Redo för nya Google Consent Mode v2 ? LÄS MER »
Ny

Analys: Cookies i topp 100 onlinebutiker


En del av vårt arbete på consentmanager är att se vad marknaden gör. Det är därför vi tog de 100 bästa tyska onlinebutikerna och tittade på var, när och vilka cookies som sätts och vilken typ av cookie-banners som används. Resultatet: det finns en uppdämd efterfrågan.

ett diagram som visar antalet cookies som används utan samtycke i de 100 främsta tyska onlinebutikerna

I topp 80 cookies utan samtycke

För analysen tog vi listan över de 100 bästa onlinebutikerna med högst omsättning 2020 från EMI och ringde upp varje butik individuellt med webbläsaren Chrome i inkognitoläge. Vår förväntning var att se kanske en handfull cookies på sidorna i genomsnitt – resultatet av behandlingen av dataskydd i dessa onlinebutiker var mer än nykter:

Av 100 sidor fanns det inte en enda cookie på bara 2 sidor, utan det fanns mer än 30 cookies på 15 sidor – utan att ha klickat på samtyckesknappen, märk väl. Den (tråkiga) toppen tas av en modeåterförsäljare som sätter hela 80 cookies innan besökaren har gett sitt samtycke – trots att det visas en cookiebanner på sajten som tillåter avslaget. Till och med snittet är betydligt högre än vad vi förväntade oss med cirka 16 kakor (före godkännande) per butik . Även om butikerna skulle säga att många kakor kan vara ”funktionella” och ”nödvändiga” – är det verkligen nödvändigt med 16 kakor för det?

”Hemlagad” kakbanderoll av märket

Vi blev också förvånade över antalet butiker som föredrog att bygga sina egna cookies eller använda färdiga skript från Internet istället för en professionell cookie-lösning. Cirka 40 % av de tillfrågade onlinebutikerna använde en hemgjord kakbanner. Resultatet är på motsvarande sätt dåligt här: endast mycket få designades för att vara GDPR/ePrivacy-kompatibla.

Snyggt designat men inte kompatibelt

Tyvärr finns det bara ett fåtal positiva exempel. Även om vissa butiker blockerar tredjepartsleverantörer på ett exemplariskt sätt är de inte helt kompletta när det kommer till kommunikation i samtyckesskiktet. I de flesta fall saknas grundläggande information, såsom vilka tillhandahållare som används, vilka syften som eftersträvas eller vilka rättsliga grunder som används. Mycket få butiker listar faktiskt cookies och majoriteten listar syften men inga leverantörer.

Vissa webbplatser anstränger sig visserligen med den grafiska designen – men alltför ofta verkar fokus ligga på att uppmana besökaren att klicka på ”Acceptera”. Till exempel använder en musikbutik en rolig cookie-banner, men även här saknas det likabehandling mellan acceptans och avslag:

en seriefigur av en mormor som tar med en tallrik kakor och ett stycke text

Regiondomstolen i Rostock varnade nyligen för att en jämlik representation av acceptans och avslag är viktigt. Däremot: Av de 100 nätbutiker vi undersökte kunde vi bara hitta en där avslaget är strukturerat på samma sätt som acceptansen. För 50 butiker fanns det inget direkt alternativ att neka, bara en ”Inställningar”-knapp eller länk. Totalt 8 butiker hade även en cookie-banner på vilken det varken fanns en inställning eller en avvisningsknapp eller länk.

negativa exempel

Bland de många nätbutikerna finns det mycket som görs rätt – men tyvärr finns det också många butiker som verkar fortfarande leva i eran före GDPR. Här är några negativa exempel på hur man inte gör det:

Ett exempel på en cookie-banner med knappen "Jag accepterar".
Ett exempel på en cookie-banner med knappen "Jag godkänner".
En mycket diskret kakbanner med en "jag accepterar"-knapp
En enkel kakbanner

Slutsats

Sammanfattningsvis är den tyska näthandeln tyvärr en stor besvikelse. Enligt Statista har vart och ett av dessa företag genererat en årlig försäljning på över 70 miljoner euro – men samtidigt lyckas bara en handfull webbutiker visa ett ungefär GDPR-kompatibelt samtyckeslager. I detta avseende: Kära nätbutiker, vänligen förbättra snarast behovet av att komma ikapp 🙂

Om du vill veta vad en cookie-banner åtminstone bör innehålla för dataskydd för onlinebutiker, kan du hitta lite information i vår GDPR-checklista för onlinebutiker .


fler kommentarer

Ny

Nyhetsbrev 05/2024

Ny integration för Slack, MS Teams och mer Med den aktuella uppdateringen är nu en ny integrationsfunktion för Slack, MS Teams, Zapier och n8n tillgänglig för dig i systemet. Funktionen meddelar dig bekvämt i Slack, Teams eller något annat verktyg om viktiga ändringar och nyheter (t.ex. nya cookies hittade) i ditt CMP-konto. Du behöver inte […]
Webinar-GCM-v2-with-Google-and-consentmanager
Allmän, Ny, videoklipp

Webbseminarium: Google Consent Mode v2 med Google och consentmanager

Gå med i vårt exklusiva webbseminarium som arrangeras av consentmanager i samarbete med Google den 12 juni 2024 kl. 11:00 CET. På grund av den stora efterfrågan på information om de senaste kraven från Google, kommer detta webbseminarium att hjälpa dig att bättre förstå Google Consent Mode v2. Dennis Gingele från Google och Jan Winkler […]