De enklaste samtyckesmekanismerna kan vara tillräckliga för småföretag eller frilansare. Detta varierar beroende på storleken på ditt företag eller vilka regler du behöver följa. Ditt verktyg ska kunna skapa en cookie-banner och utföra grundläggande funktioner som: B. automatisk blockering av cookies och inhämtning av samtycke som GDPR kräver från alla webbplatser som använder icke-väsentliga cookies. Det här är de grundläggande funktionerna som verktyg för samtycke till cookies ska tillhandahålla.
Men de avancerade funktionerna hjälper dig inte bara att följa olika internationella lagar världen över (om det behövs). De hjälper dig också att samla in specifik information om dina kunder för att bättre förstå deras beteende och preferenser och testa olika onlineupplevelser du kan erbjuda dina kunder.
Låt oss titta på de fyra avancerade funktionerna som ett verktyg som consentmanager erbjuder och varför de är viktiga för ditt företag. Du kan använda dessa funktioner som utgångspunkt för att välja det bästa samtyckesverktyget för ditt företag.
4 Avancerade funktioner i en samtyckeshanteringsplattform
Regelbunden scanning efter cookies
De flesta verktyg genomsöker din webbplats när du först konfigurerade den. Sökroboten skannar en webbplats och identifierar de olika cookies som används. Detta gör att du som företag kan förstå exakt vilka typer av cookies som används på din webbplats. Detta i sin tur gör att du kan presentera denna information korrekt för dina webbplatsbesökare eller användare, och därigenom implementera det viktiga GDPR-kravet på informerat samtycke. Förutom efterlevnad främjar detta också transparens och användarförtroende.
Men visste du också att det är viktigt att genomsöka din webbplats regelbundet? För att hjälpa våra användare att följa ständigt föränderliga integritetsbestämmelser klassificerar vår gratis inbyggda cookie-robot eller ”spindel” automatiskt cookies som finns på din webbplats i vår databas med över 3 miljoner cookies. consentmanager system klassificerar även de leverantörer som elementen på din webbplats tillhör i vår databas med över 2500 leverantörer. Den kostnadsfria planen ger dig en genomsökning per vecka, medan den lägst betalda planen för närvarande erbjuder 3 genomsökningar per dag.
Det speciella med den här sökroboten är att den även kan komma åt inloggningsområden och områden med begränsad åtkomst , såsom testsidor, inloggningar, kassasidor etc. På så sätt garanteras alltid efterlevnad, även om du glömmer en sida att offentliggöra eller ta bort restriktioner.
Bonus: Nyfiken på vad du ska göra om en sökrobot rapporterar problem? Läs våra steg-för-steg-instruktioner här
Staging-funktion: Ett testfält
Staging-funktionen i consentmanager är som ett kontrollerat testfält. Det låter dig simulera och utvärdera effekten av ändringar i din cookie-banner innan du rullar ut dem till live-miljön. Den här funktionen säkerställer att ändringar i din banner inte påverkar användarupplevelsen eller regelefterlevnaden negativt. Ett värdefullt verktyg om du letar efter en balans mellan efterlevnad och sömlös användarinteraktion!
Här är ett steg-för-steg-exempel för att visa hur detta normalt fungerar i consentmanager :
- Skapa din CMP och aktivera iscensättning.
- Integrera iscensättningskoden i din testwebbplats och livekoden på din offentliga webbplats.
- Gör de ändringar du vill, t.ex. B. Lägga till nya handlare, ändra det juridiska syftet eller inställningarna för cookiebanner osv.
- Klicka på Publicera och ändringarna kommer att kopieras från staging-versionen till live-CMP.
- Klicka slutligen på Gör ändringar live. Detta kommer att aktivera ändringarna i livemiljön så att de omedelbart syns på din webbplats utan att du behöver vänta (utan att trycka på, väntetiden brukar vara 20-30 minuter).
Avancerad inriktningsfunktion
Inriktningsfunktionen ger ett personligt tillvägagångssätt för meddelanden om samtycke. Genom att analysera användarbeteende och preferenser anpassar den här funktionen samtyckesmeddelanden/cookiebanner till användarens preferenser. Resultatet: Sannolikheten för positivt samtycke ökar och användarupplevelsen förbättras. För företag innebär detta effektivare användning av data och bättre efterlevnad av samtyckesförklaringar.
Så här arbetar consentmanager med inriktning:
Om du har mer än en cookie-bannerdesign och den är inställd med inriktning, kommer consentmanager att gå igenom dessa designs och kontrollera vilken som fungerar bäst för varje besökare på din webbplats, beroende på en mängd olika faktorer som prioriteras, såsom plats, enhet som används, språk och mer. Till exempel, om din inriktning för cookie-banner ”A” inte är lämplig för den aktuella besökaren, kommer inte tema ”A” att användas och de andra teman du skapade kommer att granskas. Det beror såklart på vilka inställningar du väljer! Reservdesignen är särskilt viktig när inriktningen inte matchar den aktuella besökaren på din webbplats, vilket resulterar i att CMP visar reservdesignen för besökaren.
Inom inriktningsalternativen kan consentmanager användare välja mellan en mängd olika alternativ inklusive land, språk, enhetstyp, operativsystem, webbläsare, leveranstyp, domäner, regler, ATT-inriktning och sist men inte minst reservdesignen. En visuell representation av inriktningsalternativen i kontrollpanelen consentmanager finns nedan:
Exempel: Rikta in ett tema för att bara använda det temat för en specifik grupp av besökare. Visa till exempel tema A endast för mobilanvändare, tema B endast för datoranvändare och tema C endast för surfplattaanvändare.
För fler tips och viktig information om inriktning, kolla in vår guide här:
https://help.consentmanager.net/books/cmp/page/working-with-targetings
Funktion för åldersverifiering
Åldersverifieringsfunktionen är särskilt viktig för produkter och tjänster som måste följa åldersspecifika regler. Det säkerställer efterlevnad genom att verifiera en användares ålder innan du fortsätter datainsamlingen. Den här funktionen gör att din organisation kan minska juridiska risker och visa sitt engagemang för ansvarsfull dataanvändning. Detta skyddar inte bara användarna utan bibehåller också integriteten och trovärdigheten för ditt företag.
Vissa lagar, såsom det nederländska förbudet mot oriktad reklam för onlinespel för att förhindra spelberoende bland minderåriga, kräver åldersverifiering för webbplatser som erbjuder denna tjänst.
Slutsats
Dessa funktioner kan fungera som en solid grund för att välja det perfekta verktyget för samtyckeshantering för dina unika affärsbehov. De låter dig testa och anpassa onlineupplevelser för att förbättra dina affärsstrategier.
Om ditt företag skulle kunna dra nytta av någon av dessa avancerade funktioner, kontakta en av våra experter idag eller helt enkelt prova vår gratis cookie-banner själv. Börja här!