Förutom en integritetspolicy Àr cookie-bannern pÄ en webbplats en lika viktig del av det allmÀnna dataskyddet, men klagomÄlen pÄ vilseledande cookie-banners ökar.
Med böter att vÀnta för 2022 Àr vi för nÀrvarande i ett tillstÄnd dÀr webbplatsÀgare bör vara mycket försiktiga nÀr de navigerar i minfÀltet för integritet. Du vill verkligen inte dra till sig uppmÀrksamheten frÄn dataskyddsmyndigheter eller advokater (kommer du ihÄg varningsvÄgen för Google Fonts �).
Av denna anledning tar vi i denna artikel upp de 5 vanligaste misstagen vid anvÀndning av cookie-banners för att skydda dig som webbplatsoperatör frÄn eventuella böter och samtidigt optimera anvÀndarupplevelsen för dina kunder.
Om du har brÄttom, klicka pÄ följande lÀnkar (helt gratis!) och bli GDPR-kompatibel nu :
đ FĂ„ din webbplats skannad nu â
đ Skapa en cookie-banner pĂ„ nĂ„gra minuter â
Misstag #1: De visar inte tydliga ”GodkĂ€nn” och ”Avvisa”-knappar
Det första och förmodligen vanligaste misstaget du ser idag Ă€r avsaknaden av tydliga ”Agree” och ”Reject”-knappar, vilket Ă€r obligatoriskt för en GDPR-kompatibel cookie-banner. Enligt GDPR mĂ„ste besökare pĂ„ din webbplats kunna kĂ€nna igen bĂ„de knapparna ”Avvisa” och ”GodkĂ€nn”. Observera hĂ€r att bĂ„da knapparna ska vara lika igenkĂ€nnbara .
Kommer du ihĂ„g rubrikerna i början av 2022 nĂ€r Google tillkĂ€nnagav att de skulle lĂ€gga till en ”neka alla”-knapp till sina cookie-banners? Detta var ett minimikrav för att anvĂ€nda en GDPR-kompatibel cookie-banner, men ocksĂ„ ett avgörande ögonblick som definierade behovet av denna Ă„tgĂ€rd. Och detta tack vare beslutet frĂ„n CNIL (den franska dataskyddsmyndigheten), som bötfĂ€llde Google pĂ„ totalt 150 miljoner euro bara i januari 2022 (inklusive YouTube!).
â Följ exemplet nedan och anvĂ€nd consentmanagers cookie-bannergenerator för din webbplats för att sĂ€kerstĂ€lla att ditt cookiemeddelande visar knapparna ”GodkĂ€nn” och ”Avvisa”. VĂ„rt system kommer ocksĂ„ att visa dig vilka cookie-bannerdesigner vi inte rekommenderar.
Misstag #2: Att inte blockera dina cookies innan samtycke
Ett annat vanligt misstag mÄnga cookie-banners gör Àr att inte blockera cookies innan samtycke ges.
Vad betyder det föregÄende blocket och hur fungerar denna mekanism?
Alla icke-nödvÀndiga cookies mÄste blockeras innan anvÀndaren ger sitt samtycke. Det betyder att din webbplats ska kunna stoppa exekveringen av cookies innan samtycke ges. Detta kan vara en ganska teknisk uppgift om du inte hanterar innehÄllet pÄ din webbplats sjÀlv. Kontrollera dÀrför alla aktiva plugins som anvÀnder cookies i bakgrunden. Och om du Àr osÀker kan en cookiescanner vara till stor hjÀlp. De flesta tjÀnster idag erbjuder detta gratis, och med det kan du hitta alla plugins som för nÀrvarande Àr aktiva pÄ din webbplats.
â NĂ€r du har tagit reda pĂ„ vilka av dina tjĂ€nster som anvĂ€nder cookies, se till att du stĂ€ller in ett prescript-block. För mer detaljerade instruktioner om hur du blockerar cookies, vĂ€nligen klicka hĂ€r .
Misstag #3: AnvÀndare har inget sÀtt att Àndra eller dra tillbaka sitt samtycke
En stor brist med en icke-kompatibel cookie-banner pÄ en webbplats Àr att om anvÀndaren Àndrar sig har de inget sÀtt att gÄ tillbaka och Àndra sina instÀllningar. MÄnga webbplatsoperatörer försummar detta alternativ av visuella skÀl. Att placera en widget pÄ sidan av sidan kanske inte Àr sÀrskilt estetiskt. Men se till att detta enligt GDPR Àr obligatoriskt för cookie-banners. Dina anvÀndare mÄste vara medvetna om att de kan Àndra sina preferenser nÀr som helst, och du mÄste ge dem ett enkelt sÀtt att göra det.
â Se till att efter att ha accepterat eller avvisat cookies kan anvĂ€ndaren Ă„tergĂ„ till din cookie-banner med ett enkelt klick pĂ„ din webbplatsskĂ€rm.
Med consentmanager cookie-verktyget kan widgeten anpassas till 100 % efter designen pÄ din webbplats: logotyp, placering, typsnitt in i minsta detalj!
Misstag #4: Din cookie-banner Àr inte uppdaterad
Uppdaterade policyer lÀnkade i dina cookie-banners Àr en förutsÀttning för att dina anvÀndare ska kunna utöva sina rÀttigheter lagligt. Av denna anledning bör du hÄlla dig borta frÄn efterlevnadsverktyg som erbjuder policyer för köp en gÄng. De kan vara billigare , men tÀnk pÄ att dina policyer kan vara inaktuella . Under de senaste Ären har grundlÀggande dataskyddsfrÄgor Àndrats minst var sjÀtte mÄnad och nya lÀnder/regioner har tillkommit. I det hÀr fallet Àr du inte lÀngre skyddad sÄ fort lagstiftningen Àndras. Och som ni vet utvecklas landskapet av integritetslagar stÀndigt.
â Se till att du anvĂ€nder en cookie-bannergenerator som automatiskt uppdaterar din policy och vid behov bannern vid en förĂ€ndring i lagstiftningen. Se ocksĂ„ till att du följer lagarna i dina anvĂ€ndares geografiska omrĂ„de och i den region dĂ€r ditt företag Ă€r verksamt.
Misstag #5: Du anvÀnder mörka mönster
Dark Patterns, ett annat ord för vilseledande designmönster, Àr en term som myntades av Harry Brignull den 28 juli 2010 och registrerade darkpatterns.org. Detta Àr praxis som leder till att anvÀndaren tar ett beslut som han inte hade för avsikt. Detta görs genom visuella knep med vilka anvÀndaren kÀnslomÀssigt kan förmÄs att fatta ett beslut som Àr ofördelaktigt för honom. NÀr det gÀller cookie-banners kan detta ta formen av:
- Förvalda kryssrutor
- ErsĂ€tter knappen ”Avvisa” med knappen ”InstĂ€llningar”.
- Definition av marknadsföringscookies som nödvÀndiga cookies
- FÀrgen pÄ knappen GodkÀnn Àr mer framtrÀdande Àn knappen Avvisa, vilket ger företrÀde Ät en knapp framför den andra
- Inget alternativ att neka alla cookies, istÀllet vÀlja bort enskilda kategorier baserat pÄ legitima intressen
â AnvĂ€ndaren fĂ„r inte kĂ€nna sig övertalad eller pressad att acceptera cookies. Se dĂ€rför till att ditt cookiemeddelande inte innehĂ„ller nĂ„gra optiska knep och att du följer GDPR-kraven för cookies.
Lyft inte ett finger hÀr och förbered dig vÀl inför Är 2023! Med consentmanager-cookiebannern slipper du dessa vanliga misstag (och dÀrmed böter) och mÄnga fler som du inte bör lÀgga din dyrbara tid pÄ.