Ställ in GDPR-cookies korrekt

Den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) har varit i kraft i alla EU:s medlemsländer sedan den 25 maj 2018. Eftersom GDPR sätter särskilt fokus på cookies och viktiga nya regler träder i kraft för webbplatsoperatörer har vi sammanställt en översikt över den viktigaste informationen för dig.

Rechtskonforme Cookie-Banner- und Consentlösung

GDPR

Allmän dataskyddsförordning

För att hjälpa dig med saker som GDPR, CMP och samtycke har vi samlat de vanligaste frågorna här.

  • Vad är GDPR?

    GDPR står för General Data Protection Regulation, på engelska benämns det som GDPR eller General Data Protection Regulation. Detta är en EU-förordning som reglerar hur privata företag ska hantera personuppgifter. Förordningen trädde i kraft den 27 april 2016 och har varit obligatorisk sedan den 25 maj 2018. Därför är standarder för dataskydd standardiserade och bindande i hela EU . GDPR-texten är ganska generell och bör implementeras i konkret nationell lagstiftning. Den så kallade ePrivacy-förordningen är avsedd för detta.

  • Vad är e-integritetsförordningen?

    I framtiden ska e-integritetsförordningen reglera hanteringen av personuppgifter, särskilt inom elektronisk kommunikation (Internet, e-post, …). Förordningen ska inte förväxlas med ePrivacy-direktivet (”Cookie-direktivet”), som trädde i kraft redan före GDPR och begränsar användningen av cookies. Eftersom GDPR-texten handlar om dataskydd i allmänhet behöver medlemsländerna djupare lagar eller förordningar för att täcka de specifika fallen och tillämpningsområdena. Speciellt dataskydd på Internet spelar en viktig roll eftersom stora mängder information och personuppgifter samlas in och behandlas här. Samtidigt är databehandlingen i stort sett otransparent för användaren eftersom den sker i bakgrunden. Kombinationen av GDPR och ePrivacy Regulation sätter hög prioritet på hur du hanterar cookies .

Vem måste följa GDPR-cookies?

När det gäller onlineannonsering spelar GDPR-cookies roll bland annat när

  • förlaget är baserat i EU
  • annonsören är baserad i EU
  • medlarna/nätverken/mäklarna/… är/är baserade i EU
  • besökaren på webbplatsen / mottagaren av reklam är baserad i EU
  • en tredje part som är involverad (t.ex. annonsserverleverantör) är baserad i EU

Det betyder att GDPR även gäller företag som inte är baserade i EU men som levererar reklam till EU-medborgare .

Consent-Lösungen für Agenturen

Historien om GDPR

Europaparlamentet publicerar en första rekommendation
EU-parlamentets utskott för medborgerliga fri- och rättigheter samt rättsliga och inrikes frågor har sin första ”orienteringsomröstning”.
Europaparlamentet, rådet och kommissionen avslutar sina förhandlingar
EU-kommittén röstar för förhandlingar mellan de tre partierna
EU-rådet accepterar rekommendationen
EU-parlamentet accepterar rekommendationen
Föreskrifterna träder i kraft
Reglerna ska nu tillämpas i alla medlemsländer
ePrivacy-förordningen förväntas träda i kraft
 

Hålla sig uppdaterad!

Prenumerera på nyhetsbrev

Vi har redan hjälpt mer än 25 000 webbplatser att följa GDPR, TTDSG och ePrivacy

Våra kunder inkluderar några av de största webbplatserna och de mest kända varumärkena i världen.

… och många fler.

Bitte beachten Sie: Obwohl der ConsentManager CMP viele Funktionen wie das Blockieren von Codes und Cookies von Drittanbietern bietet, verwenden nicht alle unserer Kunden alle Funktionen. Bitte beurteilen Sie unsere Funktionen daher nicht nur danach, wie unsere Kunden unser Tool verwenden.

På den säkra sidan

Vad är personuppgifter enligt GDPR-texten?

Personuppgifter kräver särskilt skydd. I synnerhet, om inte fullgörandet av ett kontrakt eller legitima intressen gör detta nödvändigt, måste användaren uttryckligen ge sitt samtycke innan deras uppgifter kan behandlas, lagras eller vidarebefordras.

  • GDPR-cookies opt-in och opt-out

    Detta samtycke kallas en opt-in . Du känner till proceduren från nyhetsbrev, till exempel: Du måste aktivt registrera dig och till och med bekräfta e-postadressen (dubbel opt-in). Företag får inte skicka oönskad reklam till dig.

    Vissa integritetslagar, såsom California Consumer Privacy Act (CCPA) i Kalifornien, föreskriver till exempel ett opt-out, vilket innebär att användare kan vägra cookies. I det här fallet ställs cookies in som standard; besökaren kan avmarkera dem.

  • Särskilda rättigheter för registrerade

    • Informationsskyldighet för den ansvarige: Du måste informera besökaren uttömmande och fullständigt om behandlingen av uppgifterna. Detta inkluderar även syften/målen/avsikterna och andra mottagare såsom tredjepartsleverantörer. Du måste också informera användaren om deras rättigheter i GDPR-cookiemeddelandet
    • Rätt till information : På begäran av vederbörande ska du lämna fullständig information om och vilka uppgifter du har lagrat eller vidarebefordrat, för vilket ändamål m.m.
    • Rätt till rättelse : om användaren samtycker till behandlingen av uppgifterna måste du korrigera eller uppdatera dem om så begärs.
    • Rätt till radering (”att bli glömd”): Användaren kan återkalla sitt samtycke samt beställa omedelbar radering.
    • Rätt till begränsning av behandling: Den registrerade kan begära att du begränsar användningen av de insamlade uppgifterna, även om det tidigare samtycket gav en bredare behandling.

Vad betyder GDPR-cookies för min marknadsföring på nätet?

För onlineannonsering har GDPR följande betydelse i synnerhet:

  1. Det är inte längre möjligt att sätta cookies utan samtycke. Det betyder att du endast kan spåra handlingar som användaren har gett sitt uttryckliga samtycke till. Alla andra cookies måste blockeras. Du behöver en GDPR-cookietext.
  2. Att spara personuppgifter är inte längre möjligt utan samtycke. I samband med marknadsföring på nätet gäller detta särskilt IP-adressen till besökaren.
  3. Överföring av personuppgifter är inte längre möjlig utan samtycke. Till exempel, i samband med OpenRTB eller i form av platshållare, får du inte längre vidarebefordra data som besökarens IP-adress.
Consent-Lösung für DSGVO, TTDSG, CCPA, PIPEDA

Artikel 9 GDPR

Bearbetning av specialkategorier

Behandlingen av personuppgifter är desto mer intressant för annonsörer, ju mer detaljerad information om deras målgrupp finns tillgänglig. GDPR skyddar uttryckligen viss personlig information ännu mer.

    begränsningar av databehandling

  • Behandlingen av följande uppgifter är därför uttryckligen förbjuden enligt artikel 9 GDPR:
    • Etniskt ursprung
    • Politiska åsikter/union
    • tro/religion
    • Genetiska/biometriska data
    • hälsodata
    • sexuell läggning
  • Undantag i artikel 9 GDPR

    Undantag definieras i artikel 9 paragraf 2 GDPR:

    • Den registrerade samtycker uttryckligen till behandlingen för angivna ändamål. Behandlingen är nödvändig för att den registrerade ska kunna utöva sina rättigheter och uppfylla sina skyldigheter
    • Vitala intressen
    • Behandling av en ideell organisation under dess legitima verksamhet eller medlemskap. Om den registrerade är medlem i exempelvis ett politiskt parti kan den behandla informationen om partitillhörighet internt
    • Den registrerade har gjort uppgifterna offentliga
    • I rättsliga aspekter
    • Betydande allmänintresse
    • hälsovård och yrkesmedicin
    • Folkhälsovård / Akutinsatser
    • Arkivarbete, vetenskaplig, historisk forskning och begränsad för statistik

Artikel 9 GDPR-cookiebanner

Tredje parter sätter cookies och samlar in data på din webbplats. Som operatör ansvarar du för att informera dina besökare och bekräfta cookies. Så om tredjepartsleverantörer vill samla in och behandla personuppgifter i enlighet med artikel 9 GDPR, måste GDPR-cookiebannern innehålla de angivna syftena. De ska därför behandlas ännu känsligare än generella påståenden om ålder, kön etc. Genom transparens får du kundnöjdhet och en högre acceptansgrad. Du får också mer försäljning genom annonsintäkter från annonsörer på din webbplats.

IAB konformes CMP, DSGVO, TTDSP, CCPA und mehr

Vad betyder GDPR-cookies för min webbplats?

Om du är en utgivare, utgivare, nätverk, SSP, byrå eller annonsör kommer du med största sannolikhet att behöva inhämta användarens samtycke i framtiden. För att göra detta behöver du en samtyckeshanteringsleverantör som vår Consentmanager .

  • Cookie banner GDPR

    En cookie-banner informerar besökaren om cookies som sätts och hur de fungerar . Cookies som krävs för att webbplatsen ska fungera måste (logiskt) accepteras. GDPR-cookiemeddelandet får inte innehålla några förinställda markeringar. Lagstiftaren föreskriver inte hur GDPR-cookiebannern ska se ut. Använd därför spelrummet och friheten att utforma cookiemeddelandet på bästa möjliga sätt . Med rätt kunnande är du laglig och kundvänlig på samma gång!

  • Ställ in GDPR-cookies med Consent Manager

    Med vår Consent Management Provider har du en fullständig överblick över de GDPR-cookies du använder. Med färdiga mönster och texter på över 30 språk kan du komma igång direkt och är alltid GDPR-kompatibel med säkerhet. Den integrerade cookie-crawlern kontrollerar din webbplats efter nya leverantörer dagligen och blockerar automatiskt alla cookies utan ditt samtycke (samtycke). Vårt verktyg kan integreras i alla vanliga system och är kompatibelt med praktiskt taget alla applikationer. Du kan anpassa GDPR-cookiebannern till din design och formulering och göra ytterligare inställningar, till exempel när det gäller knapparna. Systemet använder sig av A/B-testning för att avgöra vilka inställningar som fungerar bäst, det vill säga har den bästa acceptansgraden bland besökarna.

  • Dataskydd på ett enkelt sätt

    Om användare utnyttjar sina rättigheter måste de agera omedelbart. Du måste tillhandahålla fullständig information , begränsa uppgifterna eller radera dem helt. Detta ställer dig inför utmaningen att kunna fastställa all denna information, bearbeta den och ändra den därefter. Det är väldigt enkelt med vår samtyckeshanterare. Det ger dig inte bara värdefull arbetstid , utan säkerställer också rättssäkerhet och snabb handläggning av användarförfrågningar. Din professionella reaktion och exemplariska hantering av känsliga uppgifter kommer att öka dina kunders nöjdhet. Detta ökar i sin tur förtroendet för ditt företag (för dina produkter, tjänster etc.).

Paket

Basic

0
Permanent gratis för
en webbplats eller app
  • 5 000 visningar / månad inkl.
  • GDPR-kompatibel
  • Färdiga mönster
  • 1 crawl/vecka
  • Support: biljetter
  • ytterligare Visningar bokningsbara
  • IAB TCF-kompatibel CMP
  • IAB GPP-standard
  • A/B-testning och optimering
  • ytterligare användarkonton

Beginner

19
Månatlig för
en webbplats eller app
  • 100 000 visningar/månad inkl.
  • ytterligare Visningar:0,1  / 1000
  • GDPR-kompatibel
  • Anpassningsbara mönster
  • 3 krypningar/dag
  • Support: biljetter
  • A/B-testning och optimering
  • IAB TCF-kompatibel CMP
  • IAB GPP-standard
  • ytterligare användarkonton
Mycket populär

Standard

49
Månatlig i upp till
3 webbplatser eller appar
  • 1 miljon visningar/månad inkl.
  • ytterligare Visningar:0,05  / 1000
  • GDPR-kompatibel
  • IAB TCF-kompatibel CMP
  • IAB GPP-standard
  • Anpassningsbara mönster
  • A/B-testning och optimering
  • 10 krypningar/dag
  • Support: Biljett & E-post
  • ytterligare användarkonton

Agency

195
Månatlig i upp till
20 webbplatser eller appar
  • 10 miljoner visningar/månad inkl.
  • ytterligare Visningar:0,02  / 1000
  • GDPR-kompatibel
  • IAB TCF-kompatibel CMP
  • IAB GPP-standard
  • Anpassningsbara mönster
  • A/B-testning och optimering
  • 100 kryp/dag
  • 10 extra användarkonton
  • Support: Biljett, e-post & telefon
  • Personlig kontoansvarig

Enterprise

På begäran
Månadspris enligt individuell överenskommelse
  • Alla visningar/månad
  • ytterligare Visningar:0,02  / 1000
  • GDPR-kompatibel
  • IAB TCF-kompatibel CMP
  • IAB GPP-standard
  • Anpassningsbara mönster
  • A/B-testning och optimering
  • Eventuella krypningar/dag
  • något tillägg. användarkonton
  • Support: Biljett, e-post & telefon
  • Personlig kontoansvarig

Ansvar och straffavgifter

  • Enligt artikel 82 mom. 2 GDPR , är varje person som är ansvarig för behandling ansvarig för skada. Eftersom besökaren på din webbplats ger sitt samtycke (samtycke) till behandling av personuppgifter är du ansvarig för GDPR-kompatibel samtyckeshantering.

  • Enligt artikel 83 mom. 1 GDPR måste vara effektiv, proportionerlig och (uttryckligen!) avskräckande i varje enskilt fall. Storleken på sanktionerna beror på typen och svårighetsgraden av brottet mot GDPR-cookies. Lagstiftaren lägger stor vikt vid dataskydd. Dina kunder ser det på samma sätt. GDPR-efterlevnad är därför i ditt bästa intresse av både ekonomiska och anseendeskäl.

  • Exempel: I händelse av kränkningar av samtycke (som artikel 9 i GDPR) eller rättigheterna för de som drabbas, finns det en risk för böter på upp till 20 miljoner EUR eller 4 % av den globala årliga omsättningen ; det högre beloppet räknas.

  • Vårt grundpaket från Consentmanager är gratis och finns i standardpaketet från 50 euro per månad.

GDPR-webbplatskontroll

Med vår kostnadsfria GDPR-webbplatskontroll kan du kontrollera din webbplats för GDPR-efterlevnad. Cookie-crawlern integrerad i samtyckshanteraren utför denna GDPR-webbplatskontroll flera gånger om dagen för att hitta och kategorisera nya leverantörer och cookies. Så du är alltid på den säkra sidan.

Cookie-Consent-Management und Cookie-Banner von consentmanager

Se till att din webbplats överensstämmer med den nya dataskyddslagen (TTDSG) nu

  • Testa samtyckeshanteraren och ge dina besökare ett påtagligt mervärde som skapar förtroende. De senaste månaderna har det rapporterats om dataläckor och otillräckligt integritetsskydd. Med en professionell fråga från samtyckeshanteraren visar du dina besökare att du tar detta ämne på största allvar.
  • Vad mer: du lägger alla beslut transparent i händerna på dina potentiella kunder redan från början. Detta kommer att ha en positiv effekt på bilden och seriositeten på din webbplats . De säkerställer inte bara efterlevnad av dataskyddslagstiftningen, utan de investerar aktivt i besökarnas tillfredsställelse. Rankning och konvertering kan optimeras genom att minska avvisningsfrekvensen och öka vistelsens längd.
  • Du kan se här att consentmanager inte bara kan löna sig för dig på den viktiga nivån av dataskydd. Den nya datalagen har varit strategiskt viktig sedan beslutet togs senast. Med consentmanager kan du implementera en helhetslösning som du som webbplatsoperatör kommer att dra nytta av på många plan. Du kan ta de första stegen redan nu.
 

Hålla sig uppdaterad!

Prenumerera på nyhetsbrev

Vanliga frågor

Är du osäker på om du behöver en CMP?

För att hjälpa dig med saker som GDPR, CMP och samtycke har vi samlat de vanligaste frågorna här.

I enlighet med e-integritetsförordningen och GDPR måste cookies väljas via opt-in. Detta innebär att inga är valda i förväg (standard). Enligt GDPR måste du uttryckligen och aktivt godkänna cookies om du vill tillåta behandling av respektive kategori. En GDPR-cookiebanner förklarar typerna av cookies och deras användning. Samtycke är endast obligatoriskt för de GDPR-cookies som säkerställer att webbplatsen fungerar.

Med vår kostnadsfria GDPR Website Check kan du kontrollera om din webbplats accepterar GDPR-cookies korrekt
sätter. Med Consentmanager utförs överensstämmelsekontrollen automatiskt.

För att cookies ska vara GDPR-kompatibla kräver de användarens samtycke. du måste honom
informera uttömmande och fullständigt med en GDPR-cookiebanner. Enligt GDPR är de cookies
att blockera utan samtycke.

Observera att vi inte kan ge juridisk rådgivning. Vissa punkter i denna FAQ kan också ändras med tiden eller tolkas annorlunda av domstolar. Det är därför du alltid bör rådfråga din advokat!