Cookie-Banner

Ett cookie-meddelande är nödvändigt i de flesta europeiska länder. Gör din webbplats kompatibel med GDPR och ePrivacy med vår GDPR-samtycklösning!

  • Lätt att integrera
  • GDPR-kompatibel
  • Fullständigt anpassningsbar efter din design
  • integrerad cookie-sökrobot
  • Visas på mer än 30 språk
  • GDPR-överensstämmelsestest

Varför är en cookie-banner nödvändig?

Även om GDPR inte specifikt kommenterar cookies har ePrivacy-förordningen införlivats i lokal lagstiftning i princip alla EES-länder (Europeiska ekonomiska samarbetsområdet; det vill säga EU + Norge, Island och Liechtenstein). Därför måste besökare informeras i alla dessa länder om att cookies ställs in, vilka leverantörer de kommer från och i vilket syfte (t.ex. marknadsföring eller statistik). I de flesta fall förväntar sig lagen möjligheten att skydda dig från dessa kakor genom att välja bort – i vissa fall kan det till och med vara nödvändigt för användaren att aktivt samtycka till kakorna genom att välja innan de kan ställas in.

Varför cookiesamtycke är viktigt

För att vara GDPR-kompatibel bör du berätta för dina besökare vilka partners du arbetar med, vem som kommer att ha tillgång till användardata och vilka cookies som kommer att ställas in. Cookie-Spidern hos Consentmanager.se besöker automatiskt din webbplats för att hitta och lista alla aktiva cookies.

  • Automatisk Cookie-robot
  • GDPR riskbedömning
  • Detaljerad översikt
  • IAB-leverantör; icke-IAB-leverantör

Cookie-banner

Ett „cookie-banner“ eller „cookie-meddelande“ är en informationsdisplay som visas på din webbplats. Detta kan se ut på många olika sätt, det vanligaste är en cookiebanner längst ner på skärmen. Syftet är att informera besökaren om cookies och be om samtycke. För att göra en webbplats GDPR och ePrivacy-kompatibel bör ett cookie-meddelande innehålla åtminstone följande information:

  • Information om att cookies ställs in
  • Information om att partners också kommer att ställa in cookies
  • Information för allmänna ändamål
  • En länk till din integritetspolicy och/eller avancerade inställningsalternativ
  • En „Acceptera“ -knapp
  • En „Avvisa“ -knapp (krävs i de flesta fall)

I en andra vy av cookie-meddelandet och / eller i din integritetspolicy bör du också visa följande information:

  • Mer information om databehandling på din webbplats
  • De partners som är aktiva på din webbplats
  • En beskrivning av syftet
  • Information om vilka partners som bedriver vilka syften

Cookie-banner vs. CMP: vad är skillnaden?

Medan en cookie-banner bara fokuserar på cookies är en CMP bredare och ger också information om allmän databehandling för att uppfylla kraven i GDPR. I vissa fall räcker en „enkel“ cookie-banner för e-integritet, men i de flesta fall är en CMP det bättre valet för ytterligare GDPR-efterlevnad.

(När) behöver jag ett cookie-banner?

En cookie-banner är vanligtvis nödvändig om ett företags jurisdiktion ligger inom EES eller om webbplatsen har besökare från ett EES-land. Om du inte är säker på om ett cookie-meddelande är nödvändigt ska du kontakta din juridiska rådgivare. I vilket fall som helst: Det är säkrare att använda en cookie-banner än att inte använda den.

Vi har redan hjälpt mer än 10.000 websidor bli GDPR- & CCPA-kompatibla …

Till våra kunder hör några av de största webbplatserna och mest kända varumärkena i världen.

… och många fler.

Observera: Även om ConsentManager CMP erbjuder många funktioner som att blockera tredjepartskoder och cookies, använder inte alla våra kunder alla funktioner. Vänligen bedöm inte våra funktioner bara efter hur våra kunder använder vårt verktyg

Rekommenderas av advokater och integritetsrådgivare …

CMP

Är du osäker på om du behöver en CMP?

Om du är osäker på om du behöver en CMP eller inte, vänligen kontakta oss – vi hjälper dig att hitta rätt lösning för ditt företag!

Kontakta oss