Googles senaste uppdatering för att eliminera tredjepartscookies i sin Chrome-webbläsare har nu förlängts till 2025. Detta är tredje gången Google har försenat borttagningen av tredjepartscookies.
Är du osäker på avskaffandet av tredjepartscookies? Då rekommenderar vi att du klickar på följande länk för att lära dig mer om orsakerna och vad det betyder för användare, marknadsförare och annonsörer: https://www. consentmanager .de/wissen/abschaffen-third-party-cookies
Du kan också se vårt webbseminarium (på engelska) om tredjepartscookies på följande länk: https://www. consentmanager .de/wissen/webinar-abschaffen-third-party-cookies
Denna försening, som tillkännagavs på tisdagen , är till stor del resultatet av en komplex feedbackkedja som involverar olika intressenter, inklusive UK Competition and Markets Authority (CMA), UK Information Commissioner’s Office (ICO), industrirepresentanter och utvecklare. Förlängningen ger också CMA tid att noggrant överväga resultaten av industritester, som ska vara tillgängliga i slutet av juni.
Men för marknadsförare och annonsörer kan denna längre tidslinje medföra viss osäkerhet . Att anpassa sig till den försenade utfasningen av tredjepartscookies innebär att hitta och implementera alternativa datainsamlingsstrategier som respekterar användarnas integritet. Genom att byta till mer robusta metoder som inte är beroende av tredjepartscookies, såsom innehållsinriktning, förstapartsspårning eller förstapartsannonsvisning, kan marknadsförare eller annonsörer få en konkurrensfördel och bättre följa nya dataskyddsbestämmelser.
Befintliga consentmanager -användare kan justera sina CMP-inställningar och förbereda sig för utfasning genom att följa dessa instruktioner: https://www. consentmanager .de/wissen/third-party-cookies-und-cmp-consent-scope/
Om du har några frågor eller behöver hjälp med att anpassa din CMP till följande ändringar, kontakta helt enkelt vårt supportteam.