Ny

Nyhetsbrev 02/2024


DSA trädde i kraft: Gäller lagen om digitala tjänster för ditt företag?

I vår senaste artikel tittar vi på de viktiga uppdateringarna och utökade skyldigheterna för ytterligare webbsajter till följd av Digital Services Act (DSA), en viktig del av EU-kommissionens initiativ ”Europe fit for the digital age”. DSA har varit tillämplig på stora onlineplattformar och sökmotorer sedan den 25 augusti 2023 och har nu varit helt tillämplig på andra onlineplattformar sedan den 17 februari 2024. Eftersom många webbplatser kan betraktas som onlineplattformar kan de behöva följa DSA. För att ta reda på om du behöver följa och vad du kan göra åt det, fortsätt att läsa här: https://www. consentmanager .net/knowledge/dsa-for-online-platforms/

Eliminera tredjepartscookies och justera dina CMP Consent Scope-inställningar

Den förestående elimineringen av tredjepartscookies skulle kräva betydande förändringar av webbplatsernas samtyckesprocesser. På grund av dessa ändringar rekommenderar vi starkt att våra användare som använder våra samtyckesomfångsinställningar byter till domänspecifikt samtycke. För att veta mer, klicka här: https://www. consentmanager .net/knowledge/news/third-party-cookies-and-cmp-consent-scope

Verktyg Spotlight: Skala din samtyckeshantering med våra multi-site-funktioner

Hanterar du hundratals webbplatser samtidigt? Behöver du tillhandahålla en konsekvent CMP-design till alla dina webbplatser från en enda instrumentpanel? Eller skulle du hellre skapa anpassade inställningar som uppfyller de olika juridiska kraven på olika platser? Våra supportverktyg för flera webbplatser låter dig effektivisera samtyckesprocessen online för upp till hundratals webbplatser! För att komma igång, här är en kort översikt över våra funktioner:

Hantera enkelt behörigheter och åtkomst över underkonton

Organisationer som arbetar med partners eller kunder kan möta utmaningen att distribuera åtkomst till olika nivåer av data eller rapporter säkert och effektivt. Våra verktyg erbjuder lösningar med möjlighet att tilldela begränsad åtkomst. Du kan skapa underkonton för partners eller kunder och ge dem åtkomst till specifika data eller rapporter.

Enhetlig hantering av flera webbplatser

Hantera flera webbplatser under ett enda konto med en enda CMP-kod. Implementera samma CMP-kod på alla webbplatser för att säkerställa konsekventa samtyckeshanteringsmetoder och upprätthålla designkonsistens och varumärkesintegritet på alla digitala fronter. Eller använd speciella inställningar för att möjliggöra överensstämmelse med olika regulatoriska standarder.

Funktioner för automatisering och massredigering

Automatiseringar gör att du kan utföra massredigeringar på ett stort antal webbplatser, vilket avsevärt ökar hanteringseffektiviteten. Förena dina leverantörslistor genom att upprätthålla en konsekvent leverantörslista på alla webbplatser, vilket gör det lättare att interagera med tredje part. Automatisk ändamålstilldelning tillåter webbplatsägare att automatiskt uppdatera och tilldela en konsekvent lista över syften för spårare som används på varje webbplats, vilket eliminerar behovet av manuellt ingripande.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta någon av våra experter här!
https://www.consentmanager.net/bookacall/

Webbseminarium: Google Consent Mode v2 – missa inte det!

Alla pratar om Google Consent Mode v2. Många annonsörer och webbplatsoperatörer har fortfarande en mängd frågor om detta ämne om exakt vad Googles nya krav betyder för deras verksamhet och hur de måste implementera de juridiska och tekniska kraven i detalj.
consentmanager vill svara på dessa frågor och förklara de viktigaste fakta och nödvändiga implementeringssteg i ett webinar. Dessutom ger Jan Winkler , VD för consentmanager , dig gott om möjligheter att ställa dina individuella frågor.

Webbseminarium: Google Consent Mode v2 med Jan Winkler
På tyska: 27 februari 2024 | 11:00 CET – Registrera dig nu: https://www. consentmanager
På engelska: 28 februari 2024 | 11:00 CET – Registrera dig nu: https://www. consentmanager .net/webinar/

Webinarium ”Inga cookies = försäljningsbortfall?” 11 mars 2024

Måndagen den 11 mars kl. 15.00 kommer webbinariet ”Inga kakor = förlust av försäljning?” att äga rum tillsammans med vår partner Refinery89. Lär dig mer om effekterna av en digital ”cookiesfri” värld på utgivare och annonsörer. De två experterna Robin de Wit (CSO Refinery89) och Jan Winkler (CEO consentmanager ) diskuterar ämnen som:

  • Vad väntar utgivare 2024 angående den nya allmänna dataskyddsförordningen (DAS, DMA)?
  • Finns det ett direkt samband mellan att eliminera cookies och förlorad försäljning?
  • Lär dig mer om cookie-säkra lösningar som Contextual+ och tekniker för innehållsdesign som kan hjälpa utgivare och annonsörer i en cookiefri värld.

Registrera dig nu: https://events.teams.microsoft.com/event/540293ef-689e-4c37-9350-efe049b1bccb@7117068e-7ca2-4ea3-b1a9-2ae37280d6bb
Webinariet kommer att äga rum på engelska

Viktig uppdatering: Nya schweiziska tekniska riktlinjer för samtycke

Nya tekniska riktlinjer från Federal Data Protection and Information Commissioner (FDPIC) kräver att webbplatsägare, företag och organisationer blockerar onödiga cookies i förväg. Denna uppdatering strider mot riktlinjerna i den nuvarande reviderade federala dataskyddslagen (nDSG), vilket innebär att webbplatsägare kan behöva uppdatera sina mekanismer för insamling av samtycke på sin webbplats.

Den nya federala dataskyddslagen (nDSG) klargör hur personuppgifter från schweiziska medborgare ska hanteras och fokuserar på ”Privacy by Design” och ”Privacy by Default”. Däremot krävdes inga cookie-banners för användarens samtycke.
De nya riktlinjerna i avsnitt 5.1 i FDPIC:s dokument ”Technical and Organizational Measures” (TOM) har dock utökat dessa idéer och lagt till nya krav. Du behöver:

Blockera icke-nödvändiga cookies i förväg: Webbplatser måste inaktivera icke-nödvändiga cookies som standard tills användarna ger sitt samtycke. Användarnas integritet skyddas från det ögonblick de går in på webbplatsen.
Aktivt samtycke till ytterligare cookies: Att aktivera icke-nödvändiga cookies kräver användarens aktiva samtycke och understryker behovet av ett tydligt och välgrundat beslut.
Minimal datainsamling genom dataskyddsvänliga standardinställningar: Principen ”dataskydd genom dataskyddsvänliga standardinställningar” kräver att endast den minsta informationen behandlas efter datainsamlingen.

Åtgärdspunkter för efterlevnad

Tills användaren har gett sitt samtycke bör du se till att blockera cookies som ställts in av din Consent Management Platform (CMP) i förväg om ditt företag har sitt huvudkontor i Schweiz eller om du vill rikta in dig på användare som är baserade där. För att lagligt få användarens samtycke att använda icke-nödvändiga cookies är det också viktigt att implementera en samtyckesmekanism med hjälp av en cookie-banner eller meddelande på din webbplats.
Om du behöver hjälp, kontakta en av våra experter omedelbart! https://www. consentmanager .net/bookacall/

Fler optimeringar och justeringar i februari

Följande justeringar och buggfixar gjordes i februari:
Olika förbättringar och ytterligare funktioner har implementerats i CMP. Till exempel är det nu möjligt att skicka efterlevnadsrapporten som en Excel-fil till valfri e-postadress och att ange sändningsfrekvens. Dessutom är det nu möjligt att lägga till ett leverantörs-ID i cookielistan och lägga till taggar per leverantör. När det gäller synkroniseringsfunktionerna kan CMP-inställningarna endast ställas in för leverantörslistan, cookies och vid behov för ändamålen och inte för alla inställningar tillsammans.
Du kan hitta ytterligare innovationer och optimeringar i den fullständiga releaseloggen:

Släpp protokoll

  • Ny funktion: DSA Transparency Support (IAB-förslag)
  • Fix: Probleminställning Klassificeringssyfte till Alltid-på
  • Utformningen av rullgardinsmenyn förbättrades
  • Optimeringsrapport UX-förbättringar
  • Tillåt ”+” för e-post och användarnamn
  • Fix: Riskrapportera bugg, ”Leverantörer har ingen beskrivning” även om de har en
  • Fix: Sökroboten rapporterar att inget samtyckesläge hittades
  • Förbättrad: Generator av sekretesspolicy
  • Fix: Iscensättning/publiceringsproblem
  • Fix: Publiceringsrättigheter saknas
  • Fix: Live CMP kan inte väljas i instrumentpanelens valruta
  • Fix: Live CMP kan inte hittas i CMP modal sökning
  • Fix: TR saknas i villkoren, förlagsval
  • Fix: Uppdatera standardinställningen för nya CMP:er
  • Lägg till en raderingssökning i tabellens sökfält
  • Fix: Visa problem i cookie-listsökning
  • Förbättrad: Möjlighet att inte synkronisera CMP-inställningar
  • Förbättrad: Lägg till standardbeskrivning av syftet
  • Fix: Fånga IBC-svarsfel
  • Förbättrad: Lägg till leverantörs-ID:n i cookielistan
  • Förbättrad: Ställ in TCF-standardvärdena på falska för ändamål
  • Förbättrad: Ändrade förstapartscookies till samesite=lax
  • Förbättrad: Lägg till höjd och bredd till CMP-logotypen
  • Fix: Ändring av ändamåls-ID resulterar i felaktig lista
  • Förbättrad: Dölj expanderingsikonen när det inte finns något innehåll
  • Lägg till cookieexport
  • Lägg till möjlighet att lägga till anteckningar till en leverantör
  • Lägg till möjlighet att lägga till taggar per leverantör
  • Fix: Anslutna ändamål visar fel leverantörer
  • Förbättrad: Leverantörslista: Bulk Edit: Lägg till alternativ för att ta bort/ta bort leverantörer
  • Fix: Add Classic Purposes ställer allt till legitimt intresse
  • Lägg till alternativ för e-postkompatibilitetsrapport
  • Förbättrad: Uppdatera CMP-version vid publicering
  • Fix: Ladda ner-knappen fungerar inte
  • Fix: Språkval blandar ihop EN med EN-en
  • Fix: Anslutna leverantörer visas inte korrekt
  • Lägg till alternativ för att inte trunkera cookienamn
  • Fix: Cookieexporttyp saknas
  • Fix: Cookielista: typen visar inte leverantörens syfte
  • Fix: SEPA-betalning kan inte väljas
  • Fix: knappen Lägg till syfte fungerar inte
  • Fix: Fel i cookie-lagret: explainpurpose()
  • Fix: Taligenkänningsfel: ”es-es” känns inte igen som ”es”.
  • Fix: TR saknas i ändamålsbeskrivningen
  • Lägg till nya standardteman
  • Fix: Problem med att kopiera CMP:er
  • Förbättrad: Export av cookieslista: Lägg till kolumn för 1:a/tredje part
  • Fix: Cookielista: Ta bort aliasdomän
  • Fix: JSON-språknedladdning för standardtema fungerar inte
  • Lägg till alternativ för att inaktivera övergångseffekt i teman
  • Fix: Problem med att visa cookielistan
  • Rapportering: Lägg till kolumn för automatisk godkännande (t.ex. regler för att välja bort)
  • Lägg till alternativet ”Aktivera alltid leverantör, oavsett syfte…”
  • Fix: Antalet befintliga val är felaktigt när du byter teman
  • Fix: Klicka på syftespilen bör också utöka beskrivningen
  • Fix: Att ladda upp översättningar för standardtema fungerar inte

fler kommentarer

Allmän

Nyhetsbrev 09/2024

Nya funktioner: Data Subject Rights (DSR) verktyg GDPR föreskriver att de som berörs (som webbplatsbesökare, kunder eller andra personer vars data behandlas) åtnjuter vissa rättigheter. Detta inkluderar i synnerhet att de kan ifrågasätta sina rättigheter och få information om de uppgifter som behandlas. Rättigheterna inkluderar bland annat: Vårt nya DSR-verktyg låter dig nu ge de […]
consentmanager logo with the text ‘consentmanager is a Google CMP Gold Partner’ on the left side. Gold medal with a ribbon next to a shield with the text ‘Certified CMP Partner’ in Google brand colours.
Ny

consentmanager uppnår guldstatus som Google CMP-partner

consentmanager har certifierats som Gold Tier CMP-partner i Google Consent Management Platform (CMP) Partner Program. Vi fick denna status baserat på följande kriterier: Den senaste utvecklingen i Googles CMP-partnerprogram ger betydande fördelar för våra kunder. Nu kan du integrera din samtyckesbanner med Google Ads, Google Analytics och Google Tag Manager direkt från Google Tag-gränssnittet i […]