Allmän

Så här lägger du till Matomo i din cookie-banner (i 3 steg)


Skärmdump av Consentmanager CMP Dashboard

Om du använder Matomo-cookies på din webbplats kanske du undrar hur du kan integrera Matomo Analytics i din cookie-banner för att uppfylla GDPR-kraven. I vår tidigare guide har vi redan förklarat i detalj vad exakt Matomo Analytics är och hur Matomo cookies fungerar i förhållande till GDPR. Och i den här artikeln kommer vi att visa dig hur du kan integrera Matomo i din cookie-banner med hjälp av consentmanager-cookieverktyget.

I bara tre steg guidar vi dig genom alla nödvändiga steg för att säkert använda Matomo-cookies på din webbplats.

Vad är Matomo Analytics?

Matomo (tidigare Piwik) är en analysmjukvara som är öppen källkod och representerar ett GDPR-kompatibelt alternativ till Google Analytics för vissa användare. Mjukvaran är fullt utrustad med PHP/MySQL. En av Matomos huvudfunktioner är att spåra användarinteraktioner på din webbplats, mobilappar och mjukvaruapplikationer.

Följande förklarar hur du kan göra detta med samtyckeshanteraren CMP och hur du kan integrera den i din cookie-banner.

Hur integrerar jag Matomo Analytics i min cookie-banner i enlighet med GDPR?

Steg 1: Lägg till Matomo till din leverantörslista

Först måste du lägga till Matomo till din leverantörslista. En leverantör är ett företag eller ett verktyg som används på din webbplats och antingen sätter cookies eller behandlar användarnas personuppgifter. Exempel på detta är Google Ads, Mailchimp och Facebook.

Gå till fliken ”Leverantörer” i det vänstra sidofältet i instrumentpanelen för samtyckeshanteraren.

en skärmdump av kontrollpanelen för samtyckeshanteraren med knappen Leverantörer markerad

Klicka sedan på alternativet ”Lägg till leverantör” i det övre högra hörnet på sidan (se nedan).

en skärmdump av kontrollpanelen för samtyckeshanteraren med knappen Lägg till systemleverantör markerad

Sök sedan efter ”Matomo” i sökfältet och klicka på ”Lägg till leverantör” till höger i listan.

Gå nu tillbaka till din leverantörslista genom att scrolla upp och klicka på ”Tillbaka”.

en skärmdump av kontrollpanelen för samtyckeshanteraren med bakåtknappen markerad

Och första steget är gjort! Som du kan se nedan kan du nu hitta Matomo i din leverantörslista.

en skärmdump av kontrollpanelen för samtyckeshanteraren

Steg 2: Anpassa tjänsten för att passa din användning och rättsliga grund

Nu kan du specificera och definiera syftet med detta verktyg. För att göra detta klickar du helt enkelt på fliken ”Syften” på vänster sida av din instrumentpanel. Klicka på ”Använd klassiska ändamål”.

en skärmdump av kontrollpanelen för samtyckeshanteraren med knappen Använd klassiska ändamål markerad

Nästan färdig! Din lista bör nu se ut så här:

en skärmdump av kontrollpanelen för samtyckeshanteraren

Gå nu tillbaka till din leverantörslista och välj syftet med denna tjänst. Du kan välja ”Mätning”.

en skärmdump av kontrollpanelen för samtyckeshanteraren med syftesknappen markerad

Steg 3: Förbered skript för föregående blockering

Slutligen kommer vi att ställa in förblockering av skript. Detta är en enkel anpassning till din kod. Följ exemplet som visas här → https://help.consentmanager.net/books/cmp/page/working-with-matomopiwik

Här är en skärmdump av ett exempel på originalkoden och den anpassade koden efter att du har modifierat din kod för föregående block.

Grattis, du klarade det! Du har slutfört installationen och kan nu vara säker på att användningen av Matomo Analytics på din webbplats är laglig.

Andra artiklar du kan vara intresserad av:


fler kommentarer

Neues Mobile SDK v3
Allmän, Ny

Nyhetsbrev 10/2024

Ny Mobile SDK v3 Nytt den här månaden är vår Mobile SDK version 3.0. Vi har helt omdesignat, accelererat och förbättrat SDK för mobilappar åt dig. För utvecklare har vi även skrivit om dokumentationen från grunden och lagt till demoappar för att göra det lättare att komma igång. Den nya SDK är tillgänglig för alla […]
Frau mit Bleistift, die eine Cookie-Banner-Checkliste durchstreicht.
Allmän

2024 Guide till en GDPR-kompatibel cookiebanner

Sedan GDPR trädde i kraft 2018 har cookiebanners blivit en integrerad del av den digitala användarupplevelsen. Nuförtiden möter användare dessa popup-fönster nästan överallt, oavsett om det är på webbplatser , i appar eller till och med på smarta TV-apparater . Följaktligen övervakas efterlevnaden av GDPR på onlineplattformar mer och mer noggrant. De utdömda böterna ökar […]