En del av vÄrt arbete pÄ consentmanager Àr att se vad marknaden gör. Det Àr dÀrför vi tog de 100 bÀsta tyska onlinebutikerna och tittade pÄ var, nÀr och vilka cookies som sÀtts och vilken typ av cookie-banners som anvÀnds. Resultatet: det finns en uppdÀmd efterfrÄgan.
I topp 80 cookies utan samtycke
För analysen tog vi listan över de 100 bĂ€sta onlinebutikerna med högst omsĂ€ttning 2020 frĂ„n EMI och ringde upp varje butik individuellt med webblĂ€saren Chrome i inkognitolĂ€ge. VĂ„r förvĂ€ntning var att se kanske en handfull cookies pĂ„ sidorna i genomsnitt – resultatet av behandlingen av dataskydd i dessa onlinebutiker var mer Ă€n nykter:
Av 100 sidor fanns det inte en enda cookie pĂ„ bara 2 sidor, utan det fanns mer Ă€n 30 cookies pĂ„ 15 sidor â utan att ha klickat pĂ„ samtyckesknappen, mĂ€rk vĂ€l. Den (trĂ„kiga) toppen tas av en modeĂ„terförsĂ€ljare som sĂ€tter hela 80 cookies innan besökaren har gett sitt samtycke â trots att det visas en cookiebanner pĂ„ sajten som tillĂ„ter avslaget. Till och med snittet Ă€r betydligt högre Ă€n vad vi förvĂ€ntade oss med cirka 16 kakor (före godkĂ€nnande) per butik . Ăven om butikerna skulle sĂ€ga att mĂ„nga kakor kan vara ”funktionella” och ”nödvĂ€ndiga” – Ă€r det verkligen nödvĂ€ndigt med 16 kakor för det?
”Hemlagad” kakbanderoll av mĂ€rket
Vi blev ocksÄ förvÄnade över antalet butiker som föredrog att bygga sina egna cookies eller anvÀnda fÀrdiga skript frÄn Internet istÀllet för en professionell cookie-lösning. Cirka 40 % av de tillfrÄgade onlinebutikerna anvÀnde en hemgjord kakbanner. Resultatet Àr pÄ motsvarande sÀtt dÄligt hÀr: endast mycket fÄ designades för att vara GDPR/ePrivacy-kompatibla.
Snyggt designat men inte kompatibelt
TyvĂ€rr finns det bara ett fĂ„tal positiva exempel. Ăven om vissa butiker blockerar tredjepartsleverantörer pĂ„ ett exemplariskt sĂ€tt Ă€r de inte helt kompletta nĂ€r det kommer till kommunikation i samtyckesskiktet. I de flesta fall saknas grundlĂ€ggande information, sĂ„som vilka tillhandahĂ„llare som anvĂ€nds, vilka syften som efterstrĂ€vas eller vilka rĂ€ttsliga grunder som anvĂ€nds. Mycket fĂ„ butiker listar faktiskt cookies och majoriteten listar syften men inga leverantörer.
Vissa webbplatser anstrĂ€nger sig visserligen med den grafiska designen â men alltför ofta verkar fokus ligga pĂ„ att uppmana besökaren att klicka pĂ„ ”Acceptera”. Till exempel anvĂ€nder en musikbutik en rolig cookie-banner, men Ă€ven hĂ€r saknas det likabehandling mellan acceptans och avslag:
Regiondomstolen i Rostock varnade nyligen för att en jĂ€mlik representation av acceptans och avslag Ă€r viktigt. DĂ€remot: Av de 100 nĂ€tbutiker vi undersökte kunde vi bara hitta en dĂ€r avslaget Ă€r strukturerat pĂ„ samma sĂ€tt som acceptansen. För 50 butiker fanns det inget direkt alternativ att neka, bara en ”InstĂ€llningar”-knapp eller lĂ€nk. Totalt 8 butiker hade Ă€ven en cookie-banner pĂ„ vilken det varken fanns en instĂ€llning eller en avvisningsknapp eller lĂ€nk.
negativa exempel
Bland de mĂ„nga nĂ€tbutikerna finns det mycket som görs rĂ€tt â men tyvĂ€rr finns det ocksĂ„ mĂ„nga butiker som verkar fortfarande leva i eran före GDPR. HĂ€r Ă€r nĂ„gra negativa exempel pĂ„ hur man inte gör det:
Slutsats
Sammanfattningsvis Ă€r den tyska nĂ€thandeln tyvĂ€rr en stor besvikelse. Enligt Statista har vart och ett av dessa företag genererat en Ă„rlig försĂ€ljning pĂ„ över 70 miljoner euro â men samtidigt lyckas bara en handfull webbutiker visa ett ungefĂ€r GDPR-kompatibelt samtyckeslager. I detta avseende: KĂ€ra nĂ€tbutiker, vĂ€nligen förbĂ€ttra snarast behovet av att komma ikapp đ
Om du vill veta vad en cookie-banner Ätminstone bör innehÄlla för dataskydd för onlinebutiker, kan du hitta lite information i vÄr GDPR-checklista för onlinebutiker .