Allmän

Så här implementerar du Google Consent Mode v2


Google-logotyp på en byggnad

Enligt ett officiellt tillkännagivande från Google kommer tidsfristen för att använda Google Consent Mode v2 för vissa webbplatser och appar att löpa ut i början av 2024, i mars.

Som nämnts på vår dedikerade Google Consent Mode v2- sida måste alla webbplatser och appar som riktar sig till användare inom EES och Storbritannien aktivera Google Consent Mode v2. Det snabbaste och säkraste sättet är att använda en Google-certifierad plattform för samtyckeshantering som consentmanager .

I den här guiden visar vi dig hur du implementerar Google Consent Mode v2 med vår certifierade samtyckeshanteringsplattform, var du hittar det i din instrumentpanel och hur du använder den enkla eller avancerade implementeringsmetoden.

Har du lite tid? Vill du ställa in Google Consent Mode v2 omedelbart?
Gå hit → https://hjälp. consentmanager .de/books/cmp/page/working-with-google-consent-mode

Så här implementerar du Google Consent Mode v2

Uppdateringen av Google Consent Mode v2 kommer med två nya parametrar införda för att bättre följa EU:s egen policy för användarmedgivande . Användare måste lägga till följande parametrar utöver de befintliga parametrarna ad_storage och analytics_storage:

  1. ad_user_data, som definierar samtycke till att skicka reklamrelaterad användardata till Google
  2. ad_personalization, som anger en opt-in för anpassade annonser.

För mer information, se Googles riktlinjer för utvecklare här: https://developers.google.com/tag-platform/security/guides/consent

De första stegen är dock mycket enkla. consentmanager har gjort det mesta av jobbet åt dig, allt du behöver göra är att aktivera det i din instrumentpanel, göra några snabba klick här och där och du är klar.

Steg 1: Aktivera Google Consent Mode v2 i din consentmanager instrumentpanel
Gå till din CMP-instrumentpanel → Klicka på ”CMPs” → Gå till ”Integrationer” → Aktivera Googles samtyckesläge → Anpassa ytterligare om det behövs genom att rulla ner på sidan → Klicka på ”Spara ändringar”.

Steg 2: Lägg till relevanta Google-leverantörer
I din consentmanager Dashboard under CMPS, gå till avsnittet ”Leverantörer” på vänster sida av din instrumentpanel → Klicka på ”Lägg till leverantör” → Lägg till Google Ads och Google Analytics till din leverantörslista → Tilldela nu Tilldela ett syfte till varje leverantör genom att klicka på släpp- ner listan

Steg 3: Aktivera samtycke i Google Tag Manager
I Google Tag Manager, gå till administratörsområdet → klicka på ”Behållarinställningar” → under Ytterligare inställningar aktivera alternativet ”Aktivera samtyckesöversikt” → gå nu till området Taggar för att se detaljerna om samtyckena för varje tagg och uppdatera taggarna du vill använda för samtyckesläge. Detaljerade steg-för-steg-instruktioner finns här .

Steg 4: Kontrollera om samtyckesläget fungerar
Läs vår detaljerade guide för att ta reda på hur du kan göra det.

Basic kontra avancerad implementering

Google förklarar att Google-taggarna som utlöses som en del av Google Consent Mode v2 fungerar i enlighet med användarens samtyckesbeslut. Du kan bestämma hur du vill att dessa taggar ska bete sig i detalj med hjälp av de två alternativen som Google tillhandahåller, de Basic och avancerade implementeringarna. Den viktigaste skillnaden är att den avancerade implementeringen använder beteendemodelleringsfunktionen i GA4, medan den Basic implementeringen inte gör det. I beteendemodellering använder Google maskininlärning, vilket innebär att beteendet hos en användare som avvisar cookies i analysändamål modelleras som beteendet hos en användare som accepterar cookies i analysändamål. För användare som är beroende av insamlingen av denna data kan detta vara en ytterligare fördel.

Den Basic implementeringen ”blockerar” också alla taggar, vilket innebär att taggar blockeras permanent tills samtycke ges. Om du vill läsa mer om skillnaderna, besök vår guide här .

Google Ytterligare samtycke v2 (AC2)

Det gjordes ytterligare ändringar i Ytterligare samtycke v2, som infördes redan den 6 december 2023. Google har lagt till några ytterligare samtyckesspecifikationer, mestadels relaterade till samtyckessträngar, för att stödja leverantörer. Dessa ytterligare samtyckesspecifikationer är avsedda för CMPS och partners som vill lägga till ytterligare medgivanden för leverantörer som verkar på Google Ad Tech Provider List (ATP), men är ännu inte listade på IAB Europe Global Vendor List (GVL), för användning i kombination med IAB Europe Transparency & Consent Framework (TCF) v2.

Den fullständiga specifikationen för Googles Ytterligare samtycke v2 (AC2) finns här.


fler kommentarer

Neues Mobile SDK v3
Allmän, Ny

Nyhetsbrev 10/2024

Ny Mobile SDK v3 Nytt den här månaden är vår Mobile SDK version 3.0. Vi har helt omdesignat, accelererat och förbättrat SDK för mobilappar åt dig. För utvecklare har vi även skrivit om dokumentationen från grunden och lagt till demoappar för att göra det lättare att komma igång. Den nya SDK är tillgänglig för alla […]
Frau mit Bleistift, die eine Cookie-Banner-Checkliste durchstreicht.
Allmän

2024 Guide till en GDPR-kompatibel cookiebanner

Sedan GDPR trädde i kraft 2018 har cookiebanners blivit en integrerad del av den digitala användarupplevelsen. Nuförtiden möter användare dessa popup-fönster nästan överallt, oavsett om det är på webbplatser , i appar eller till och med på smarta TV-apparater . Följaktligen övervakas efterlevnaden av GDPR på onlineplattformar mer och mer noggrant. De utdömda böterna ökar […]