Ny

EU Digital Services Act: Inverkan på företag


Digital Service Act Europeiska unionen

”Hela logiken i våra regler är att se till att tekniken tjänar människor och de samhällen som vi lever i – inte tvärtom. Lagen om digitala tjänster kommer att åstadkomma meningsfull transparens och ansvarsskyldighet för plattformar och sökmotorer och ge konsumenter mer kontroll över sina onlineliv. Utnämningarna som görs idag är ett stort steg framåt för att få det att hända.”

Margrethe Vestager, Executive Vice President for a Europe Fit for the Digital Age – 2023-04-25

Lagen om digitala tjänster (DSA), eller lagen om digitala tjänster, trädde i kraft den 16 november 2022 . Företag måste dock fortfarande uppfylla vissa skyldigheter senast nästa deadline den 17 februari 2024 .

Lagen gäller alla digitala tjänster som kopplar samman konsumenter med varor, tjänster eller produkter, särskilt för ”mycket stora onlineplattformar och sökmotorer” som Google, förklarar EU-kommissionen. DSA är en del av EU:s digitala strategi ”Europe fit for the digital age”. Det är dock bara en tidsfråga innan dessa lagar påverkar hela branschen. Därför kan det vara fördelaktigt för ditt företag att tillämpa dessa regler nu.

Så här står det i uttalandet på Europeiska kommissionens officiella webbplats :

”Mikro- och småföretag kommer att ha skyldigheter som står i proportion till deras förmåga och storlek samtidigt som de säkerställer att de förblir ansvariga. Dessutom, även om mikro- och småföretag växer kraftigt, skulle de dra nytta av ett riktat undantag från en uppsättning skyldigheter under en övergångsperiod på 12 månader.”

Översatt från engelska: Mikro- och småföretag kommer att ha skyldigheter som står i proportion till deras kapacitet och storlek samtidigt som de säkerställer att de förblir ansvariga. Och även om mikro- och småföretag växer kraftigt kommer de att vara befriade från ett antal skyldigheter under en 12-månaders övergångsperiod.

Syftet med lagen om digitala tjänster är att främja en säkrare onlinemiljö , särskilt under ansvar av de mycket stora onlineplattformarna

  • Konsumenter och deras grundläggande rättigheter skyddas bättre på Internet
  • Skapa ett starkt ramverk för transparens och ansvarsskyldighet för onlineplattformar
  • Främja innovation , tillväxt och konkurrenskraft på marknaden.

Hur ska det se ut? De berörda onlineplattformarna måste ändra sin praxis och vidta vissa åtgärder, såsom: B:

  • Plattformar måste förbjuda reklam riktad till barn .
  • ge användarna möjlighet att inte rekommendationer baserade på profilering
  • Anpassa åtgärder mot kränkande reklam och motreklam
  • Rapportera överträdelser

Den fullständiga officiella listan över åtgärder finns här .

Följande 17 mycket stora onlineplattformar (VLOPs) och 2 mycket stora onlinesökmotorer (VLOSEs) måste följa DSA:

  • Alibaba AliExpress
  • Amazon Store
  • Apple AppStore
  • Booking.com
  • Facebook
  • Google Play
  • Google kartor
  • Google Shopping
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • snapchat
  • Tick ​​tack
  • Twitter
  • Wikipedia
  • Youtube
  • Zalando

Mycket stora sökmotorer online:

  • Bing
  • Google Sök

Effekten av EU:s lag om digitala tjänster

  • För användare/medborgare
    • Bättre skydd av grundläggande rättigheter
    • Större utbud, lägre priser
    • Minskad exponering för olagligt innehåll
  • För företag
    • Större utbud, lägre priser
    • Tillgång till EU-omfattande marknader via plattformar
    • Lika villkor för leverantörer av olagligt innehåll
  • För plattformar/leverantörer av digitala tjänster
    • Rättssäkerhet, harmonisering av regler
    • Lättare att installera och expandera i Europa

Hur du kan förbereda dig nu

Om ditt företag inte är en av de mycket stora onlineplattformarna behöver du inte svara på DSA-kraven ännu. Du kommer dock att gynnas på lång sikt om du använder följande sekretesspraxis nu:

Informera och träna ditt team

Se till att dina anställda, särskilt de som är ansvariga för databehandling och efterlevnad, är välinformerade om DSA och dess potentiella inverkan på din verksamhet. Att använda ett dedikerat verktyg för samtyckeshantering ökar säkerheten.

→ Regelbundna uppdateringar och prenumerationer på relevanta nyhetsbrev, regulatoriska uppdateringar eller branschpublikationer.
Tips: Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev från consentmanager så kommer du att informeras så snart nya dataskyddsbestämmelser träder i kraft.

Genomföra en analys av efterlevnadsgap

Utvärdera din nuvarande datapraxis och jämför dem med DSA-krav för att identifiera luckor och förbättringsområden.

→ Arbeta med juridiska experter och efterlevnadsexperter för att genomföra en grundlig analys av dina processer, policyer och tekniker. Skapa en omfattande rapport som belyser de områden som behöver uppmärksamhet och allokera resurser för att fylla dessa luckor.

För en snabb efterlevnadskontroll kan du också använda vår kostnadsfria webbläsare direkt, som ger dig en efterlevnadsrapport med förslag på områden att fokusera på baserat på de lagar som gäller för ditt företag.

Granska och justera sekretessinställningar regelbundet

Granska regelbundet sekretessinställningarna på dina webbplatser och andra anslutna plattformar och justera dem till den nivå av dataskydd du behöver.

→ Ta några minuter för att säkerställa i ditt verktyg för samtycke för cookies att du har anpassat följande punkter till den allmänna integritetspolicyn:

  • Optimera din banners gränssnitt för att göra det tydligt, användarvänligt och tillgängligt.
  • Inkludera opt-out-mekanismer.
  • Implementera detaljerade samtyckesinställningar.
  • Anpassa samtyckesalternativ.

Besök vår kostnadsfria checklista för att se till att du är på den säkra sidan med viktiga integritetsbestämmelser.

Genom att följa dessa rutiner kommer du inte bara att öka användarnas förtroende, utan också visa ditt engagemang för efterlevnad av dataskydd och vara bättre förberedd för framtida ändringar av dataskyddslagstiftningen om de skulle vara relevanta för dig.


fler kommentarer

Cookie-Crawler - Standalone-Tool
Allmän, Ny

Nyhetsbrev 11/2024

Cookie-crawler nu också tillgänglig som ett fristående verktyg Vår Cookie Crawler är nu ännu mer mångsidig och flexibel! Från och med nu kan du även använda det som ett fristående verktyg – utan att behöva skapa en separat CMP. Det fristående alternativet är lämpligt för kunder som (ännu) inte vill byta cookie-bannern till consentmanager , […]
consentmanager Cookie-Audit Grafik

Cookie granskning för webbplatser: Hur man gör det manuellt eller med en cookie scanner

Som webbplatsoperatör är du ansvarig för dina användares data, som samlas in och lagras av din webbplats genom cookies. Alla kakor som är aktiva på din webbplats kan potentiellt orsaka sekretessproblem – särskilt om den inte används för sitt avsedda syfte eller, mer kritiskt, om den lagras i deras webbläsare utan dina användares medgivande eller […]