorlunda av domstolar. Det är därför du alltid bör rådfråga din advokat!