Redo för nya Google Consent Mode v2 ? LÄS MER »
Allmän

Cookieless Future: Vad webbplatsoperatörer behöver veta


Tre kakor liggande på en mobiltelefon bredvid ett tangentbord

”Cookieless Future”: Vad betyder det?

Cookieless Future är en term som syftar på den begränsade användningen av cookies på webbplatser. Detta gäller inte nödvändigtvis alla cookies, men i synnerhet tredjepartscookies.

Om du aldrig själv har använt cookies hittar du en kort förklaring här. Cookies är små filer som lagras på användarens dator när man surfar på en webbplats. De används endast (med samtycke) för att lagra information såsom användarens inloggningsuppgifter eller deras webbhistorik så att webbplatsen kan ge användaren en mer anpassad användarupplevelse. Det finns mer än två typer av kakor, men för enkelhetens skull ska vi idag prata om de två vanligaste. Å ena sidan finns det förstapartscookies som sätts av webbplatsoperatören, och å andra sidan finns det tredjepartscookies som sätts av andra företag (t.ex. annonsörer).

Cookies roll i onlineannonsering

Cookies spelar en viktig roll i den digitala reklamvärlden, eftersom de förser annonsörer med en stor mängd viktig data som de använder för att erbjuda användarna mer relevant och effektiv reklam.

Detta ledde dock till viss kritik och tvivel angående integritet. Kritiker hävdar att dessa cookies uppmuntrar ”övervakningskapitalism”, som försöker samla in användardata i vinstsyfte. Eftersom användare i de flesta fall spåras utan deras vetskap eller samtycke.

Av denna anledning har Google meddelat att de inte längre kommer att använda tredjepartscookies från 2024. Företaget skulle leta efter ny teknik och tillvägagångssätt som kan hjälpa till att skydda användarnas integritet och samtidigt ge annonsörer möjlighet att visa relevanta annonser. Av denna anledning utvecklar Google för närvarande olika dataskyddstekniker kända under termen ”Privacy Sandbox” . Den här sandlådan använder tekniker som maskininlärning för att sortera människor i större, anonyma kategorier baserat på deras intressen. Detta gör att annonsörer kan fortsätta visa användarna annonser som är relevanta för deras intressen samtidigt som användarnas anonymitet bibehålls.

Nästa steg är mer av teknisk karaktär, om du vill kan du hoppa över det och gå direkt till Hur ska webbplatsägare och marknadsförare hantera denna situation .

Så hur fungerar integritetssandlådan?

  1. Federated Learning of Cohorts (FLoC): Istället för att använda cookies för att spåra användarbeteende, använder Privacy Sandbox FLoC. Det är ett nytt system som delar in användare i grupper med liknande intressen. Annonsörer kan då rikta in sig på dessa grupper istället för individer.
  2. TURTLEDOVE: TURTLEDOVE (Two Uncorrelated Requests, Then Locally-Executed Decision On Victory) tillåter webbplatser att visa personliga annonser utan att spåra användarbeteende på webben. I det här fallet fattar webbläsaren de reklamrelaterade besluten lokalt och användardatan förblir privat.
  3. Förstapartsuppsättningar: Förstapartsuppsättningar bildar ett nätverk av webbplatser så att de kan utbyta data med varandra. Detta samarbete hjälper alla intressenter att leverera personligt innehåll och reklam samtidigt som användarnas integritet skyddas.
  4. Trust-tokens: Med trust-tokens kan webbläsare bevisa för en webbplats att användaren är ”riktig” utan att behöva förmedla sin identitet. Detta förhindrar bots eller andra automatiserade system från att manipulera systemet.

Vad detta betyder för webbplatsoperatörer

Så kommer samtycket att försvinna? Ett klart nej! Du kommer fortfarande att behöva erhålla uttryckligt samtycke från dina användare så länge som integritetsbestämmelser finns.

Men du kanske måste anpassa dig till ny teknik. När Chrome tar bort tredjepartscookies måste webbplatsägare hitta nya sätt att nå sin målgrupp och mäta framgången för deras annonsering. Det kan innebära att du använder ny spårningsteknik eller hittar nya tillvägagångssätt för onlineannonsering.

Hur ska webbplatsoperatörer och marknadschefer hantera denna situation?

Här är några steg som webbplatsägare kan vidta för att förbereda sig för framtiden utan cookies:

  • Skapa relevant och kvalitetsinnehåll: När innehållsinriktning blir allt vanligare, se till att ditt innehåll är väl anpassat till din målgrupp. Innehållsinriktning är en strategi där Google analyserar innehållet på en webbplats och visar annonser baserat på sidans innehåll.
  • Implementera alternativa spårningsmetoder: Google, till exempel, arbetar på en ny teknik som kallas Federated Learning of Cohorts (FLoC), som grupperar användare med liknande surfbeteende i kohorter för annonsinriktning.
  • Förstå förstapartsdata: Samla in och använd förstapartsdata, till exempel genom prenumerationer på nyhetsbrev, användarkonton och sociala medier.
  • Använd en plattform för hantering av samtycke: Även om cookies från tredje part snart kommer att vara ett minne blott, kräver integritetsbestämmelser som GDPR och CPRA fortfarande användarens samtycke genom förstapartscookies innan deras personliga information samlas in.

En CMP kan hjälpa din webbplats att hantera sina cookies och följa denna integritetspolicy även när du använder alternativa spårningsmetoder. En CMP krävs, särskilt om du prioriterar dina förstapartsdata.

  • Bygg förtroende: Du bör inte bara visa dina användare att du följer de senaste dataskyddsbestämmelserna, utan också att du prioriterar deras integritet genom att ge dem mer kontroll över sina personuppgifter. Av denna anledning är det viktigt att du lämnar en tydlig och entydig samtyckesförklaring och information om hur du kommer att behandla deras personuppgifter.

I en framtid utan cookies kommer en flexibel och kraftfull CMP att vara ett viktigt verktyg för att hantera användarens samtycke och samla in data. Testa samtyckeshanteraren CMP nu gratis.

Förbered dig nu

Det kan dröja till nästa år innan Google fattar ett beslut om eventuell eliminering av tredjepartscookies. Däremot kan webbplatsoperatörer och marknadsansvariga börja förbereda sig nu.
Ta initiativet nu! Se till att du redan är kompatibel och redo när de nya ändringarna träder i kraft. Vår CMP är alltid uppdaterad om nya och kommande lagändringar från hela världen. Kontrollera GDPR-efterlevnaden för din webbplats gratis direkt: klicka bara här för att komma igång.


fler kommentarer

New regulations US 2024
Höger

Nya amerikanska integritetslagar träder i kraft 2024: Uppdatera dina USA-specifika sekretessinställningar

I USA kommer nya dataskyddslagar att träda i kraft under andra halvan av 2024 – i Florida, Texas, Oregon och Montana . Företag som verkar i dessa delstater eller har kunder i dessa delstater måste se över sina dataskyddspraxis för att säkerställa efterlevnad av de nya dataskyddslagarna. För att göra denna process enklare för dig […]
Allmän, Ny

consentmanager Tool Spotlight: Integrationsalternativ i CMP-instrumentpanelen

I denna månads Tool Spotlight tar vi en närmare titt på integrationsfunktionerna du hittar i din consentmanager CMP-instrumentpanel. Dessa är resultatet av ett utökat utvecklingsarbete mellan consentmanager och motsvarande verktyg, vilket innebär att vi kan erbjuda våra användare möjligheten att aktivera integrationen med ett enkelt klick direkt i deras CMP-dashboard. De senaste alternativen inkluderar integrationen […]