Redo för nya Google Consent Mode v2 ? LÄS MER »
Allmän

Optimeringsrapport: En nybörjarguide


Optimeringsrapport: En nybörjarguide

Optimeringsrapporten hjälper dig att förbättra prestandan för din cookie-banner och fatta beslut baserat på informationen som samlas in i rapporten. I den här rapporten hittar du resultaten av dina olika A/B-tester och andra datamått för att hjälpa dig att bättre förstå dina användares preferenser och maximera ditt samtycke samtidigt som du förblir kompatibel med myndighetsföreskrifter.

Ta en titt på de olika funktionerna i denna rapport och hur du kan använda den för ditt företag.

Skärmdump av alla rapporter på samtyckeshanterarens instrumentpanel

Varför är det viktigt att optimera din cookiebanner?

Först och främst är det viktigt att förstå varför det kan vara användbart för dig att optimera din cookie-banner. Optimering kommer att variera beroende på vad du fokuserar på som företag.

Om du är en utgivare och din inkomst baseras på annonsintäkter kan en hög acceptansgrad, speciellt för de annonsrelaterade cookies, vara viktig för dig.

Som e-handelsföretag riktar du till exempel onlineförsäljning. Det är avgörande att åtminstone alla relevanta cookies är aktiverade för att tekniskt kunna utföra beställningarna.

Men om du arbetar inom området digital marknadsföring kan det också vara avgörande att användarna samtycker till behandlingen av deras personuppgifter för analysändamål. Detta kan innebära att du behöver justera granulariteten för din cookie-banner, inklusive de specifika syften och kategorier för vilka personuppgifter behandlas.

Faktorer som påverkar hur din cookie-banner ser ut och beter sig

Det finns många faktorer som kan påverka utseendet på din cookie-banner. Som nämnts, när du har definierat ett fokus för ditt företag och din publik och vet vilka mätvärden som är viktigast för att växa ditt företag, kan du anpassa din banner därefter och använda consentmanagers optimeringsrapport till din fördel.

För att komma igång, här är några faktorer att tänka på när du optimerar din cookie-banner:

  1. Följ dina referenslagar: Olika länder har olika krav och regler för samtycke till cookies. Genom att visa en cookie-banner anpassad efter besökarens plats kan du säkerställa att du följer lokala lagar och förordningar om du verkar där. Till exempel har den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) i EU specifika samtyckeskrav som kan skilja sig från dem i andra regioner.
  2. Anpassa sig till olika användarpreferenser: Olika användargrupper kan ha olika preferenser när det kommer till samtycke till cookies. Genom att skräddarsy din cookie-banner till specifika målgrupper kan du tillgodose deras preferenser och ge en mer personlig användarupplevelse. Till exempel föredrar vissa besökare detaljerade samtyckesalternativ, medan andra föredrar ett enklare tillvägagångssätt, beroende på din tjänst/produkt och branschstandard. Så länge du följer de juridiska kraven i din jurisdiktion kan du anpassa hur din banner ska visas för användaren.
  3. Anpassa dig till olika språk och lokaliseringar: Om din webbplats riktar sig till en internationell publik, kan visning av en cookie-banner på besökarens föredragna språk förbättra förståelsen och engagemanget. Att lokalisera innehållet i bannern och se till att det passar de kulturella normerna och förväntningarna i olika regioner kan förbättra användarupplevelsen och öka adoptionsfrekvensen. Tips: Ta också en titt på vår efterlevnadsguide för internationella eller flerspråkiga webbplatser.
  4. Spåra tidigare användarbeteende: Med hjälp av data om en användares tidigare interaktioner och beteende kan du visa en cookie-banner som tar hänsyn till användarens tidigare samtycke. Detta personliga tillvägagångssätt kan optimera användarupplevelsen genom att säkerställa att återkommande besökare inte behöver acceptera samma typer av cookies om och om igen. Till exempel kan förstagångsbesökare se andra teman eller meddelanden än återkommande besökare. För digitala marknadsförare kan detta vara en viktig funktion som påverkar adoptionsfrekvensen.
  5. Kontinuerlig testning och optimering: Genom att visa olika versioner av cookie-bannern kan du genomföra A/B-tester och samla in data om prestanda för olika designs, meddelanden eller placeringsstrategier. Genom att analysera resultaten kan du identifiera de mest effektiva varianterna och optimera din cookie-banner för maximal användning och behållning av användare.

Viktiga mätvärden i optimeringsrapporten för samtyckeshanteraren

Här är en snabb översikt över de mätvärden och data du kan använda i optimeringsrapporten:

  • Topptider: Topptiderna när du får flest besökare och interaktioner med din banner.
Diagram som visar topptider när användare delar sitt samtycke

  • Toppindikatorer: Vilken webbläsare, enhet eller operativsystem som besökare använder för att komma åt din webbplats.
Grafik över de bästa indikatorerna för den bästa cookie-bannern
  • Acceptans vs avvisningsfrekvens
Graf över acceptans och avvisningsfrekvens
  • Bästa design: Översikt över de bästa cookie-bannerdesignerna baserat på antalet personer som samtyckt till behandlingen av deras personuppgifter och den procentuella chansen att vinna (få en opt-in från användaren).
Tabell med kakbanderoller med de bästa designerna

Några av de många anpassningar du kan göra på din cookie-banner när du kör ett A/B-test:

  • Tillgängliga knappar: Acceptera eller Avvisa, Stäng.
  • Placering av din cookie-banner: placera din banner i mitten eller i valfritt hörn.
  • Färger: Välj från en palett av färger eller nyanser.
  • Text: Justera rubrik, text och textlängd.

Du kan lägga till så många mönster du vill på en gång för att köra ett A/B-test. Du kan också utföra manuella eller automatiska optimeringar. Klicka här för mer information.


fler kommentarer

Ny

Nyhetsbrev 05/2024

Ny integration för Slack, MS Teams och mer Med den aktuella uppdateringen är nu en ny integrationsfunktion för Slack, MS Teams, Zapier och n8n tillgänglig för dig i systemet. Funktionen meddelar dig bekvämt i Slack, Teams eller något annat verktyg om viktiga ändringar och nyheter (t.ex. nya cookies hittade) i ditt CMP-konto. Du behöver inte […]
Webinar-GCM-v2-with-Google-and-consentmanager
Allmän, Ny, videoklipp

Webbseminarium: Google Consent Mode v2 med Google och consentmanager

Gå med i vårt exklusiva webbseminarium som arrangeras av consentmanager i samarbete med Google den 12 juni 2024 kl. 11:00 CET. På grund av den stora efterfrågan på information om de senaste kraven från Google, kommer detta webbseminarium att hjälpa dig att bättre förstå Google Consent Mode v2. Dennis Gingele från Google och Jan Winkler […]