GDPR Dataskydds-förordningen

För att hjälpa dig med förstå GDPR, CMP och samtycke har vi sammanställt de vanligaste frågorna här.
Observera att vi inte kan ge juridisk rådgivning. Vissa punkter i denna FAQ kan förändras över tid eller tolkas annorlunda av domstolarna. Därför bör du alltid rådfråga din advokat!

Vad är GDPR?

GDPR står för General Data Protection Regulation. Det är en förordning av Europeiska unionen som reglerar hur privata företag hanterar personuppgifter. Förordningen trädde i kraft den 24 maj 2016 och måste tillämpas från och med den 25 maj 2018.

Vad är e-integritetspolicyn?

Det planerade så kallade e-integritetsdirektivet bör också nämnas i samband med GDPR. I framtiden ska den reglera hanteringen av personuppgifter, särskilt inom elektronisk kommunikation (Internet, e-post, …). Riktlinjen är ännu inte slutgiltig och kan därför ändras; Det förväntas att det tidigare utkastet också träder i kraft i stort sett oförändrat den 25 maj 2018.
Det tidigare utkastet till direktivet begränsar till exempel användningen av spårningscookies.

För vem gäller GDPR?

När det gäller onlineannonsering måste GDPR alltid tillämpas, bl.a. om …

a) utgivaren är baserad i EU
b) annonsören är baserad i EU
c) medlare / nätverk / mäklare / … är / är baserade i EU
d) webbplatsens besökare / mottagare av annonsen är baserad i EU
e) en tredje part som är inblandad (t.ex. annonsserverleverantör) är baserad i EU

Detta innebär att GDPR även gäller företag som inte är baserade i EU men som levererar reklam till EU-medborgare.

Vad är personuppgifter?

Personuppgifter är all information som är direkt eller indirekt relateras till en person och på grundval av vilken en identifiering av den berörda personen är möjlig. Exempel på data med direkt personlig referens är namn, adress, telefonnummer, e-postadress, bankinformation, ordernummer eller IP-adress. Alla andra uppgifter, såsom ålder, kön eller hårfärg, är alltid personliga om de kombineras med ovannämnda data.

Hur måste personuppgifter hanteras i framtiden?

Personuppgifter kräver särskilt skydd. I synnerhet måste användaren i framtiden uttryckligen ge sitt samtycke innan användarens uppgifter kan behandlas, lagras eller vidarebefordras, såvida inte avtalet eller legitima intressen gör detta nödvändigt.

Vad innebär GDPR för min marknadsföring på nätet??

GDPR har särskilt följande betydelse för onlineannonsering:

  1. et är inte längre möjligt att ställa in cookies utan samtycke. Spårning av åtgärder baserade på cookies är därför inte längre möjligt för användare som inte har gett sitt samtycke.
  2. Det är inte längre möjligt att spara personuppgifter utan samtycke. I samband med marknadsföring på nätet gäller detta särskilt besökarens IP-adress.
  3. Överföring av personuppgifter är inte längre möjlig utan samtycke. Till exempel, i samband med OpenRTB eller i form av platshållare, kan uppgifter som besökarens IP-adress inte längre vidarebefordras.

Vad innebär det för mig?

Om du är utgivare, SSP, agentur eller annonsör kommer du troligtvis att behöva inhämta användarens samtycke i framtiden. För att göra detta behöver du CMP tillexempel vår.

CMP

Är du osäker på om du behöver en CMP?

Om du är osäker på om du behöver en CMP eller inte, vänligen kontakta oss – vi hjälper dig att hitta rätt lösning för ditt företag!

Kontakta oss