Ny

Nyhetsbrev: Google Consent Mode v2 kommer att vara obligatoriskt från mars 2024


Google har ett meddelande till dig om en stor uppdatering av det digitala annonslandskapet: Google Consent Mode v2 är här .

Den här nya uppdateringen medför viktiga förändringar som annonsörer och utgivare måste vara medvetna om. Det viktigaste att börja med: Användningen av Google Consent Mode v2 kommer att vara obligatorisk för alla webbplatser som använder Googles tjänster.

Deadline för implementering av Google Consent Mode v2 är mars 2024. Så se till att du har kontrollerat om du behöver uppfylla kraven. Vi hjälper dig med förändringen.

Samtyckesläge – vad är det?

Google Consent Mode v2 är en mekanism som fungerar med din webbplatss samtyckesbanner och justerar beteendet för dina Google-taggar eller skript beroende på om slutanvändaren accepterar eller avvisar din samtyckesbanner. Det nya Google Consent Mode v2 kan ge dig förbättrad konverteringsdata även under begränsade dataskyddsförhållanden.
Tidigare var Googles samtyckesläge valfritt och användes för att aktivera konverteringsmodellering i Google AdWords. Att använda en Google-certifierad plattform för hantering av samtycke var också valfritt.

Nu förändras saker och ting: Google Consent Mode v2 är obligatoriskt för att spåra någonting alls. Och att använda en Google-certifierad plattform för hantering av samtycke för att hantera samtycke är nu också obligatoriskt.

De goda nyheterna: consentmanager är redan en Google-certifierad CMP och stöder redan Consent Mode v2 . Om du integrerar Google-tjänster på din webbplats eller app behöver du bara se till att Googles samtyckesläge är aktiverat i instrumentpanelen consentmanager ! Du kan hitta en video med instruktioner för aktivering på vår hemsida: https://www. consentmanager .de/google-consent-mode-v2/

Använder du inte consentmanager ännu?

Om du inte redan har en Google-certifierad CMP i bruk är det hög tid att du byter. Låt vår expert ge dig råd och boka tid: https://www. consentmanager

Glöm inte deadline för implementering: mars 2024

Annonsörer och utgivare har fram till mars 2024 på sig att säkerställa att de har implementerat alla Googles krav för det nya samtyckesläget. Detta ger dig tillräckligt med tid för att anpassa dina strategier och få ut det mesta av de nya funktionerna.

Vidta åtgärder nu! Besök vår dedikerade Google Consent Mode v2-sida för att lära dig allt du behöver veta om den här uppdateringen. Missa inte detta tillfälle att se till att dina annonskampanjer är kompatibla och erbjuder förbättrad prestanda och integritet.

Klicka här för att lära dig mer om Google Consent Mode v2: https://www. consentmanager .de/google-consent-mode-v2/

Om du har några frågor eller behöver hjälp med övergången, vänligen kontakta vårt supportteam ( support@ consentmanager .net ) . Vi hjälper dig gärna att säkerställa en smidig och framgångsrik övergång till Google Consent Mode v2.


fler kommentarer

Digital Services Act
Höger

Gäller lagen om digitala tjänster (DSA) även för ditt företag? Onlineplattformar har ytterligare skyldigheter

Lagen om digitala tjänster ställer ytterligare krav på transparens för onlineplattformar. Definitionen av en onlineplattform under DSA kan gälla för ditt företag. Som ett resultat av detta kan du behöva följa de ytterligare kraven på insyn i DSA. Läs vidare för att ta reda på om ditt företag faller in i den här kategorin och […]
A picture of a cookies with a red circle in the middle and the caption 1st party cookies and 3rd party cookies
Ny

Eliminering av tredjepartscookies och justering av dina CMP-samtyckesomfångsinställningar

Det kommande avskaffandet av tredjepartscookies innebär en stor förändring i användningen av samtyckesomfattningar för consentmanager . Från och med juni kommer consentmanager inte längre att sätta tredjepartscookies under consentmanager .net -domänen. Som ett resultat av denna förändring kommer vissa av våra samtyckesomfångsalternativ, såsom kontospecifikt samtycke och CMP-specifikt samtycke, som används med tredjepartscookies att tas bort. […]