Redo för nya Google Consent Mode v2 ? LÄS MER »
Ny

Cookie-banners: de vanligaste misstagen att undvika


En man och en kvinna sitter vid ett bord med en bÀrbar dator

Förutom en integritetspolicy Àr cookie-bannern pÄ en webbplats en lika viktig del av det allmÀnna dataskyddet, men klagomÄlen pÄ vilseledande cookie-banners ökar.
Med böter att vĂ€nta för 2022 Ă€r vi för nĂ€rvarande i ett tillstĂ„nd dĂ€r webbplatsĂ€gare bör vara mycket försiktiga nĂ€r de navigerar i minfĂ€ltet för integritet. Du vill verkligen inte dra till sig uppmĂ€rksamheten frĂ„n dataskyddsmyndigheter eller advokater (kommer du ihĂ„g varningsvĂ„gen för Google Fonts đŸ€Ż?).

Av denna anledning tar vi i denna artikel upp de 5 vanligaste misstagen vid anvÀndning av cookie-banners för att skydda dig som webbplatsoperatör frÄn eventuella böter och samtidigt optimera anvÀndarupplevelsen för dina kunder.

Om du har brÄttom, klicka pÄ följande lÀnkar (helt gratis!) och bli GDPR-kompatibel nu :
🚀 FĂ„ din webbplats skannad nu →
🚀 Skapa en cookie-banner pĂ„ nĂ„gra minuter →

Misstag #1: De visar inte tydliga ”GodkĂ€nn” och ”Avvisa”-knappar

Det första och förmodligen vanligaste misstaget du ser idag Ă€r avsaknaden av tydliga ”Agree” och ”Reject”-knappar, vilket Ă€r obligatoriskt för en GDPR-kompatibel cookie-banner. Enligt GDPR mĂ„ste besökare pĂ„ din webbplats kunna kĂ€nna igen bĂ„de knapparna ”Avvisa” och ”GodkĂ€nn”. Observera hĂ€r att bĂ„da knapparna ska vara lika igenkĂ€nnbara .

Kommer du ihĂ„g rubrikerna i början av 2022 nĂ€r Google tillkĂ€nnagav att de skulle lĂ€gga till en ”neka alla”-knapp till sina cookie-banners? Detta var ett minimikrav för att anvĂ€nda en GDPR-kompatibel cookie-banner, men ocksĂ„ ett avgörande ögonblick som definierade behovet av denna Ă„tgĂ€rd. Och detta tack vare beslutet frĂ„n CNIL (den franska dataskyddsmyndigheten), som bötfĂ€llde Google pĂ„ totalt 150 miljoner euro bara i januari 2022 (inklusive YouTube!).

✅ Följ exemplet nedan och anvĂ€nd consentmanagers cookie-bannergenerator för din webbplats för att sĂ€kerstĂ€lla att ditt cookiemeddelande visar knapparna ”GodkĂ€nn” och ”Avvisa”. VĂ„rt system kommer ocksĂ„ att visa dig vilka cookie-bannerdesigner vi inte rekommenderar.

en skÀrmdump av tvÄ skÀrmdumpar med en bock

Misstag #2: Att inte blockera dina cookies innan samtycke

Ett annat vanligt misstag mÄnga cookie-banners gör Àr att inte blockera cookies innan samtycke ges.

Vad betyder det föregÄende blocket och hur fungerar denna mekanism?

Alla icke-nödvÀndiga cookies mÄste blockeras innan anvÀndaren ger sitt samtycke. Det betyder att din webbplats ska kunna stoppa exekveringen av cookies innan samtycke ges. Detta kan vara en ganska teknisk uppgift om du inte hanterar innehÄllet pÄ din webbplats sjÀlv. Kontrollera dÀrför alla aktiva plugins som anvÀnder cookies i bakgrunden. Och om du Àr osÀker kan en cookiescanner vara till stor hjÀlp. De flesta tjÀnster idag erbjuder detta gratis, och med det kan du hitta alla plugins som för nÀrvarande Àr aktiva pÄ din webbplats.

✅ NĂ€r du har tagit reda pĂ„ vilka av dina tjĂ€nster som anvĂ€nder cookies, se till att du stĂ€ller in ett prescript-block. För mer detaljerade instruktioner om hur du blockerar cookies, vĂ€nligen klicka hĂ€r .

Misstag #3: AnvÀndare har inget sÀtt att Àndra eller dra tillbaka sitt samtycke

En stor brist med en icke-kompatibel cookie-banner pÄ en webbplats Àr att om anvÀndaren Àndrar sig har de inget sÀtt att gÄ tillbaka och Àndra sina instÀllningar. MÄnga webbplatsoperatörer försummar detta alternativ av visuella skÀl. Att placera en widget pÄ sidan av sidan kanske inte Àr sÀrskilt estetiskt. Men se till att detta enligt GDPR Àr obligatoriskt för cookie-banners. Dina anvÀndare mÄste vara medvetna om att de kan Àndra sina preferenser nÀr som helst, och du mÄste ge dem ett enkelt sÀtt att göra det.

✅ Se till att efter att ha accepterat eller avvisat cookies kan anvĂ€ndaren Ă„tergĂ„ till din cookie-banner med ett enkelt klick pĂ„ din webbplatsskĂ€rm.

Med consentmanager cookie-verktyget kan widgeten anpassas till 100 % efter designen pÄ din webbplats: logotyp, placering, typsnitt in i minsta detalj!

en skÀrmdump av en datorskÀrm med kryssrutor för flera instÀllningsikoner

Misstag #4: Din cookie-banner Àr inte uppdaterad

Uppdaterade policyer lÀnkade i dina cookie-banners Àr en förutsÀttning för att dina anvÀndare ska kunna utöva sina rÀttigheter lagligt. Av denna anledning bör du hÄlla dig borta frÄn efterlevnadsverktyg som erbjuder policyer för köp en gÄng. De kan vara billigare , men tÀnk pÄ att dina policyer kan vara inaktuella . Under de senaste Ären har grundlÀggande dataskyddsfrÄgor Àndrats minst var sjÀtte mÄnad och nya lÀnder/regioner har tillkommit. I det hÀr fallet Àr du inte lÀngre skyddad sÄ fort lagstiftningen Àndras. Och som ni vet utvecklas landskapet av integritetslagar stÀndigt.

✅ Se till att du anvĂ€nder en cookie-bannergenerator som automatiskt uppdaterar din policy och vid behov bannern vid en förĂ€ndring i lagstiftningen. Se ocksĂ„ till att du följer lagarna i dina anvĂ€ndares geografiska omrĂ„de och i den region dĂ€r ditt företag Ă€r verksamt.

en skärmdump av en datorskärm med meddelandet om cookies och databehandling markerat

en skärmdump av en webbplatss panel för inriktningsinställningar

Misstag #5: Du anvÀnder mörka mönster

Dark Patterns, ett annat ord för vilseledande designmönster, Àr en term som myntades av Harry Brignull den 28 juli 2010 och registrerade darkpatterns.org. Detta Àr praxis som leder till att anvÀndaren tar ett beslut som han inte hade för avsikt. Detta görs genom visuella knep med vilka anvÀndaren kÀnslomÀssigt kan förmÄs att fatta ett beslut som Àr ofördelaktigt för honom. NÀr det gÀller cookie-banners kan detta ta formen av:

  • Förvalda kryssrutor
  • ErsĂ€tter knappen ”Avvisa” med knappen ”InstĂ€llningar”.
  • Definition av marknadsföringscookies som nödvĂ€ndiga cookies
  • FĂ€rgen pĂ„ knappen GodkĂ€nn Ă€r mer framtrĂ€dande Ă€n knappen Avvisa, vilket ger företrĂ€de Ă„t en knapp framför den andra
  • Inget alternativ att neka alla cookies, istĂ€llet vĂ€lja bort enskilda kategorier baserat pĂ„ legitima intressen

✅ AnvĂ€ndaren fĂ„r inte kĂ€nna sig övertalad eller pressad att acceptera cookies. Se dĂ€rför till att ditt cookiemeddelande inte innehĂ„ller nĂ„gra optiska knep och att du följer GDPR-kraven för cookies.

Lyft inte ett finger hÀr och förbered dig vÀl inför Är 2023! Med consentmanager-cookiebannern slipper du dessa vanliga misstag (och dÀrmed böter) och mÄnga fler som du inte bör lÀgga din dyrbara tid pÄ.

UpptÀck consentmanager-cookiebannern !


fler kommentarer

New regulations US 2024
Höger

Nya amerikanska integritetslagar trÀder i kraft 2024: Uppdatera dina USA-specifika sekretessinstÀllningar

I USA kommer nya dataskyddslagar att trĂ€da i kraft under andra halvan av 2024 – i Florida, Texas, Oregon och Montana . Företag som verkar i dessa delstater eller har kunder i dessa delstater mĂ„ste se över sina dataskyddspraxis för att sĂ€kerstĂ€lla efterlevnad av de nya dataskyddslagarna. För att göra denna process enklare för dig […]
AllmÀn, Ny

consentmanager Tool Spotlight: Integrationsalternativ i CMP-instrumentpanelen

I denna mĂ„nads Tool Spotlight tar vi en nĂ€rmare titt pĂ„ integrationsfunktionerna du hittar i din consentmanager CMP-instrumentpanel. Dessa Ă€r resultatet av ett utökat utvecklingsarbete mellan consentmanager och motsvarande verktyg, vilket innebĂ€r att vi kan erbjuda vĂ„ra anvĂ€ndare möjligheten att aktivera integrationen med ett enkelt klick direkt i deras CMP-dashboard. De senaste alternativen inkluderar integrationen […]