Redo för nya Google Consent Mode v2 ? LÄS MER »
Höger, Ny

EDPB :s senaste beslut om ”Consent or Pay”-modeller för onlineplattformar


EDPB yttrande om löne- eller samtyckesmodell

Tillsynsmyndigheterna i Nederländerna, Norge och Tyskland (Hamburg) har bett European Data Protection Board ( EDPB ) om ett yttrande om huruvida stora onlineplattformar kan använda ”samtycke eller betala”-modeller för beteendebaserad reklam baserat på en giltig och frivillig grund. användarens samtycke. Bakgrunden var Metas införande av en prenumerationsmodell i oktober 2023, där användarna kan välja att antingen betala en månadsavgift för att använda Metas tjänster utan reklam, eller att använda tjänsterna gratis och se annonsering – ett direkt exempel på ett ”Samtycke eller Pay”-modell.

EDPB :s beslut i denna fråga är att stora onlineplattformar som endast ger sina kunder valet att antingen betala en avgift eller samtycka till behandling av personuppgifter för beteendebaserad reklam inte är i linje med den allmänna dataskyddsförordningen. En sådan modell leder till påtvingat samtycke och missgynnar användare som väljer bort. Enligt den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) måste ett giltigt samtycke vara ”frivilligt” och användare ska inte känna sig tvingade att samtycka till databehandling för att kunna använda tjänsterna på en onlineplattform.

I de fall där användningen av dessa stora onlineplattformar är avgörande för socialt deltagande eller tillgång till professionella nätverk, anses begränsning av tillgången till dem som inte har gett samtycke vara negativ och inte förenlig med principerna om nödvändighet och proportionalitet, ändamålsbegränsning, dataminimering och rättvisa i enlighet med GDPR.

EDPB rekommendationer om efterlevnad

För att uppfylla standarderna i GDPR uppmanar EDPB därför plattformar att erbjuda ett verkligt ”likvärdigt alternativ” som inte medför extra kostnader. Detta innebär ett möjligt tredje samtyckesalternativ som inte innebär några kostnader för användarna och som fortfarande tillåter dem att använda tjänsterna på dessa stora onlineplattformar.

Implementering av ett tredje samtyckesalternativ

En möjlig lösning skulle t.ex. B. består av tre knappar på cookie-bannern: ”Jag accepterar alla”, vilket skulle innebära att du frivilligt samtycker till behandlingen av beteendebaserad reklam; ”Jag accepterar utan beteendebaserad reklam”, vilket skulle innebära att välja bort behandlingen av beteendebaserad reklam men att kunna använda tjänsten upp till en viss gräns; och slutligen ”Jag betalar”, vilket skulle innebära att jag inte accepterar behandlingen av beteendebaserad reklam utan att kunna använda tjänsten med fler funktioner än det sista alternativet.

consentmanager -användare kan lägga till din anpassade ”Acceptera utan beteendebaserad reklam”-knapp till den första nivån av din cookie-knapp genom att följa våra tekniska instruktioner på vår hjälpsida här .

Med dessa alternativ kan du se till att dina användare har fler sätt att ge samtycke än att bara acceptera alla villkor eller betala en avgift.

Om du har ytterligare frågor, vänligen kontakta mail@ consentmanager .net.


fler kommentarer

Ny

Nyhetsbrev 05/2024

Ny integration för Slack, MS Teams och mer Med den aktuella uppdateringen är nu en ny integrationsfunktion för Slack, MS Teams, Zapier och n8n tillgänglig för dig i systemet. Funktionen meddelar dig bekvämt i Slack, Teams eller något annat verktyg om viktiga ändringar och nyheter (t.ex. nya cookies hittade) i ditt CMP-konto. Du behöver inte […]
Webinar-GCM-v2-with-Google-and-consentmanager
Allmän, Ny, videoklipp

Webbseminarium: Google Consent Mode v2 med Google och consentmanager

Gå med i vårt exklusiva webbseminarium som arrangeras av consentmanager i samarbete med Google den 12 juni 2024 kl. 11:00 CET. På grund av den stora efterfrågan på information om de senaste kraven från Google, kommer detta webbseminarium att hjälpa dig att bättre förstå Google Consent Mode v2. Dennis Gingele från Google och Jan Winkler […]