Cookie Consent Manager för onlinebutiker

Senast under loppet av den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) är ämnet e-sekretess av central juridisk betydelse när man driver en onlinebutik. Osäkerheten är stor. Nya krav på användning av cookies och andra spårningstekniker väcker såväl juridiska frågor som tekniska implementerings- och designproblem. Vi erbjuder en allt-i-ett-lösning. Med en cookie consent manager för nätbutiker kan du fråga, dokumentera och hantera samtycke till användning av cookies på ett förenklat sätt. Du kan dra nytta av våra tjänster. Mervärdet för dig och dina kunder? transparens och säkerhet.

Cookie-Banner und Consent-Lösung für Online-Shops

Vi har redan hjälpt mer än 25 000 webbplatser att följa GDPR, TTDSG och ePrivacy

Våra kunder inkluderar några av de största webbplatserna och de mest kända varumärkena i världen.

… och många fler.

För framgångsrika nätbutiker

Cookiesamtycke i onlinebutiker och den juridiska innebörden

  • Dagordningen fastställdes genom beslut av EG-domstolen (Europeiska domstolen) . Om användare besöker din webbshop kan spårning via cookies inte längre endast ske efter implicit samtycke. Vad du vill spåra måste uttryckligen anges . Kunden eller prospekten kan samtycka till eller invända mot behandlingen. Av denna anledning är opt-in-lösningar obligatoriska i onlinebutiker och på andra webbplatser.
  • Här arbetar vi åt dig. Vi designar och implementerar rätt samtyckeshanteringslösning för dig. För rättssäkerhet och trovärdighet . Vårt mål är maximal transparens för dina besökare på ett GDPR-kompatibelt sätt, oavsett om det är i webbshopar eller på digitala marknadsplatser. Erfarenheten har visat att vi omvandlar ögonblick av förtroende genom transparens till höga godkännanden. Dina användare samtycker till cookie-spårning. Du har fortfarande nytta av data, som är guld värd inom marknadsföring på nätet.

Vad Cookie Consent Managers gör för onlinebutiker

För den DSGVO-kompatibla utformningen av detta samtycke drar du nytta av användningen av speciella cookie-lösningar för onlinebutiken. Detta säkerställer att din webbplats måste be varje användare om deras samtycke vid varje besök innan den börjar lagra spårningsdata. Efter samtycke kan du lagligt lagra personuppgifter eller sätta cookies. Denna data är ovärderlig för användbarhet och A/B-tester , för att förstå och tolka användarbeteende och för att tilltala dina kunder på ett sätt som är lämpligt för målgruppen!

Fragen zu DSGVO, CCPA und Co.?

Rekommenderas av jurister och dataskyddsombud

Vad vi gör

Som operatör av en webbplats eller som annonsör kan du använda våra cookie-lösningar för onlinebutiker för att få samtycke från dina besökare . Efter godkännande får dina cookies och spårningsverktyg spåra, lagra och bearbeta data.

  • I den tekniska implementeringen visas en popup eller banner på webbplatsen i denna process. Detta frågar användaren om och i vilken utsträckning användning av cookies och datainsamling bör tillåtas. Beroende på deras sinnestillstånd kan besökaren på webbshoppen samtycka till olika behandlingsändamål eller inte.

  • Nyfiken? Kolla bara din webbplats med vår cookie-crawler!

  • Vårt cookie-samtycke i onlinebutiken säkerställer därmed en rättssäker hantering av användarens samtycke . Du är därför på den säkra sidan och det går även att jämföra typen och omfattningen av samtycke med andra annonsörer och partners.

  • IAB Transparency and Consent Framework garanterar transparens. Som ett kommunikationsverktyg visar den dig om och hur opt-in-proceduren används av enskilda besökare på din webbshop. Du som utgivare och marknadsförare är integrerad i detta ramverk, liksom annonsörer som Google och givetvis vår lösning för samtyckeshantering.

  • Det blir tydligt för vilka behandlingsändamål och vilka leverantörer din kund har kommit överens om. Cookies samtyckeshanterare för onlinebutiker genererar en samtyckessträng på detta sätt. Detta skapas i sin tur i en cookie. På grundval av detta är det möjligt för andra leverantörer av samtyckeshantering att läsa ut om denna användare har gett sitt samtycke eller inte.

  • Nästan varje kommersiellt orienterad webbplats samlar in data på detta sätt. Allt du behöver göra är att använda valfritt databehandlingsverktyg (t.ex. Google Analytics) eller en widget på en social medieplattform som Facebook eller Twitter . Som en onlineåterförsäljare som vänder sig till europeiska användare via sin egen webbplats och samlar in deras data, bör du alltid hålla dig informerad om de senaste dataskyddsstandarderna inom området spårning och onlinetjänster för onlinebutiker, såsom Google Consent Mode v2 . Användningen av en samtyckeshanterare för cookies – till exempel den Google-certifierade consentmanager – erbjuder betydande fördelar .

Cookie Consent Manager för onlinebutiker: behov och krav

Förutom enkel integration är en bra lösning för samtyckeshantering beroende av gränssnitt mot så många vanliga butikssystem som möjligt. En bra samtyckeshanterare för onlinebutiker inkluderar plugins som lämpar sig för system som Shopware , WooCommerce , TYPO3 , Drupal , Gambio , PrestaShop , osCommerce och andra. Blockering av cookies och andra spårningstekniker görs automatiskt efter att du kopierat Web Store Cookie Consent-koden till din webbplats. Du kan också lita på att cookie-crawlern fungerar automatiskt.

Cookie-Banner für alle CMS und E-Commerce-Suiten

Fördelarna

Samtycksansvarig för webbutiker

  • En kaka är inte bara en kaka. Man måste skilja på marknadsföringsrelevanta cookies och tekniskt nödvändiga cookies. Till exempel, om intresserade parter lägger produkter i kundvagnen i din onlinebutik, sparar ditt butikssystem denna åtgärd med hjälp av tekniskt nödvändiga cookies. Användaren kan fortsätta handla, öppna ytterligare flikar i webbläsaren och jämföra produkter.

  • Självbetjäningsverktyg

    En modern lösning för samtycke för cookies kartlägger sådana tekniska verkligheter och gör dem transparenta för kunderna. Vårt samtyckeshanteringssystem kombinerar alltså dimensionerna användbarhet, förtroende och kundorientering. I praktiken drar du nytta av en enkel, intuitiv och snabb integration .

  • Det centrala i vårt samtyckeshanteringssystem är en hög positiv klickfrekvens i opt-in-proceduren . För att göra detta kombinerar vi funktionalitet med designfrågor och ökar förtroendefaktorn för dig genom en bättre acceptansgrad . Det är mer sannolikt att du fortsätter spåra, samla in och använda marknadsföringsrelaterade cookies. Och: Avvisningsfrekvensen är lägre, tiden som spenderas i din onlinebutik ökar.

Fördelarna i korthet

  • En bra samtyckeshanterare för onlinebutiker ger en konstant överblick över aktuella acceptans- och avvisningsfrekvenser. Å ena sidan ger det slutsatser om hur kunderna för närvarande beter sig och avslöjar samtidigt förbättringspotential.

  • din databehandling

    Om du vill göra marknadsföring professionellt kan du falla tillbaka på en myriad av databehandlingsleverantörer. Med bara några få steg kan du använda vårt samtyckeshanteringssystem för att välja de leverantörer du arbetar med.

  • Design är allt

    Sedan länge har folk inte bara köpt via skrivbordet. Vi tar Googles motto till oss: ”Mobil först!” och visa våra cookie-banners responsivt varhelst kunderna har tillgång till din onlinebutik. På smartphones eller iPhones, surfplattor eller iPads.

  • En responsiv design som anpassar sig till alla slutenheter är en självklarhet för moderna cookielösningar för onlinebutiker. Utseendet på den visade bannern anpassar sig till respektive operativsystem (t.ex. Android eller iOS) och passar in i olika skärmstorlekar. Detta gör att du kan erbjuda dina kunder en optimal användarupplevelse på alla vanliga slutenheter.

  • Aktuellt

    Vi använder vårt samtyckeshanteringssystem för att översätta ändringar i rättsläget eller officiella instruktioner till uppdaterade lösningar. Din banner för samtycke för cookies kommer att förbli kundvänlig och rättssäker om den juridiska situationen ändras.

  • Du kan också njuta av möjligheten att testa hemsidan i form av A/B-tester med en genomtänkt samtyckeshanterare. På så sätt kan olika implementeringar av samtyckesbannern testas och optimeras med hänsyn till kundernas reaktioner. Det finns samtyckeshanteringssystem som väljer designen med de mest positiva resultaten beroende på testresultaten.

  • Självbetjäningsverktyg

    Integrationen är enkel och kan göras snabbt. Ändå hjälper vi dig gärna med integrationen av vår lösning om det finns några inkonsekvenser. Oavsett vilket butikssystem.

Rekommenderas av jurister och dataskyddsombud

Vanliga frågor

Är du osäker på om du behöver en CMP?

För att hjälpa dig med saker som GDPR, CMP och samtycke har vi samlat de vanligaste frågorna här.

Om det inte finns något samtycke till användningen av cookies kan ingen motsvarande data överföras. Undantagna från detta är tekniskt obligatoriska cookies. Dessa möjliggör driften av din webbplats. Alla andra cookies måste blockeras.

Lagstiftaren kräver samtycke från en besökare till en webbshop eller annan webbplats om sajten använder cookies som går utöver den blotta driften av sajten. Om du ger dina användare möjlighet att invända mot användningen av cookies genom en Cookie Consent Manager för onlinebutiker, förblir de juridiskt på den säkra sidan.

Sedan 2018 har EU:s dataskyddsförordningar i princip krävt att användarna måste tillfrågas om sitt samtycke innan cookies sätts. På så sätt ska de kunna förhindra att cookies sätts. Tidigare tolkade många webbplatsleverantörer detta krav som ett undantag till deras fördel. Detta innebar att cookies alltid sattes in, vilket användarna först måste invända mot. Opt-in-proceduren, som är säkrare ur användarens synvinkel, är nu uttryckligen ett krav. Med en cookie-samtyckeshanterare kan du lita på en laglig implementering av processen.

Cookiesamtycke för onlinebutiker eller Cookie Consent Banner representerar programvara som visar en popup eller banner. Detta sker så fort en besökare eller potentiell kund kommer till webbplatsen. Innan användare ser det faktiska innehållet på webbplatsen möter de samtyckesbannern. Där kan du avge eller vägra din samtyckesförklaring om och i vilken utsträckning uppgifter får samlas in och behandlas. Detta opt-in-förfarande är juridiskt obligatoriskt mot bakgrund av GDPR.

Observera att vi inte kan ge juridisk rådgivning. Vissa punkter i denna FAQ kan också ändras med tiden eller tolkas annorlunda av domstolar. Det är därför du alltid bör rådfråga din advokat!