Allmän

consentmanager rapport i fokus: Trafikflöde


consentmanager trafikflödesrapport

Föreställ dig ett scenario där din cookie-banner inte bara är kompatibel utan också resulterar i ökade intäkter. I den här artikeln kommer du att lära dig hur consentmanager trafikflödesrapport kan hjälpa dig att förverkliga detta scenario. Vi visar dig hur du hittar rapporten direkt i din instrumentpanel och tillsammans tittar vi på hur du kan använda din data för att avsevärt öka din samtyckesfrekvens för cookies.

Vad är trafikflödesrapporten från consentmanager ?

Trafikflödesrapporten visar historiken för en besökares ”samtycke” till en webbplats. Oavsett om de klickar på knappen acceptera eller avvisa, ignorera den eller lämna din webbplats direkt.

På din instrumentpanel ser rapporten ut så här:

Trafikflödet i detalj

Trafikflödesrapporten visar mycket mer än de fyra mätvärdena vi just nämnde. Du hittar totalt 10 mätvärden i din rapport.

Mätvärden i trafikflödesrapporten

  1. Alla sidovyer
  2. Urval tillgängligt
  3. Urval krävs inte
  4. Val inte möjligt
  5. Banner visas
  6. Accepterad
  7. avvisade
  8. Anpassat urval
  9. Ignorerade
  10. avvisningsfrekvens

Här kan du hitta definitionen av alla mätvärden som nämns ovan.

Där du kan hitta trafikflödesrapporten i din consentmanager instrumentpanel

Öppna din instrumentpanel för att komma åt rapporten. Gå sedan till avsnittet Rapporter och du bör hitta rapporten längst ner till höger i din översiktsrapport .

consentmanager Dashboard - Trafikflöde

Hur man tolkar trafikflödesdata

Uppgifterna i Trafikflödesrapporten kan vara användbara ur olika perspektiv. Nedan förklarar vi vad du kan lära dig av rapporten, hur du tolkar viss data och vilka åtgärder du kan vidta för att förbättra din samtyckesbanner och acceptansgrad.

Identifiera höga avvisningsfrekvenser

Att identifiera höga avvisningsfrekvenser i områden som Rejected, Abandoned Site (Bounce Rate) och Cannot Select är viktiga indikatorer på att din cookie-banner eller kanske dina målsidor kan förbättras. Scrolla ner för några allmänna förslag på hur du kan förbättra din cookie-banner.

Mätvärdet ”Choice not possible” indikerar att CMP har valt att inte visa bannern. Detta kan antingen bero på att användarens webbläsare inte stöder cookies, eller för att användaren har ignorerat cookie-bannern för många gånger när bannern ska visas igen, antingen för att användaren ännu inte har gjort ett val eller har nya inställningar tillgängliga för opt -i.

Om du ser ett stort antal användare i fasen ”Kan inte välja” betyder det att användarna ser vissa samtyckesalternativ som begränsande eller för otydliga.

I det här fallet kan du förenkla och förtydliga dina samtyckesalternativ för att tillhandahålla ytterligare information som adresserar användarnas problem, särskilt om nya inställningar har lagts till.

Analysera anpassade val

Ett anpassat val inträffar när en användare visas en cookie-opt-in-banner och besökaren har gjort ett anpassat val. Till exempel bestämmer användaren sig för att samtycka till vissa datakategorier och kryssar i motsvarande ruta. Om du märker att anpassade samtycken är vanligare betyder det att användare aktivt letar efter anpassade samtyckesalternativ utöver vad som erbjuds. För att maximera användarantagandet kan du optimera din banner för att tillhandahålla ytterligare personliga samtyckesalternativ. På så sätt kan du fortfarande samla in data från dina besökare, men du ger dem möjlighet att bestämma vilken typ av data du vill samla in. Detta är bättre än att ge besökarna färre valmöjligheter och inte få samtycke alls.

Är du osäker på hur du ska gå vidare? Prata med en FN härvåra experter.

Förstå ignorerade förfrågningar

”Ignorerade förfrågningar” i din trafikflödesrapport betyder antalet cookie-banners som visades men som besökaren inte gjorde ett val för.

Om du har en hög andel ignorerade förfrågningar, även känd som en hög andel användare som ”ignorerar” samtyckesuppmaningen, tyder detta på att den nuvarande cookiebannerns design och text kanske inte är iögonfallande eller engagerande nog för att locka dina användares uppmärksamhet.

Vad kan du göra åt det? Optimera din samtyckesbannerdesign och text för att göra den mer visuellt tilltalande och övertygande. Detta motiverar användare att fatta ett aktivt beslut och minskar antalet användare som ignorerar samtyckesförfrågan.

Allmänna förslag för att förbättra acceptansgraden för din samtyckesbanner

Utöver de åtgärder du kan vidta från att analysera din trafikflödesrapport kan du också helt enkelt följa våra allmänna rekommendationer för att optimera din cookie-banner.

Innan vi går vidare bör du dock kontrollera om din cookie-banner är laglig. Du kan säkerställa detta med vår kostnadsfria checklista för cookies här.
Gratis nedladdningsbar checklista för cookiebanner

Gör det tydligt och begripligt

Frustrera inte dina användare. Designa din samtyckesbanner så att den är kort och begriplig. Användare är mer benägna att ge samtycke om de snabbt förstår syftet med samtyckesbegäran. Tydlig och koncis kopia minskar otydligheten och låter dina användare fatta välgrundade beslut utan att känna sig överväldigade.

Placera banners strategiskt

Experimentera med placeringen av din samtyckesbanner. Placeringen av din banner spelar en viktig roll för användarnas synlighet och engagemang. För att öka synligheten för bannern bör du placera den på en framträdande plats, till exempel: Till exempel högst upp på sidan. Strategisk placering ökar sannolikheten för att användare kommer att se och svara på bannern. Testa olika positioner för att hitta den optimala placeringen för just din plattform och målgrupp.

Utnyttja kraften i A/B-testning

Kör A/B-tester med olika formuleringar och design. Något av ovanstående kan användas för A/B-testning. A/B-testning är ett kraftfullt verktyg för att förfina din cookie-banner. Denna iterativa testprocess hjälper dig att bestämma den mest effektiva samtyckesbannerkonfigurationen baserat på användarens preferenser. Oavsett om du optimerar språket för att göra det mer användarvänligt eller justerar de visuella elementen för att göra det mer attraktivt, låter A/B-testning dig fatta datadrivna beslut för att optimera din samtyckesbanner.

Gör din banner visuellt mer attraktiv

Optimera din banners visuella tilltalande. Använd visuellt tilltalande element, färger och grafik som passar ditt varumärke samtidigt som du är tydlig. En visuellt tilltalande samtyckesbanner är inte bara iögonfallande, utan förmedlar också professionalism och tillförlitlighet, vilket kan öka användarnas förtroende och acceptansgrad.

Infoga läs mer länkar

Inkludera ”Läs mer”-länkar för användare som vill ha mer information. Vissa användare kanske vill lära sig mer om samtyckesalternativ. Genom att inkludera ”Läs mer”-länkar ger du användarna möjlighet att få detaljerad information om databehandlingsmetoder. Detta främjar transparens och förtroende och kan öka samtyckesfrekvensen eftersom användarna känner sig bättre informerade och säkrare i sina beslut. En balans mellan enkelhet och utförlighet säkerställer att ditt samtyckesförklaring tilltalar ett brett spektrum av användarpreferenser.

Dra nytta av din webbplatss data med consentmanager

Med consentmanager kan du omsätta din kunskap om data i praktiken. Erbjud dina användare en sömlös användarupplevelse. Börja nu med en gratis genomsökning av webbplatsen för cookies !


fler kommentarer

Digital Services Act
Höger

Gäller lagen om digitala tjänster (DSA) även för ditt företag? Onlineplattformar har ytterligare skyldigheter

Lagen om digitala tjänster ställer ytterligare krav på transparens för onlineplattformar. Definitionen av en onlineplattform under DSA kan gälla för ditt företag. Som ett resultat av detta kan du behöva följa de ytterligare kraven på insyn i DSA. Läs vidare för att ta reda på om ditt företag faller in i den här kategorin och […]
A picture of a cookies with a red circle in the middle and the caption 1st party cookies and 3rd party cookies
Ny

Eliminering av tredjepartscookies och justering av dina CMP-samtyckesomfångsinställningar

Det kommande avskaffandet av tredjepartscookies innebär en stor förändring i användningen av samtyckesomfattningar för consentmanager . Från och med juni kommer consentmanager inte längre att sätta tredjepartscookies under consentmanager .net -domänen. Som ett resultat av denna förändring kommer vissa av våra samtyckesomfångsalternativ, såsom kontospecifikt samtycke och CMP-specifikt samtycke, som används med tredjepartscookies att tas bort. […]