Shopware: Cookie-banner för din webbplats
Mer än en fjärdedel av alla e-handelserbjudanden i Tyskland använde Shopware 2020. De har alla ett svårt problem att lösa på grund av den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR) och EU:s e-sekretessförordning: Besökare måste juridiskt acceptera användningen av cookies och informeras om dem.
Vår samtyckeshanterare erbjuder en kraftfull lösning som enkelt kan integreras i en Shopware-butik och som uppfyller alla juridiska krav – inte bara GDPR och EU-kraven, utan även California Consumer Privacy Act (CCPA) . Vår samtyckeshanterare blockerar också automatiskt obehöriga cookies.
Shopware cookie banners
GDPR, Shopware och cookies
Cookies är små verktyg som övervakar användare och registrerar deras beteende. I grund och botten är detta nödvändigt av funktionella skäl. Som ett exempel: För att möjliggöra snabba laddningstider av alla undersidor måste ett program spara och tillgängliggöra viss information (skärmstorlek, barriärfri vy – ja eller nej?, etc.). Denna förmåga tillåter också cookies att göra mer: spåra användare över flera webbplatser och skapa profiler. Om de används för detta ändamål kallas de marknadsföringskakor .
GDPR , som trädde i kraft 2018, föreskriver dock att användardata inte får samlas in utan tillstånd. Ägarna av uppgifterna ska också informeras om vad som lagras och för vilket ändamål. Ett aktivt opt-in-förfarande krävs i hela Europa. I Tyskland såg vissa butiksoperatörer saker annorlunda, men e-integritetsförordningen har tagit bort sådana tvivel. Enkelt uttryckt innebär en aktiv opt-in-process att en besökare inte bara uppmanas att välja om de vill tillåta cookies eller inte. Han måste kunna göra ett val i detalj.
Webbplatser kan inte helt enkelt klara sig utan cookies, eftersom vissa är funktionellt nödvändiga, som nämnts. Detta är särskilt relevant för operatörer av Shopware-butiker (och naturligtvis även för liknande system). Funktionella cookies måste göra ännu mer i e-handelserbjudanden. Till exempel bör sökningar sparas. Butiker vill också erbjuda produktrekommendationer. Allt detta fungerar bara genom de verktyg som är uppkallade efter söta bakverk. Dessa förklaringar visar dock redan hur komplicerat det är att inrätta ett rättssäkert samtyckesförfarande .
Consentmanager erbjuder automatisk genomsökning av Shopware-kakor
Cookies är små verktyg som övervakar användare och registrerar deras beteende. I grund och botten är detta nödvändigt av funktionella skäl. Som ett exempel: För att möjliggöra snabba laddningstider av alla undersidor måste ett program spara och tillgängliggöra viss information (skärmstorlek, barriärfri vy – ja eller nej?, etc.). Denna förmåga tillåter också cookies att göra mer: spåra användare över flera webbplatser och skapa profiler. Om de används för detta ändamål kallas de marknadsföringskakor .
GDPR , som trädde i kraft 2018, föreskriver dock att användardata inte får samlas in utan tillstånd. Ägarna av uppgifterna ska också informeras om vad som lagras och för vilket ändamål. Ett aktivt opt-in-förfarande krävs i hela Europa. I Tyskland såg vissa butiksoperatörer saker annorlunda, men e-integritetsförordningen har tagit bort sådana tvivel. Enkelt uttryckt innebär en aktiv opt-in-process att en besökare inte bara uppmanas att välja om de vill tillåta cookies eller inte. Han måste kunna göra ett val i detalj.
Webbplatser kan inte helt enkelt klara sig utan cookies, eftersom vissa är funktionellt nödvändiga, som nämnts. Detta är särskilt relevant för operatörer av Shopware-butiker (och naturligtvis även för liknande system).
Funktionella cookies måste göra ännu mer i e-handelserbjudanden. Till exempel bör sökningar sparas. Butiker vill också erbjuda produktrekommendationer. Allt detta fungerar bara genom de verktyg som är uppkallade efter söta bakverk. Dessa förklaringar visar dock redan hur komplicerat det är att inrätta ett rättssäkert samtyckesförfarande .
Vi har redan hjälpt mer än 25 000 webbplatser att följa GDPR, TDDDG och ePrivacy
Våra kunder inkluderar några av de största webbplatserna och de mest kända varumärkena i världen.
… och många fler.
Systemet bakom Shopware Cookie Consent Manager: via CMS
Översikt
Shopware är ett innehållshanteringssystem (CMS) för onlinebutiker som har sitt ursprung i Tyskland och publicerades första gången 2004. Den har en modulär struktur . Detta innebär att dess utbud av funktioner kan utökas genom tillägg. Det finns mer än 3500 plugins för systemet . Följaktligen växer tvånget att inhämta samtycke för användning av Shopware-kakor snabbt. Tilläggen fungerar också med programmen.
Shopware finns i olika versioner – från en gratis Community Edition till en Enterprise Edition, som är avsedd för mycket stora butiker. Shopware är mycket populärt på många ställen eftersom användarna är aktiva och hjälpsamma . Viktiga frågor diskuteras ofta i forumet – till exempel Shopware-cookiemeddelandet.
Texter på olika språk för Shopware Cookie Consent Manager
Om du vill få ett lagligt överensstämmande medgivande för användning av Shopware-kakor behöver du relevanta texter. Vår samtyckeshanterare erbjuder dessa som mallar. Som din Consent Management Provider (CMP) säkerställer vi att Shopware-cookiebannern alltid är korrekt formulerad . De finns också på 26 språk. Självklart har du även möjlighet att göra individuella justeringar av texterna.
Beteende: Så här fungerar vår Shopware Cookie Consent Manager
Vår Shopware-cookiebanner erbjuder två sätt att ge samtycke. För det första är ”Acceptera”-knappen lämplig för detta. För det andra har ”Stäng”-knappen också denna effekt. Detta skyddar dig juridiskt. Många användare vill helt enkelt klicka bort Shopware-cookiemeddelanden och väljer därför ”Stäng”. Naturligtvis behöver du fortfarande samtycke för att släppa in besökaren på sidan. Vår Shopware Cookie Consent Manager fungerar också med en nedräkning och tillåter rullning och navigering i din butik.
Integreringen av Shopware Cookie Consent Manager är snabb och enkel
Våra Shopware-cookietips kan integreras med en tagghanterare. För Android och iOS tillhandahåller vi också ett inApp-programutvecklingskit för att möjliggöra denna process för inbyggda applikationer . Integrationen är därför möjlig på följande webbplatser:
- Webbutik eller hemsida
- mobilwebbplatser (med responsiv design)
- AMP-webbplatser
Shopware, e-handel och dataskydd – vad gäller för Shopware-cookiemeddelanden?
Vissa förklaringar om samverkan mellan Shopware e-handel, dataskydd och cookieinformation har getts i de andra inforutorna, men inte alla. Först uppstår ansvarsskyldighet . Du måste kunna bevisa för myndigheterna att du följer lagbestämmelserna. Vår samtyckeshanterare för Shopware-cookies hjälper till i detta avseende. För det andra, det finns en rätt att bli bortglömd . Data måste raderas på begäran.
Vanliga frågor
Är du osäker på om du behöver en CMP?
För att hjälpa dig med saker som GDPR, CMP och samtycke har vi samlat de vanligaste frågorna här.
Du når oss på telefon på 040/228544660. Alternativt kan du skriva ett mejl till info@consentmanager.net. Båda alternativen är inte avsedda för support. Observera detta. Vi ger dig dina egna kontaktalternativ för detta så snart du använder vår samtyckeshanterare.
Vi har ett enkelt tilläggssystem för att hantera detta problem och behandla dig rättvist. Om du bryter gränsen du har bokat tillkommer en extra kostnad på två cent per 1000 sidvisningar.
Vi hjälper dig gärna med ord och handling. Om du har några frågor kan du alltid kontakta oss. Integrationen är dock så enkel att du oftast inte behöver vårt stöd för det.
Ja, vi erbjuder ett gratis test, speciellt för mindre butiker. Som nämnts ovan tar vi heller inget betalt för upp till 10 000 sidvisningar per månad.
Observera att vi inte kan ge juridisk rådgivning. Vissa punkter i denna FAQ kan också ändras med tiden eller tolkas annorlunda av domstolar. Det är därför du alltid bör rådfråga din advokat!