Lagen om digitala tjänster ställer ytterligare krav på transparens för onlineplattformar. Definitionen av en onlineplattform under DSA kan gälla för ditt företag. Som ett resultat av detta kan du behöva följa de ytterligare kraven på insyn i DSA. Läs vidare för att ta reda på om ditt företag faller in i den här kategorin och vilka steg du kan vidta för att förbli kompatibel.
Vad är syftet med lagen om digitala tjänster?
Lagen om digitala tjänster trädde i kraft den 25 augusti 2023 för stora onlineplattformar och sökmotorer. Från och med den 17 februari 2024 är DSA fullt ut tillämplig på andra onlineplattformar.
DSA är en del av EU-kommissionens agenda ”A Europe fit for the digital age”, som syftar till att reglera onlineplattformar och mellanhänder , som diskuterades i vårt tidigare inlägg . Syftet är att skydda EU-medborgarnas grundläggande rättigheter och samtidigt skapa en säker och transparent onlinemiljö.
Vem gäller DSA?
DSA ställer olika krav på olika onlineaktörer beroende på deras funktion och storlek, eftersom dessa faktorer har olika inverkan på onlineekosystemet. Det är också värt att nämna att, liksom den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR), är DSA baserad på marknadsplatsprincipen och gäller därför alla leverantörer av digitala mellanhandstjänster som betjänar kunder i Europeiska Unionen (EU). Detta innebär att DSA även kan gälla amerikanska företag. Följaktligen har DSA delat in onlineplattformar i fyra huvudkategorier:
1. Mycket stora onlineplattformar och sökmotorer
Kommissionen definierar denna kategori som plattformar och sökmotorer med 45 miljoner eller fler besökare per månad. DSA:s officiella lista finns här .
2. Onlineplattformar
DSA definierar en onlineplattform som en värdtjänst som lagrar och avslöjar information till allmänheten på begäran av en mottagare av tjänsten. En webbplats där användare kan skapa användarprofiler eller interagera med andra användare anses också vara en onlineplattform.
Enligt DSA faller följande kategorier under termen onlineplattform:
- Sociala medieplattformar
- Onlinemarknadsplatser (onlinebutiker, e-handelswebbplatser)
- Webbplatser för innehållsdelning
- Appbutiker
- Onlinebokningssystem för boende och resor
- Samverkande ekonomiplattformar
Obs : Mikro- och småföretag, definierade som företag med färre än 50 anställda och en årlig omsättning på mindre än 10 miljoner euro, påverkas inte av detta krav. Alla andra organisationer som faller under kategorin onlineplattformar måste dock följa DSA-kraven.
3. Värdtjänster
Detta inkluderar tjänster som lagrar användarinformation för deras räkning. Denna kategori inkluderar molntjänster, webb-, e-post- och servervärd.
4. Mäklartjänster
Detta kan inkludera leverantörer av internetåtkomst och domännamnsregistratorer, såväl som cachning eller ledningstjänster.
❗Viktig notering: consentmanager kommer att tillhandahålla en ny funktion som gör det möjligt för användare att direkt komma åt annonsörernas information genom att helt enkelt klicka på en ikon bredvid annonsen. Detta gör att användare kan anpassa/stänga av annonsen direkt när de ser annonsen.
Ytterligare transparenskrav för onlineplattformar
Onlineplattformar har också ytterligare skyldigheter och förväntningar när det gäller att säkerställa större transparens.
I enlighet med artikel 26 ”Annonsering på onlineplattformar” i DSA fastställs följande krav:
1. Leverantörer av onlineplattformar som visar reklam måste se till att slutanvändaren snabbt, tydligt och otvetydigt kan se, i realtid, följande i varje annons som visas för dem:
a) information om syftet med annonseringen;
b) Den person eller organisation som visar annonsen ;
c) Den person eller enhet som betalade för reklam , om den skiljer sig från den person eller enhet som avses i punkt b. och
d) information som är både meningsfull och lättillgänglig genom reklam; En beskrivning av de viktigaste kriterierna som används för att bestämma målgruppen för reklam och hur dessa kriterier kan ändras.
2. Onlineplattformsleverantörer måste ge personer som använder deras tjänster möjlighet att ange om innehållet de erbjuder är eller innehåller kommersiell kommunikation.
3. Onlineplattformsleverantörer får inte visa reklam skapad på basis av profilering för personer som använder deras tjänster.
Vad du kan göra för att följa lagen om digitala tjänster
DSA kräver att onlineförmedlare tillhandahåller tydlig och enkel information om de tjänster de använder. Se till att du noggrant granskar din sekretess- och insynspraxis. Se till att du får all viktig information från dina annonspartners så att du effektivt kan leverera den till dina användare. Vår lösning consentmanager kan hjälpa din webbplats att följa och hantera de transparensstandarder som krävs av DSA och EU:s dataskyddsförordningar såsom GDPR.
Är du osäker på om ditt företag omfattas av lagen om digitala tjänster? Kontakta en av våra experter nu!