Höger, Ny

Adjö, tredjepartscookies: Det är så onlinespårning förändras


tom svart kökstavla med lite bakmjöl

Google, den sista av de stora webbläsarna som Firefox och Safari som långsamt går bort från tredjepartscookies, har redan meddelat att den kommer att vara helt fri från tredjepartscookies i slutet av 2024. Vi kommer att förklara nedan vad detta betyder och hur exakt detta ska ske!

Cookies spelar en viktig roll för att spåra onlineaktivitet på webbplatser. De möjliggör mekanismer som profilering, ominriktning och grundläggande operativa funktioner för onlinebutiker som att lagra varor i en användares kundvagn. Av denna anledning kan eliminering av tredjepartscookies ha en betydande inverkan på spårningsdata som omvandlingsfrekvenser. Det är tillrådligt för CMOs, annonsörer och publicister att börja leta efter alternativa metoder eller verktyg.

Översikt över de olika typerna av cookies

För att ytterligare förklara elimineringen av tredjepartscookies finns här en kort beskrivning av de olika typerna av cookies, särskilt de två mest populära: förstapartscookies och tredjepartscookies.

Förstapartscookies är cookies som sätts av samma domän. Om du driver en e-handelswebbplats hjälper dina förstapartscookies dina kunder att ”komma ihåg” varor och lägga dem i sin kundvagn.

Å andra sidan, om du har laddat upp en video till YouTube som nu är inbäddad på din webbplats, kommer tredjepartscookies att ställas in eftersom videon kommer från en tredjepartsdomän, nämligen YouTube.

Obs: Det är viktigt att veta att tredje part också kan ställa in förstapartscookies och de kommer fortfarande att fungera. Ett exempel på detta är Google Analytics. Google är en tredje part som sätter cookies på din egen domän som du kan använda för dess analysändamål. Dessa cookies kommer inte att försvinna i framtiden, även om de ställs in av en extern domän.

Inte trött på kakor än? (Vem gör inte det? 🍪) Här är vår detaljerade guide till allt som rör cookies. Förutom de ätbara 😉.

Vad händer om tredjepartscookies försvinner? Behöver min webbplats fortfarande en cookie-banner?

Det enkla svaret är: ja! Du behöver fortfarande en cookie-banner. Kom ihåg att endast tredjepartscookies försvinner, medan förstapartscookies fortsätter att användas. Dessa icke-nödvändiga cookies, såsom för marknadsföringsanalys, kräver fortfarande samtycke och därför en cookie-banner. LocalStorage, där data finns kvar på klientsidan och inte automatiskt skickas till servern som cookies, kommer att fortsätta att existera. Detta kräver fortfarande användarens samtycke enligt dataskyddslagar såsom GDPR. Detta gör det desto viktigare att inhämta samtycke för att vidarebefordra personuppgifter med en cookie-banner.

Frågorna du bör ställa dig själv är dock:

  1. Vilken typ av cookies använder du?
  2. Vad använder du cookies till?
  3. Kommer du att använda LocalStorage?
  4. Vem sätter kakorna?

Genom att svara på dessa frågor kan du ta reda på vilka alternativ du bör använda istället för cookies från tredje part.

Dessutom, i EDBP:s nya riktlinjer klargjorde att överföring av IP-adresser faller under ePrivacy-behandling och därför kräver en rättslig grund som antingen är väsentlig eller, om inte väsentlig, kräver samtycke. Detta gör en cookie-banner ännu mer nödvändig.

EDBP:s officiella riktlinjer finns här.

Klar för avveckling i början av 2024, full avveckling i slutet av 2024

Slutet på användningen av tredjepartscookies har redan bestämts, och det är desto viktigare att ha en exakt överblick över tidsramen så att det finns tillräckligt med tid för att förbereda sig för alternativa spårningsmetoder. Enligt ett officiellt tillkännagivande från Google kommer 1 % av Chrome-användarna att påverkas av den första fasen av utfasningen av tredjepartscookies, vilket innebär att de inte kommer att ha tredjepartscookies aktiverade under första kvartalet 2024. Vi förväntar oss att 100 % av Chrome-användarna kommer att ha inaktiverat cookies från tredje part i nästa fas, senast det tredje kvartalet.

Andra återstående webbläsare kommer att följa efter med samma mål: i slutet av 2024 kommer webbläsare inte längre att stödja tredjepartscookies. Fler och fler tekniker kommer att följa efter och stöder inte längre användningen av tredjepartscookies.

Vilken effekt har avskaffandet av tredjepartscookies på webbplatser?

Det finns olika scenarier som kan föreställas efter fullständig eliminering av cookies, även om vissa förändringar redan kan vara under utveckling. Vi pratar om

1. mindre spårade marknadsföringsmål och
2. Målgruppsdata från tredje part är inte längre tillgänglig.

Om du huvudsakligen arbetar med annonser och behöver kunna spåra dina annonsutgifter, kan du få svårare att motivera dina annonsutgifter i framtiden eftersom samma nivå av synlighet inte längre kan garanteras.

Dessa förändringar i synlighet skulle också kunna leda till alternativa metoder. Det kan innebära ett skifte från prestationsbaserade modeller till modeller baserade på klick eller visningar.

Kvalitet blir nyckeln, vare sig som en annonsör som letar efter kvalitetswebbplatser eller som en utgivare som producerar kvalitetsinnehåll. Nu mer än någonsin kan kvalitet vara den avgörande faktorn för reklamutgifter.

Det andra scenariot som webbplatsoperatörer måste förvänta sig är en nästan säker eliminering av data från tredje part. Dessa uppgifter inkluderar bland annat profiler, köpintressen, kön och ålderskategorier. Istället kommer marknadsförare och publicister inte ha något annat val än att förlita sig på förstapartsdata.

Hur man förbereder sig och möjligheter för webbplatsägare

Det är bäst att använda data som du redan har. Om inte kan du börja samla in data.

Börja med data som du kanske redan har samlat in från prenumeranter på nyhetsbrev, kundköp eller data från tidigare undersökningar. Och naturligtvis , innan du börjar behandla personuppgifter , bör du redan ha en cookie-banner inrättad så att användare kan ge sitt samtycke till insamlingen av deras data. Om inte, är det dags att göra det nu. Efter det kan du börja samla in data utan några juridiska problem!

Slutsats: Förbered dig på slutet av tredjepartscookies genom

  1. fokusera på högkvalitativt webbinnehåll – för publicister, även för annonsörer. Om du är i e-handel, se till att innehållet på din webbplats är tillräckligt attraktivt, inklusive produktfoton, beskrivningar och användbarheten av din butik.
  2. Kolla in alternativ till tredjepartscookies nu!
  3. Och slutligen, användandet av en cookie-banner är mycket viktigt för att kunna samla in alla typer av data utan juridiska problem! Börja samla in förstapartsdata nu.

Med consentmanager kommer din banner att vara klar att användas på bara några minuter – och det är gratis. Prova det nu!


fler kommentarer

Polnische Flagge mit Text “Polnische DSB gibt Hinweise zur Whistleblower-Richtlinie”
Höger, Ny

Polsk DPO om efterlevnad av whistleblowerpolicyn

Den 7 augusti anordnade ordföranden för den polska dataskyddsmyndigheten (UODO), tillsammans med andra medlemmar av myndigheten och externa experter, ett seminarium för att stödja företag att implementera detta i sina affärsprocesser. De viktigaste diskussionspunkterna sammanfattas här: Utvidga definitionen av whistleblower Under seminariet förtydligades att en visselblåsares identitet inte är begränsad till hans för- och efternamn […]
Webinar Cookie Consent Solution set up and install correctly
videoklipp

Webbseminarium: consentmanager Cookie Consent-lösning konfigurerad och installerad korrekt

Vårt webbseminarium om ämnet ”Ställa in och installera samtyckeslösningen consentmanager cookie korrekt” ägde rum den 3 september. I detta webbseminarium ledde Jan Winkler , VD för consentmanager , igenom de viktigaste funktionerna och gav värdefulla insikter i det nya användargränssnittet för consentmanager CMP-gränssnittet. Webinariet erbjöds på både tyska och engelska och erbjöd deltagarna detaljerade instruktioner […]