Vi är glada att kunna meddela den senaste uppdateringen som har gått live! Bland många nya saker är dessa huvudfunktioner tillgängliga med den nya uppdateringen:
Olagligt #1: Google Fonts Olagligt?
I slutet av januari var Münchens regionala domstol tvungen att ta itu med ämnet Google Fonts (integrering av typsnitt i en webbplats). Domstolen slog fast att inbäddning av Google Fonts via Googles server utan samtycke var olagligt och tilldömde käranden skadestånd. Som du är van vid från consentmanager reagerade vi omedelbart och skapade i månadens uppdatering möjligheten att blockera Google Fonts och andra externa teckensnitt och stilelement (automatisk blockering: meny> CMPs> Redigera> Andra alternativ> Blockera stilmallar eller blockera manuellt via kodjustering, se hjälp).
Vår rekommendation: Aktivera blockering eller, bäst av allt, ladda ner typsnitten och placera dem på din egen server.
Olagligt #2: Google Analytics olagligt?
Förutom Google Fonts ”fångades” även Google Analytics nyligen: I Österrike beslutade dataskyddsmyndigheten där i ett fall att Google Analytics inte är förenligt med principerna i GDPR eftersom data skickas till USA och det finns ingen tillräcklig skyddsnivå där. Webbplatsoperatören förbjöds därför att använda Google Analytics (särskilt eftersom en otillräcklig samtyckesbanner användes i detta fall). Lite senare gick de nederländska och franska dataskyddsmyndigheterna med på och slog även fast att den (oskyddade) integrationen av Google Analytics inte var GDPR-kompatibel. Det kan antas att andra statliga myndigheter följer efter.
Vår rekommendation: Använd endast Google Analytics med ditt samtycke eller leta efter alternativ som är vänliga för dataskydd (t.ex. etracker eller Matomo).
Olagligt nr 3: IAB TCF olagligt?
Även den belgiska dataskyddsmyndigheten har väckt uppståndelse. Detta var tvungen att besluta om IAB TCF Standard . Myndigheten fastställde att under rådande omständigheter uppfyller IAB Transparency and Consent Framework, liksom IAB Europe som det administrativa organet bakom Standard , inte olika villkor i GDPR. IAB har nu fått en tvåmånadersperiod på sig att ta fram en ”Handlingsplan” med föreslagna ändringar. De föreslagna ändringarna är avsedda att visa hur TCF kan göras om så att den är GDPR-kompatibel. IAB Europe har sedan dess överklagat beslutet. Vi har sammanställt mer detaljer i vår FAQ .
Vår rekommendation: Om du inte har något att göra med onlineannonsering (t.ex. e-handel eller företagswebbplatser), bör du inte använda IAB TCF Standard . Klarar du dig inte utan ska du inte få panik nu, utan vänta och se hur situationen utvecklas.
Ändamål & skjutreglage
Nytt denna månad är också möjligheten att ordna om och sortera syften: ”Knacka” helt enkelt på posten och flytta den dit den ska visas.
Vår skjutreglagefunktion är också ny: Istället för att visa syftena med flera kryssrutor på första sidan i samtyckeslagret kan du nu använda en skjutreglage. Besökaren kan då välja mellan flera positioner och därmed koppla på och av flera ändamål samtidigt. Inställningarna för skjutreglaget finns under Meny > Ändamål under listan över ändamål.
Fler nya funktioner och ändringar
Som alltid har vi den här månaden också gjort många små funktionsjusteringar. Det finns justeringar vid kopiering av CMP:er och mönster, nya alternativ för att lagra rättsliga grunder och fler textalternativ för förhandsvisningsbilder.