Den holländska onlinespelsektorn har legaliserats sedan 1 oktober 2021 genom lagen om distansvadslagning och hasardspel. Men denna spellag har nu utvecklats avsevärt med införandet av ett nytt förbud mot oriktad hasardspelsannonsering online som trädde i kraft den 1 juli 2023. Detta innebär att reklam för hasardspel på Internet och på TV-on-demand endast är tillåten under strikta villkor. Regeringen i Nederländerna har vidtagit beslutsamma åtgärder för att skydda utsatta människor, särskilt ungdomar, från de potentiella riskerna med onlinespel.
Det är viktigt för företag som erbjuder onlinespelplattformar att förstå de nya reglerna och anpassa sina sekretesspraxis online därefter. Läs vidare för att lära dig hur du gör det.
Bakgrund om lagar om onlinespel i Nederländerna
Minister Weerwind säger:
”Reklam är nödvändigt för att kommunicera det lagliga utbudet av hasardspel online, för att hindra människor från att spela illegalt. Samtidigt har vi som regering en skyldighet att skydda utsatta grupper mot riskerna med hasardspel online.”
Översatt från engelska: Reklam är nödvändigt för att kommunicera lagligheten av onlinespel och för att avskräcka människor från att spela illegalt. Samtidigt har vi som regering en skyldighet att skydda utsatta grupper från riskerna med onlinespel..
Populariteten för onlinespel har ökat mycket i Nederländerna. En balans måste därför hittas mellan att främja lagliga spelmöjligheter och att skydda utsatta individer. Förbudet mot oriktad reklam tar itu med befintliga utmaningar och farhågor om reklampraxis i branschen.
Som en del av detta förbud är det viktigt att veta att under strikta villkor kommer följande att fortsätta att tillåtas:
- Annonsering via Internet, till exempel i sociala medier,
- riktad reklam
- direktreklam och
- Annonsering via TV-on-Demand är fortfarande tillåten under strikta villkor.
Eftersom ovanstående former av annonsering fortfarande är tillåtna måste vissa regler följas för att företag ska kunna använda dessa format.
Under vilka villkor är reklam tillåten för hasardspel online?
Med detta förbud vill den nederländska regeringen begränsa frestelsen för konsumenter att delta i högriskspel. Det nederländska förbudet mot oriktad reklam för hasardspel online har därför en betydande inverkan på reklamstrategierna för företag i denna sektor. Jo, men annonsörerna kan fortfarande marknadsföra sina tjänster som vanligt om de uppfyller de tre villkoren nedan. Syftet är att minska exponeringen av unga människor och andra utsatta människor för potentiellt skadlig spelreklam.
Reklam för hasardspel online är därför inte förbjudet, utan får endast ske under följande tre villkor :
- För det första måste vi aktivt förhindra att reklam når ungdomar under 24 år eller andra utsatta grupper.
- För det andra måste minst 95 procent av annonseringen visas för personer över 24 år.
- och slutligen måste alla personer som får annonser kunna välja bort dem och inte se annonserna.
Hur kan företag följa regelverket?
För att uppfylla den nederländska regeringens krav på företag som erbjuder onlinespel måste proaktiva åtgärder vidtas.
Nedan finns några sätt du kan följa denna lag, samt exempel på hur kunder som använder samtyckeshanteraren CMP har ändrat sina sekretesspraxis online för att ligga steget före. Eftersom vi har följt denna lag sedan den först tillkännagavs, har vi förberett ett antal alternativ för våra befintliga kunder, som visas i exemplen nedan.
1. Förhindra aktivt reklams räckvidd
Förhindra aktivt att din reklam når ungdomar under 24 år eller andra utsatta grupper. Detta kan uppnås på ett antal sätt. Du kan inkludera åldersverifieringsmekanismer i din cookie-banner eller i din webbplatss sekretesspolicy.
Exempel: Du kan be användare att bekräfta sin ålder genom att fylla i ett specifikt fält i din cookie-banner. Din banner kan innehålla alternativet att visa ”Jag är 24 år eller äldre” eller ”Jag är 23 år eller yngre”.
Med CMPs som consentmanager kan du enkelt aktivera åldersverifieringsfunktionen i din cookie-banner i ditt inställningsområde.
Och om du vill prova din cookiebanner med olika design och funktioner kan du använda vår innovativa iscensättningsfunktion för att testa din anpassade cookiebanner innan den går live.
2. Adressera rätt målgrupp
Minst 95 procent av annonseringen måste visas för personer över 24 år. För att uppnå detta kan du använda riktade annonseringsstrategier. Det betyder att du måste skräddarsy dina annonser för att nå önskad målgrupp med hjälp av exakta inriktningsparametrar som ålder, plats och intressen. När du har gjort detta, se till att ditt samtyckeshanteringsverktyg anpassar sig till din specifika inriktning och visar lämplig cookie-banner eller sekretessmeddelande för lämplig åldersgrupp.
3. Erbjud opt-out-alternativ
När dina annonser visas måste användarna ha ett alternativ för att välja bort dem. Se till att du erbjuder användarna tydliga och lättillgängliga alternativ för att välja bort via din cookie-banner. Genom att ge användare möjligheten att välja bort annonsering visar du att du respekterar individuella preferenser och främjar en användarcentrerad annonsupplevelse.
Exempel: Ett exempel på detta skulle vara om du har 3 knappar på din cookie-banner t.ex. en ”Avvisa”-knapp, en ”Acceptera, jag är över 24”-knapp och en ”Acceptera, jag är under 24”-knapp.
Anpassa din CMP och oroa dig inte längre!
Detta är bara halva vägen – nästa steg är att göra de nödvändiga ändringarna enligt den lagstiftning som gäller för ditt företag. Men eftersom vi redan har informerat våra befintliga kunder om de olika sätten de kan följa den nya nederländska myndighetsförordningen, kan du lita på att vi tar bort dig från gissningarna.
Ta kontakt med en av våra experter så hjälper vi dig gärna, eller skapa din egen cookie-banner gratis nu !