Ny

Nyhetsbrev 01/2024


Välkommen 2024!

De första dagarna av 2024 har redan passerat. Vi hoppas att ni alla startade det nya året friska och glada. Ett år väntar dig med många förändringar och innovationer inom dataskyddslandskapet. År 2024 kommer consentmanager återigen att ta hänsyn till alla dessa förändringar med stor entusiasm och kontinuerligt utveckla consentmanager plattform. Ser fram emot ett spännande år med oss ​​2024. Den första nya funktionen i vår CMP väntar redan på dig.


Ny funktion: Generator av sekretesspolicy

Med vår nuvarande uppdatering är en ny funktion tillgänglig för dig i vår CMP: dataskyddsdeklarationsgeneratorn. Generatorn låter dig enkelt skapa och hantera din integritetspolicy. Den innehåller förberedda textmallar och inkluderar bland annat leverantörsinformation i dataskyddstexterna. Textmallarna uppfyller även kraven i internationell lagstiftning. Övertyga dig själv om fördelarna.

Är du användare av Agency eller Enterprise -paketet? Då hittar du den nya funktionen direkt i din CMP i det nya gränssnittet under Meny> CMPs> Integritetspolicy

Alla andra användare kan flexibelt lägga till dataskyddsdeklarationsgeneratorn som ett tillägg under menyn> konto> Tillägg:


Googles policy för användarsamtycke i EU: Vad företag behöver veta nu

I en ny artikel tittar vi på Googles ”EU User Consent Policy” och vad det innebär för efterlevnad av General Data Protection Regulation (GDPR) och ePrivacy-direktivet inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) och Storbritannien (UK). . Vi förklarar särskilt varför Google Ads-användare måste följa riktlinjerna och tillhandahåller en checklista som hjälper dig att välja ett kompatibelt CMP-verktyg så att du alltid är på den säkra sidan. Läs vidare för att få veta mer: https://www. consentmanager .de/wissen/google-eu-user-consent-policy/


Google Consent Mode v2 2024 för Google Ads-användare

Vår senaste artikel tittar på Google Consent Mode v2, som specifikt riktar sig till användare av Google Ads (tidigare Adwords), samt lanseringen av det nya Consent Mode v2 i slutet av 2023 och de tillhörande deadlines för annonsörer som riktar sig till slutanvändare Europeiska ekonomiska samarbetsområdet och Storbritannien. Deadline för genomförandet av mars 2024 närmar sig och i den här artikeln förklarar vi det regulatoriska sammanhanget bakom detta brådskande, inklusive Digital Markets Act, som utser stora aktörer som Google som ”gatekeepers”. Läs vår artikel nu och var proaktiv om denna förändring med consentmanager för att säkerställa en sömlös övergång till Google Consent Mode v2 för webbplatser och appar. Till bloggartikeln: https://www. consentmanager .de/wissen/google-consent-mode-v2-fuer-google-ads/


Uppdateringar om dataskyddslagar runt om i världen som du kan ha missat 2023

När vi börjar det nya året erbjuder vi dig en uppfräschning om internationella lagändringar som du kan ha missat under det senaste året. Om ditt företag verkar globalt eller till och med i länder som USA eller länder som Sydkorea eller Saudiarabien bör du hålla dig uppdaterad om de senaste dataskyddsuppdateringarna och se till att din webbplats eller applikation är kompatibel.

Utah Consumer Privacy Act (UCPA) träder i kraft i december 2023

Utah Consumer Privacy Act (UCPA) antogs 2022 men trädde inte i kraft förrän i december 2023. I likhet med andra integritetslagar i USA, fastställer den viktiga lagar för att skydda invånarnas personliga information. Nyckelpunkter: UCPA ger konsumenter vissa rättigheter avseende deras personliga information. Dessa rättigheter inkluderar tillgång till och radering av personuppgifter, invändningar mot viss datainsamling och användningspraxis och att få en kopia av dina uppgifter i ett användbart format.

Oregon Consumer Privacy Act träder i kraft 1 juli 2024

Oregon Consumer Data Privacy Act (OCDPA), som undertecknades i juli 2023, träder i kraft den 1 juli 2024. Några nyckelpunkter: OCDPA ger konsumenter rätt att få tillgång till, korrigera, radera och få en kopia av deras personliga information. Dessutom måste opt-out-mekanismer vara konsumentvänliga och använda en preferenssignal senast den 1 januari 2026. Databehandlare måste också vidta åtgärder för att säkerställa att ”avidentifierade” (anonyma) uppgifter inte kan kopplas till individer.

Uppdatering om Sydkoreas ändrade PIPA i september 2023

Sydkoreas kommission för skydd av personuppgifter (PIPC) har meddelat antagandet av ändringar av lagen om skydd av personuppgifter (PIPA) i september 2023. Förändringarna omfattar utökade krav som företag måste uppfylla vid överföring av personuppgifter till utlandet, samt PIPC:s befogenhet att pausa utlandsöverföringar om den anser det nödvändigt i vissa situationer. En annan viktig förändring är det förbättrade skyddet av barns personuppgifter. Den personuppgiftsansvarige måste tillhandahålla ett förfarande för att verifiera vårdnadshavare eller företrädare för ett barn under 14 år. Denna företrädare bör kunna samtycka till eller invända mot behandlingen av sina personuppgifter för barnets räkning.

Saudiarabiens PDPL trädde i kraft i september 2023

Saudiarabiens lag om skydd av personuppgifter (PDPL) trädde i kraft den 14 september 2023. Denna dataskyddslag betonar också vikten av tydligt samtycke från registrerade, särskilt vid behandling av känsliga uppgifter eller för direktmarknadsföringsändamål. PDPL kräver också att organisationer gör en konsekvensbedömning av dataskyddet i vissa situationer, till exempel när de använder ny teknik. Ett viktigt krav för vissa organisationer och branscher som omfattas av PDPL är tillämpningen av mer restriktiva åtgärder vid behandling av hälso- och kredituppgifter.


Fler justeringar och justeringar i januari

I januari gjordes bland annat följande justeringar och fel åtgärdades:
Olika optimeringar gjordes, särskilt inom området för användarupplevelse. Detta inkluderar bland annat förbättringar av leverantörslistan, cookie- och faktureringslistan, samt för användare och användargrupper. Dessutom möjliggjordes sortering av olika tabeller och upp-/nedladdning av översättningstexter.
Ytterligare innovationer och optimeringar finns i den fullständiga releaseloggen:

släpp logg

  • Nytt: Integrering av integritetspolicygenerator
  • Lägg till en standardbeskrivning av syftet
  • Syfte med förbättringar av sidan UX
  • UX-förbättringar från leverantörslistan
  • Cookies lista UX-förbättring
  • Konto UX-förbättringar
  • Fakturor visar UX-förbättringar
  • Användare / Användargrupper UX-förbättringar
  • Förbättringar av säkerhet UX
  • CMP Modal UX-förbättringar
  • Design Modal UX-förbättringar
  • Optimeringsrapport UX-förbättringar
  • Tillåt sortering av tabeller
  • Lägg till gruppfilter till Designmodal
  • Dropdown-sökning i baselement
  • Paginering har inte uppdaterats vid radering
  • Tillåt nedladdning/uppladdning om översättningstexter
  • Fixa riskkontroll utan syftesbeskrivning
  • Publiceringsrättigheter saknas i ny design
  • Integrationsinstruktioner UX-förbättringar

fler kommentarer

Allmän

Nyhetsbrev 09/2024

Nya funktioner: Data Subject Rights (DSR) verktyg GDPR föreskriver att de som berörs (som webbplatsbesökare, kunder eller andra personer vars data behandlas) åtnjuter vissa rättigheter. Detta inkluderar i synnerhet att de kan ifrågasätta sina rättigheter och få information om de uppgifter som behandlas. Rättigheterna inkluderar bland annat: Vårt nya DSR-verktyg låter dig nu ge de […]
consentmanager logo with the text ‘consentmanager is a Google CMP Gold Partner’ on the left side. Gold medal with a ribbon next to a shield with the text ‘Certified CMP Partner’ in Google brand colours.
Ny

consentmanager uppnår guldstatus som Google CMP-partner

consentmanager har certifierats som Gold Tier CMP-partner i Google Consent Management Platform (CMP) Partner Program. Vi fick denna status baserat på följande kriterier: Den senaste utvecklingen i Googles CMP-partnerprogram ger betydande fördelar för våra kunder. Nu kan du integrera din samtyckesbanner med Google Ads, Google Analytics och Google Tag Manager direkt från Google Tag-gränssnittet i […]