Allmän

IAB TCF 2.2: All fakta, tidslinje och hur du använder det nu


IAB har släppt sin senaste version av Transparency and Consent Framework (IAB TCF 2.2) och för med sig några viktiga förändringar för utgivare.

Vad är IAB TCF?

IAB TCF är ett ramverk av riktlinjer och tekniska standarder som gör det möjligt för utgivare och leverantörer att samla in och utbyta samtyckesinformation, eller enkelt uttryckt: TCF är hur en leverantör (t.ex. en annonsör på din webbplats) förstår vilka beslut som tas av besökare . TCF standardiserar insamling, kommunikation och förståelse av samtyckesinformation. Detta gör att leverantören kan anpassa sitt beteende, t.ex. B. Att visa icke-anpassade annonser istället för datadrivna personliga annonser.

Varför ska jag använda IAB TCF på min webbplats?

I princip stöder alla större reklamföretag IAB TCF som Standard och deltar som leverantörer i TCF Global Vendor List (GVL). För att visa sin reklam förlitar sig dessa företag på de signaler de får genom IAB TCF. Om dessa samtyckessignaler (den så kallade ”TC-strängen”) saknas vägrar de flesta annonsörer att visa någon reklam . Som utgivare, om du inte använder TCF, kommer du sannolikt att gå miste om annonsintäkter på din webbplats.

Vad har IAB TCF med Google att göra?

Google är ett av de största reklamföretagen i världen. Med tjänster som Google AdWords, Google AdSense, Google Ad Manager, Google AdMob eller Google AdX spelar Google en viktig roll för de flesta webbplatser när det kommer till annonsering på deras webbplats. Nyligen meddelade Google att de skulle skärpa sin annonseringspolicy och endast visa annonser när det finns en giltig IAB TCF 2.2-signal. Detta påverkar dess plattformar AdSense, Ad Mob eller Ad Manager för användare i EES och Storbritannien. Denna nya policy kommer att träda i kraft under fjärde kvartalet i år . Webbplatser och appar som vill visa Google-annonser måste implementera en CMP som stöder IAB TCF 2.2 och är certifierad av Google .

Är consentmanager Google TCF 2.2 certifierad?

Ja, consentmanager har redan gått igenom certifieringsprocessen för både IAB TCF- och Google TCF-certifiering.

Vad är skillnaden mellan TCF 2.0/2.1 och 2.2?

IAB TCF 2.0 släpptes 2019. På grund av konflikten med den belgiska APD släppte IAB en ny version av IAB (version 2.2) för att ta itu med några av de problem som tagits upp. De viktigaste skillnaderna är:

  • Högre krav på visad information för leverantörer (t.ex. datakategorier, lagringsperioder, …)
  • Högre krav på legitimt intresse och borttagande av legitimt intresse för specifika ändamål
  • Borttagning av vissa tekniska funktioner (t.ex. IAB TCF CMP API getTCData-kommando)

För en webbplats- eller appägare kommer de flesta av dessa ändringar inte att påverka annat än en mindre förändring av den information som visas.

Tidslinje: när kan jag börja? När ska jag börja använda det?

Den ”gamla” TCF 2.0/2.1 är fortfarande giltig och kan användas till slutet av övergångsperioden, som förlängdes till den 20 november 2023 . Från och med denna tidpunkt är endast TCF 2.2 giltig. consentmanager har redan börjat stödja TCF 2.2 – webbplatser kan redan byta från 2.0 till 2.2 om det behövs .

Men: Alla leverantörer måste uppdatera sin registrering med IAB GVL. Dessutom måste leverantörer uppdatera sin teknik för att förstå och stödja TCF 2.2-signalerna. Detta kräver en manuell process hos de flesta leverantörer och tar därför tid. Det är därför att förvänta sig att många leverantörer kommer att behöva tid att anpassa sig. Vi rekommenderar därför att du inte byter till IAB TCF 2.2 före november, eftersom detta kan leda till förluster i annonsintäkter för utgivare.

Hur kan jag börja?

Om du vill flytta till TCF 2.2 kan du göra det på ditt consentmanager genom att gå till:

(gammal vy) meny> CMP:s> Redigera> Andra alternativ> IAB TCF:

(ny vy) meny> CMP:s> Andra alternativ> IAB TCF:

Kommer alla användare att tillfrågas igen om jag uppgraderar till TCF 2.2?

Nej. De gamla samtyckessignalerna är fortfarande giltiga och kommer att fortsätta att användas av CMP efter november 2023.

Varför finns det nya s-leverantörer med uppgraderingen? Är det okej?

Inte alla leverantörer som var registrerade med IAB TCF 2.0 är också registrerade med 2.2. Med bytet till 2.2 har dessa leverantörer nu förlorat sin status som IAB-leverantörer. Detta innebär att IAB-ID:t går förlorat (ID utan ett ”s” eller ”c” framför) och endast system-ID (det med ett ”s” framför) kan användas för leverantören.

Tyvärr innebär detta också att den automatiska tilldelningen av ändamål går förlorad. Det innebär att de aktuella leverantörerna nu manuellt måste tilldelas ett ändamål.


fler kommentarer

Polnische Flagge mit Text “Polnische DSB gibt Hinweise zur Whistleblower-Richtlinie”
Höger, Ny

Polsk DPO om efterlevnad av whistleblowerpolicyn

Den 7 augusti anordnade ordföranden för den polska dataskyddsmyndigheten (UODO), tillsammans med andra medlemmar av myndigheten och externa experter, ett seminarium för att stödja företag att implementera detta i sina affärsprocesser. De viktigaste diskussionspunkterna sammanfattas här: Utvidga definitionen av whistleblower Under seminariet förtydligades att en visselblåsares identitet inte är begränsad till hans för- och efternamn […]
Webinar Cookie Consent Solution set up and install correctly
videoklipp

Webbseminarium: consentmanager Cookie Consent-lösning konfigurerad och installerad korrekt

Vårt webbseminarium om ämnet ”Ställa in och installera samtyckeslösningen consentmanager cookie korrekt” ägde rum den 3 september. I detta webbseminarium ledde Jan Winkler , VD för consentmanager , igenom de viktigaste funktionerna och gav värdefulla insikter i det nya användargränssnittet för consentmanager CMP-gränssnittet. Webinariet erbjöds på både tyska och engelska och erbjöd deltagarna detaljerade instruktioner […]